Bukefalos 28 år!

Ännu en undran ang lösdrift.

H

Hobbyryttaren

Som jag nämt tidigare så går min nu snart 3åriga sto på lösdrift. Nu undrar jag över hur mycket behov av att ligga ner en häst som fortfarande växer har? De har vindskydd men det lutar ganska kraftigt och det är inte stött med halm. Vidskyddet har blivit kontrollerat och godkänt.
Inne verkar de ju ligga en hel del men gör de det för att de behöver det eller är det av andra orsaker.
 
Det är meningen att de ska ha strö att ligga på!

Min sover iofs ute nästan jämt iaf men även hon burrar ner sig i halmen och sover som en liten gris ibland.
 
Javisst skall de ha strö att ligga på men innan jag börjar påpeka saker och ting vill jag veta lite mer.

Alltså, hur stort behov har hästar att ligga ned, unga som gamla. Hur länge ligger de och hur många gånger per dygn igenomsnitt.
Någon som vet?
 
Mina lösdrifts-hästar, 4,2 och 8 år gamla ligger ofta ner i lösdriften. Minst vid 2 tillfällen under dagen i alla fall och säkert under natten också. Den yngsta ligger nog ner ännu oftare. Hon brukar tom ligga ner och äta hö! :D Men hon växer väldigt mycket så det är nog därför. Jag har hästar som gärna ligger och sover, men det finns hästar som aldrig ligger och sover. Men hästen ska ha tillgång till torr och ren liggplats när den går på lösdrift varesig den ligger ner eller inte.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok “Känner du ingen i den här staden?”, frågade mina kollegor undrande när jag för ca 2 veckor sedan precis hade börjat på mitt nya jobb i...
Svar
9
· Visningar
2 542
Senast: cassiopeja
·
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
6 017
Senast: sorbifolia
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
28 151
Senast: EmmaW
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 230
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp