Bukefalos 28 år!

Äntligen taggtrådsförbud

Sv: Äntligen taggtrådsförbud

Här finns hur mycket taggtråd som helst i markerna. Mest från en gammal bondgård som funnits "sedan urminnes tider" tills halva släkten dog och gården togs över av en skogs/uthyrningsbonde som inte bryr sig om åker/ängsmarkerna utan har några köttdjur närmst byggnaderna. Han har således noll intresse av att varken underhålla eller ta bort gamla stängesel runt alla deras hagplättar och åkrar runt om.

Mao hade jag mycket gärna sett ett totalförbud av taggtråd OCH krav på att rensa upp på sin mark. Om inte annat för viltets skull.

Men jag har aldrig sett hästar i taggtråd dock.
 
Sv: Äntligen taggtrådsförbud

Tror inte att taggtråd är så vanligt i Norrland? Tänker på när vi var uppe vid Höga Kusten för ett par somrar sedan och då såg vi inte någon taggtråd alls. Förstår inte heller varför man vill använda det. Det är ju inte precis trevligt att hantera :crazy:! Men anledningen till att det finns folk som använder taggtråd till hästar "här nere" är väl att det traditionellt använts som kostaket och sedan är det dyrt och bökigt att byta ut i stora hagar. Har själv sanerat en halvstor hage, och det var verkligen inte kul. Det tog lång tid, och jag rev mig både här och där. När vi sedan hade paketerat ihop och kört iväg med det till återvinningscentralen blev vi nästan inte av med eländet. Ingen vill ha taggtråden...

Det stämmer nog. Kan inte erinra mig att jag någonsin sett taggtråd här uppe, bara nån gång vid resor i södra Sverige. Med detta inte sagt att det inte finns, men tack och lov så är det ovanligt. Förstår att det måste vara ett elände att hantera :crazy:
 
Sv: Äntligen taggtrådsförbud

Jag ser dagligen hästar i taggtrådshage (Göteborg)
 
Sv: Äntligen taggtrådsförbud

Tyvärr finns det en massa taggtråd kvar strax under grässvålen efter nerramlade taggtrådsstängsel även uppe i norrland, så man får se upp när man tar gamla beten i bruk.
PL
 
Sv: Äntligen taggtrådsförbud

Jag har blivit erbjuden arrende av ett bete som tidigare betats av ko. Fullt med gammlt stängsel...

Tror det skulle kosta mig mer att sanera än att sätta upp nytt.
 
Sv: Äntligen taggtrådsförbud

Jag bor i nordöstra Skåne, nära Smålandsgränsen. Här kryllar det, tyvärr, av taggtrådsstaket.
 
Sv: Äntligen taggtrådsförbud

Vart i Göteborg har du sett det? Kan inte minnas att jag någonsin sett en häst i en taggtrådshage. Däremot kor.
 
Sv: Äntligen taggtrådsförbud

Ja det kan jag tänka mig, usch vilka otrevliga skador man skulle kunna få som påföljd :crazy:
 
Sv: Äntligen taggtrådsförbud

Här finns hur mycket taggtråd som helst i markerna. Mest från en gammal bondgård som funnits "sedan urminnes tider" tills halva släkten dog och gården togs över av en skogs/uthyrningsbonde som inte bryr sig om åker/ängsmarkerna utan har några köttdjur närmst byggnaderna. Han har således noll intresse av att varken underhålla eller ta bort gamla stängesel runt alla deras hagplättar och åkrar runt om.

Mao hade jag mycket gärna sett ett totalförbud av taggtråd OCH krav på att rensa upp på sin mark. Om inte annat för viltets skull.

Men jag har aldrig sett hästar i taggtråd dock.
Enligt miljöbalken (och möjligen naturvårdslagen) så är man som markägare skyldig att ta bort taggtråd och annat stängsel (typ fårstängsel t ex) om marken inte kommer att användas som betesmark mer så att stängslet inte riskerar att skada vilda djur mm. Kommunen borde veta mer eftersom de har tillsynsansvaret enligt miljöbalken.
 
Sv: Äntligen taggtrådsförbud

Modett;13110333En kanske dum fundering från en som aldrig stött på någon som använt sig av taggtråd och därför inte kunnat fråga. Varför vill man använda sådant stängsel? Innebär inte det bara onödig risk för fula sår = onödiga kostnader för att inte tala om onödigt lidande? [/QUOTE skrev:
En mycket bra fråga som jag gärna skulle ställa till en av grannarna till min fd medryttarhäst. Deras staket är ca 1,50 högt och har 11 rader med taggtråd OCH två eltrådar!!!! Jag har aldrig sett nåt värre.
 
Sv: Äntligen taggtrådsförbud

*kl*

Är det nån som vet ifall man får ha taggtråd i skogen utan djur i, utan som markgräns??

Där vår mark gränsar till grannen har de flera rader taggtråd, både på marken och lite hur som helst... :crazy: inne i skogen... Vi vågar inte ha våra hagar gå nära där utan har minskat ner på hagen, men tänker ändå på vad som skulle hända om de kom lösa och sprang dit.. :eek:

Ser hela tiden hår som fastnat där från rådjur och älg. Är det ok att ha taggtråd när man inte stänger in djur där? Antar det, men det känns olustigt.
 
Sv: Äntligen taggtrådsförbud

Nej det är det inte.
Om det ligger hur som helst så är det nedskräpning.
Det får inte riskera att skada de vilda djuren.
 
Sv: Äntligen taggtrådsförbud

Det jag menade med hur som helst är att det inte hålls efter utan ligger ner i marken på vissa ställen, några har bara lagts upp på en gren, stolpar håller på att rasa... och det är verkligen i skogen! :(

Bra att det inte är tillåtet, få se hur jag vågar framföra det till sommargrannarna.
 

Liknande trådar

Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 712
Senast: Linda_A
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 204
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Gjorde ett konto här enbart för att få lite svar på saker jag går och klurar på! Jag hoppas att tråden ligger på ett passande forum :)...
Svar
7
· Visningar
1 146
Senast: Zpunk
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kastrera ja eller nej
  • Uppdateringstråd 29
  • Hur valde ni uppfödare?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp