ångrar att jag blev hästägare

Min häst slutade i princip skada sig när vi bytte stall och därmed också hagtyp.
plus 1 på den.
Vilka hagkompisar den har och hur tillgången på resurser ser ut kan spela stor roll. Min häst var skadad JÄMT i ena stallet. Men hon var lägst i rang, fanns bara en dålig ligghall, vattnet var det trångt vid och ätplatsen var en rundbal på 6-7 hästar - alldeles för lite plats kring resurserna och det i kombination med ganska griniga hagkompisar.

När jag flyttade henne så var hon inte skadad längre.
Tyvärr är det ju svårt att planera för sånthär, man vet inte hur hagkompisarna kommer vara innan man bor där.
 
Ni som skriver att ni haft fullblod som skadat sig mycket - har ni kommit ifrån det på något sätt? Har det varit en evig loop av skador till och från eller har ni lyckats vända det på något sätt? Eller har dem bara lärt sig tillslut att det gör ont att slå på sig typ?🤔 skydd i hagen?

Allt hon har fått har varit ifrån hagen, men kan ju inte linda in hon i bubbelplast heller - hon måste ju får vara häst…
De fullblod jag hade kom direkt från galoppbanan och hade stått mest på box eller i en liten plan ruta. Oftast upplevde jag att de inte var så smidiga, liksom "stela" av sig och ingen uppfattning om sin kropp och hur den fungerade.

När mina fullblod kom så fick de gå i en mindre gräshage själva och sedan fick de successivt gå i större hagar som var mestadels plan mark. Med tiden fick de börja gå i hagar som var mer kuperade och med kompisar i hagen. I början blev det en del skador och jag hade på boots mestadels i början. Men jag upplevde också att den kuperade marken var gynnsam för dem. Plötsligt började jag märka mer och mer att de blev smidigare, lyfte på fötterna ordentligt och det var också god stimulans rent psykiskt att få gå runt bland skogen. Så det skulle jag varmt rekommendera även vid motionen - offroad antingen att rida eller promenera så hästen får lära sig lyfta på fötterna och framförallt lära känna sig själv och sin kropp.

Fullbloden är verkligen trevliga individer att jobba med men det kräver verkligen sitt tålamod

/nexxa som haft 4 fullblod: 1 hingst och 3 valacker
 
Eftersom jag letar häst nu så läser jag massor med annonser, och faktiskt ganska ofta skriver säljaren att ”det blev inte som de tänkt”, att ”de matchar inte” etc. Jag tycker det är toppen! Det är absolut ingen skam när det inte riktigt funkar!!! Det är ju två levande varelser av helt olika art, klart att det blir missar emellanåt.
 
Vet inte om du skrivit det men hur gammal är din häst?
För min löste mycket sig med åldern och när han blev mer balanserad i sig själv. Hade boots på i perioder men inte haft mer skydd än så.
Kroppskännedom, kroppskontroll och balans var nyckeln för oss. Slår hon sig ofta på benen hade jag nog slängt på ett par väl ventilerade senskydd. Annars försöka träna för hand på det sätt som går, kliva bommar, gå ut i skogen osv.
Är framförallt bak hon slog på sig i vintras, har inte haft på boots då jag har varit rädd för skav och hon slår på sig högt upp för det mesta så vet inte hur mycket boots hjälper så mycket mot brodd uppe på benen 🤔 funderade på skydd men orolig att dem kommer skava och att de ska fastna skit under dem, inte haft mugg men varit pyttelite sårig i sin vita karled förra vintern så är nojjig att hon kan få mugg.
Hon blev 5 år i mars, och gick sitt sista lopp som galopphäst sommaren 2022, gick av banan och började sin resa mot ridhäst ca ett halvår innan hon flyttade till mig.
Jaa hoppas verkligen på det, hon är otroligt rörlig i kroppen jämfört med resterande hästar i stallet så är ändå rimligt att hon slår på sig och även ganska reaktiv så inte konstigt att hon gör illa sig men drygt för matte 🤪
 
Är framförallt bak hon slog på sig i vintras, har inte haft på boots då jag har varit rädd för skav och hon slår på sig högt upp för det mesta så vet inte hur mycket boots hjälper så mycket mot brodd uppe på benen 🤔 funderade på skydd men orolig att dem kommer skava och att de ska fastna skit under dem, inte haft mugg men varit pyttelite sårig i sin vita karled förra vintern så är nojjig att hon kan få mugg.
Hon blev 5 år i mars, och gick sitt sista lopp som galopphäst sommaren 2022, gick av banan och började sin resa mot ridhäst ca ett halvår innan hon flyttade till mig.
Jaa hoppas verkligen på det, hon är otroligt rörlig i kroppen jämfört med resterande hästar i stallet så är ändå rimligt att hon slår på sig och även ganska reaktiv så inte konstigt att hon gör illa sig men drygt för matte 🤪
Då hade jag försökt träna hennes kroppskännedom så som jag beskrev :)
Min är också av fullblodstyp och han hade liksom för snabba reaktioner för sin hjärna ibland 🙈😂
Men som några av de andra skrev kan det ju vara värt att fundera över hagen/flocken ser ut också.
 
Kan va en ond cirkel med mycket energi o skador. Kanske kan börja träna lite tricks? Så hon blir mentalt nöjd?
Eller gå lååååånga promenader.
 
Är framförallt bak hon slog på sig i vintras, har inte haft på boots då jag har varit rädd för skav och hon slår på sig högt upp för det mesta så vet inte hur mycket boots hjälper så mycket mot brodd uppe på benen 🤔 funderade på skydd men orolig att dem kommer skava och att de ska fastna skit under dem, inte haft mugg men varit pyttelite sårig i sin vita karled förra vintern så är nojjig att hon kan få mugg.
Hon blev 5 år i mars, och gick sitt sista lopp som galopphäst sommaren 2022, gick av banan och började sin resa mot ridhäst ca ett halvår innan hon flyttade till mig.
Jaa hoppas verkligen på det, hon är otroligt rörlig i kroppen jämfört med resterande hästar i stallet så är ändå rimligt att hon slår på sig och även ganska reaktiv så inte konstigt att hon gör illa sig men drygt för matte 🤪
Hej. För många år sedan köpte jag ett varmblod direkt från travtränare. Den valacken hade aldrig gått i hage, annat än grusade ruta. Jag lindade alla fyra benen och satte på boats. Han gick hela sommaren och hela hösten med detta, i lösdrift och kuperad hage. När vintern kom kunde han gå utan. Utan att skada sig själv. Så jag rekommenderar s.k. Kombilindor med padd under, och ja, man får byta och tvätta ofta.
 
Är framförallt bak hon slog på sig i vintras, har inte haft på boots då jag har varit rädd för skav och hon slår på sig högt upp för det mesta så vet inte hur mycket boots hjälper så mycket mot brodd uppe på benen 🤔 funderade på skydd men orolig att dem kommer skava och att de ska fastna skit under dem, inte haft mugg men varit pyttelite sårig i sin vita karled förra vintern så är nojjig att hon kan få mugg.
Hon blev 5 år i mars, och gick sitt sista lopp som galopphäst sommaren 2022, gick av banan och började sin resa mot ridhäst ca ett halvår innan hon flyttade till mig.
Jaa hoppas verkligen på det, hon är otroligt rörlig i kroppen jämfört med resterande hästar i stallet så är ändå rimligt att hon slår på sig och även ganska reaktiv så inte konstigt att hon gör illa sig men drygt för matte 🤪
Jag upplever också att det går att hjälpa hästar hitta sin kropp, få bättre kroppskännedom, balans och sundare rörelsemönster som minskar risk för skador.
Importer, löphästar eller öht unghästar kan ju ha svårt med motoriken och därav skada sig.
Jag har jobbat med en hel del såna hästar som gått från olycksfågel med ständigt nya småskador till stabilt friska när de hittat sin kropp.
Jag säger inte att det är fel att sälja. Det vet bara du vad som är bäst för dig.
Men oftast brukar det gå att påverka olycksfåglarnas skadefrekvens.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 046
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 146
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 417
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 249
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp