Är det drivningen?

Ranger

Trådstartare
På två olika hästar har jag velat korta ner galoppen eftersom jag ständigt riskerar att hamna i baken på hästen framför. De är ganska snabba båda två. Men nästan bara jag tänker förhållning så bryter de av till trav. Visserligen lätt att få dem i galopp igen men ändå. Åtminstone den första jobbade på bra (den andre hyfsat) med benen under sig, men kanske inte tillräckligt? Är det drivningen som är för klen? Det är inga gigantiska förhållningar utan bara en lätt kramning i tygeln. Jag tror sitsen är densamma före, under och efter förhållningen.
 
Sv: Är det drivningen?

Svårt att säga vad det beroro på. Det kan vara drivningen, som du själv är inne på lr så kanske de helt enkelt inte har styrkan att galoppera i ett lugnare tempo?? Har du provat att fatta galopp, hålla dem i ett lugnt tempo och sedan bryta av innan de ökar på för mkt?? Övergångar, övergångar, öevrgångar....

Lycka till
 
Sv: Är det drivningen?

Tack för tipset! :) Jag ska försöka träna på det där med övergångar.
 
Sv: Är det drivningen?

När jag vill korta galoppen så använder jag inte tyglarna alls. Jag tänker "korta,korta" och försöker att rida som om takten på galoppen redan vore så kort och i och med det så bromsar jag ju med min sits. Samtidigt som man inte "bryter av" med sitsen, bromsar man som om man skulle bryta av så märker ju hästen det direkt.
Luddigt, men det funkar för mig i alla fall. :p Kanske något att pröva? :)
 
Sv: Är det drivningen?

håll kvar "galoppskänkeln" (dvs höger skänkel fram i höger galopp och vice versa) men bromsa med sitsen brukar funka för mig. driv med skänklarna och sitsen men korta succesivt. bryter den av ska den fatta galopp DIREKT igen.
 
Sv: Är det drivningen?

Tack även Solvira och Whiplashr för tipsen! :) Toppen att ha flera olika varianter som jag kan testa för att se vilket som passar mig och hästen bäst.
 
Sv: Är det drivningen?

För att omdirigera kraften från framåt till mera uppåt, sänka farten i galoppen utan att tappa energi så tänker jag sitt, sitt, sitt i varje språng. Det hjälper mig att sitta djupare i sadeln och jag hjälper hästen att hålla galoppen genom att "galoppera med rumpan". Det ska inte synas från marken vad jag gör men jag märker stor skillnad.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok En sak som jag var rädd för innan jag skilde mig var att det skulle vara plågsamt att vara ensam och att jag skulle “längta ihjäl mig”...
Svar
18
· Visningar
1 854
Senast: cassiopeja
·
Hundhälsa För en och en halv månad sen började min 14 åriga jack russell kissa inne. Jag tror inte han vet att det händer, det rinner liksom bara...
2
Svar
34
· Visningar
6 631
Senast: Dopy
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok På något sätt så får jag alltid en relation med en väg jag måste åka ofta. Det är som att jag lär känna vägen på ett mer personligt...
2
Svar
29
· Visningar
3 833
Senast: Vallmo
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
13 002
Senast: linnsan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp