Är det nåt man inte får äta när man ammar?

Status
Stängd för vidare inlägg.
E

emci

Tänkte då främst på rökt och gravad lax. Nån som vet vad som gäller där?
Det enda jag vet med säkerhet att man inte får äta är ål!
Skulle bli jätteglad om det är nån som känner till hur det är med detta! :)
 
Sv: Är det nåt man inte får äta när man ammar?

Man rekommenderar att forstsätta att akta sig för listerian hela amningen.
Inget rått kött och inte gravad eller rökt lax alltså.
Och inga vita eller gröna mögelostar heller.

Tillagat skall det vara.
Uppvärmt till minst 70 grader i minst 10 minuter.
 
Sv: Är det nåt man inte får äta när man ammar?

HÄR kan du se livsmedelsverkets rekommendationer.

Själv undviker jag i princip bara alkohol, insjöfisk och jordnötter.
 
Sv: Är det nåt man inte får äta när man ammar?

Tack för svaren!
Läste igenom Slv-s lista! Tycker det står lite luddigt på just rökt och gravad fisk.
Förstår att man inte ska äta gravad/rökt fisk från orena hav/sjöar typ Östersjön o dyl men mm man då äter gravad lax från rent hav typ Kanada, är det då ok att äta det!
Sen ang ostar och så så har jag läst en forskningsartikel i Sydsvenskan där det stod vad man fick och inte fick för olika ostar äta när man var gravid eller ammade. Där var rätt så mycket restriktioner när man var gravid men när man sen ammade så kunde man äta alla sorts ost även mögelostar!
Tror artikeln hette "Hårda ostar för stora magar" eller nåt sånt!
 
Sv: Är det nåt man inte får äta när man ammar?

emci skrev:
Tack för svaren!
Läste igenom Slv-s lista! Tycker det står lite luddigt på just rökt och gravad fisk.
Förstår att man inte ska äta gravad/rökt fisk från orena hav/sjöar typ Östersjön o dyl men mm man då äter gravad lax från rent hav typ Kanada, är det då ok att äta det!

Ja, odlad lax och vild lax från andra ställen än insjöar och Östersjön/Bottniska viken är OK :d
 
Sv: Är det nåt man inte får äta när man ammar?

Eftersom jag i princip aldrig äter insjöfisk eller fisk från östersjön (bor på västkusten), undvek jag bara alkohol och kaffe när jag ammade. Får själv ibland ont i magen och/eller får svårt att sova av kaffe, så jag tyckte det var onödigt för både min egen och barnets nattsömn....
 
Sv: Är det nåt man inte får äta när man ammar?

när jag var liten(bebis altså) och ammade, så fick jag ont i magen av att mamma ätit choklad, de hade sakt att hon inte fick äta det på bb men så gjorde hon det ändå å då fick jag visst jätteont.
 
Sv: Är det nåt man inte får äta när man ammar?

Men det där är ju sånt man upptäcker efter hand - om det är nåt särskilt det egna barnet inte riktigt tål att mamma äter. Hade t.ex. en kompis som inte fattade varför hennes son fick så j-a ont i magen ibland - tills hon insåg att det kom varje gång hon själv druckit coca-cola!

Vad man "får" äta och inte har dessutom varierat över tiden. Ett tag var det en sån rädsla för allergi att man sade till alla ammande kvinnor att inte äta nötter, skaldjur, choklad, jordgubbar... you name it. Men numera blir man bara avrådd från de födoämnen som det finns känd allergi mot i familjen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
41
· Visningar
2 974
L
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har ju anmält en sak som har hänt. Och då säger flera att det är bra och rätt och alltmöjligt. Men det KÄNNS verkligen inte så...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 439
Senast: LiviaFilippa
·
L
BPH
Hundträning Jag undrar om nån här har gjort BPH med sin hund om ni vill skriva lite om det? Alltså jag har själv klart kollat på endel filmer om hur...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
3 067
Senast: Dentaku
·
L
  • Artikel
Dagbok Först innan jag skriver dethär så vill jag BE att ni kan ha respekt för att det är jobbiga saker. Jag VILL skriva om det och jag VILL...
6 7 8
Svar
140
· Visningar
8 255
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp