Är det verkligen okej? Boxdörrar

pannis

Trådstartare
Det finns ett stall här i närheten som inte har några boxdörrar. De har två stora och ganska finmaskiga galler med lite grövra ram som de skjuter för öppningarna och som hålls på plats med hjälp av två stöttor och en arbetsbänk. Kan det verkligen vara okej att ha det så? Hästarna är inte vanskötta.

Lite dålig bild kanske men jag hoppas ni förstår principen.


aaaaa.jpg
 
Sv: Är det verkligen okej? Boxdörrar

Om gallret klara kraven d v s är tillräckligt stabilt så är det nog godkänt. Lite svårt att avgöra från din beskrivning och teckning.
 
Sv: Är det verkligen okej? Boxdörrar

Det finns någonstans på djurskyddet/länstyrelsens hemsida information om hur brett galler man får ha, jag orkar inte leta reda på det, men det är okej om det uppfyller de mått som länstyrelsen satt upp.

Sedan skriver du galler, menar du järn-galler eller är det nät, typ hönsnät/fårnät? I så fall kan det ju bli en fråga om hur stabil konstuktionen är egentligen.
 
Sv: Är det verkligen okej? Boxdörrar

det vore mycket enklare att avgöra om du kunde få det på bild, ett riktigt foto menar jag då
 
Sv: Är det verkligen okej? Boxdörrar

Är det bara tillräckligt stabilt och med rätt mått emellan kan jag inte se varför det inte skulle vara godkänt. Kan till och med tycka att det skulle vara bra med så mycket luftinsläpp in i boxen... Tex för hosthästar...:laugh:

Men som några andra har skrivit, vore bra att se ett riktigt foto.

Mvh Domino_s
 
Sv: Är det verkligen okej? Boxdörrar

Jag ska försöka fixa bilder.

Fick en liten tanke att jag kanske skulle snickra ihop ett par boxdörrar åt dem, slagdörrar då, men boxväggarna är i leca/lättbetongblock så jag vet inte om man kan fästa dörrarna med vanliga gångjärn? Är det någon som vet om det håller?
 
Sv: Är det verkligen okej? Boxdörrar

Det kan ju bero på vilken typ av häst man försöker hålla instängd. Min valack har emellanåt haft sin box barrikarderad med både det ena och andra eftersom han annars bryter sig ut. Bryter som i krossar brädor till flisor...

Men vid första läsningen så låter det ju inte optimalt.
 
Sv: Är det verkligen okej? Boxdörrar

Har två väldigt dåliga bilder skulle kunna fixa bättre men de här får duga så länge. När korten togs var det inte en bänk som höll emot ena gallret utan en trägrej, men det glappar fortfarande.

Gallrena skjuts alltså bara in mellan stöttorna/bänken och boxväggarna. En gång fastade ena hästen med grimman i en av stöttorna och flyttade utan svårighet den ca en dm. Det sitter inte "tajt" någonstans utan det är minst tio cm glapp mellan gallret och boxen antingen i överkant eller nerekant, beroende på åt vilket håll gallret lutar.
Hade hästarna velat så hade de utan svårighet kunnat trycka ut gallret.

007-Kopia.jpg


021-Kopia.jpg
 
Sv: Är det verkligen okej? Boxdörrar

Fördelen med galler är att boxarna blir ventilerade hela vägen ner till golvet.
Så är de bara stabila nog och att det inte kan komma ut några hovar genom dem så är de säkert alldeles utmärkta.
 
Sv: Är det verkligen okej? Boxdörrar

Fördelen med galler är att boxarna blir ventilerade hela vägen ner till golvet.
Så är de bara stabila nog och att det inte kan komma ut några hovar genom dem så är de säkert alldeles utmärkta.

Jo jag vet väl att det är bra för ventilationen men dessa galler sitter ju inte ens fast:confused: Tror det är såna galler man har på släpkärror.
 
Sv: Är det verkligen okej? Boxdörrar

Men då så är ju inte själva gallrena problemet utan fastsättningen.
Kan man inte lösa det bättre då?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 676
Hästmänniskan Hejsan, kanske liten vägg text men jag har alltid varit intresserad av hästar. Jag red när jag var liten men blev avkastad ganska illa...
Svar
8
· Visningar
1 294
Senast: Whirlie
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 458
Senast: Fiorano
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 071
Senast: mars
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp