är dom sjuka?

H

Hitech

hejsan! har två stycken kastrerade hankatter härhemma som har börjat tappa hullet litegrann. förut åt de knappt men nu har de börjat få aptiten tillbaka igen, och de är i lite bättre hull än förut, fast de har fortfarande mycket kvar att lägga på sig. de har mattare päls än förut, nackskinnet går segt tillbaka när man "nyper" i det och man känner ryggraden tydligt mellan skulderbladen( iaf på den ena katten, gamling kallar vi honom ;) ). gråtass ( som vi kallar den andra katten) uppför sig lite underligt och urinmarkerade på pappas jacka igår :S kanske det var vårkänslorna som spelade ett spratt? han brukar vara den duktiga katten som klöser på elementet när han vill ut. iaf, de verkar vara på bättringsvägen, men är fortfarande magra och "undernärda". är de sjuka? kan jag ge dem något så de går upp i vikt och så?:confused:

en andra fråga, som inte har med hälsan att göra direkt; när jag åker till skolan och pappa till jobbet måste katterna vara ute i flera timmar. då lägger vi ut mat åt dem, fast då kommer det vilda katter och slåss med våra kisar om maten. så vi får antingen riskera att katterna blir blåslagna och haltar när vi kommer hem igen, eller att de får svälta ett par timmar. hur ska vi lösa så att de kan ha maten ute, men slipper bli blåslagna av andra katter?:(

alla tips tages emot med stor tacksamhet!:crazy:
 
Sv: är dom sjuka?

Avmaska katterna och se till att köra frontline mot skabb(om inte det redan är gjort).

Är det äldre katter så är det läge att kolla tänderna.Är det dessutom hankatter (kastrerade som äter torrfoder) så kör en ordentlig veterinär koll m njurar,lever osv..
 
Sv: är dom sjuka?

därför att dom har ingen låda innomhus att gå på, och dom brukar gå till dörren och visa när de vill gå ut och göra sitt. om det inte är någon hemma så blir det olyckor i huset :S de är inne-och-utekatter på landet.

jag funderar skarpt att ta dem till veterinären. det var länge sedan vi kollade dem nu. men jag måste fixa pengar då och transportfärdmedel också... jag vet inte hur jag ska få tag i det. det har blivit lite pengarkris i vårat hem just nu :S
de äter både torrfoder och burkmat. den gamle har kindtänderna kvar och några framtänder :D(fast inga huggtänder däruppe, så han ser ut som en bulldog XD fast det hindrar honom inte att fånga möss XD) fast han tuggar i sig det torra torrfodret ändå, även om vi blöter upp det år honom i en annan matskål.
vi avmaskade "gråtass" för några veckor sedan, är det rimligt att avmaska honom igen? det är inte farligt då?


ps, kan katter drabbas av depression? vi fick avliva en katt för någon månad sedan, så de kanske undrar var hon är och så?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: är dom sjuka?

Katter kan vara väldigt lättstressade och att en katt fattas kan säkert vara väldigt jobbigt för dem. Kissandet på jackan är stressutlöst om det inte är så att katten är sjuk.

Ett veterinärbesök är det allra bästa för att utesluta sjukdom, så länge kan du ge dem äggula (obs! ingen äggvita!), köttfärs, grädde och osaltat smör bla för att få upp dem i hull.

Försäkra dig även om att de dricker vatten ordentligt. Låter lite som uttorkning när du nämner nackskinnet.

Sen tycker jag faktiskt att ni ska ge katterna möjlighet att få bli inne när ni inte är hemma. Skaffa kattlåda så de slipper behöva gå ut och bli uppspöade av de "elaka" grannkatterna.

Om du inte ser några maskar ska du inte avmaska så snart igen. Max fyra gånger om året ska man avmaska.
 
Sv: är dom sjuka?

tack för svaret!

mm, jag överväger stark nu att låta dem bli uppkollade av en veterinär. den ena är försäkrad, så där blir det ju lite mindre kostnader. det får väl bli så att jag får ta från mitt sparkonto eller något sånt.


ja, de dricker inte så mycket har jag sett med :S hur ska jag få dem å drick a mer?
brukar ge dem lite äggula då och då, men lägger vitan på en tallrik brevid, men då vet jag att jag inte ska göra det :p fast de äter den inte ändå XD hehe. räkor har jag en stor påse i frysen, kanske det kan ta lite sprätt på fettet med :D

detdär med låda får jag se lite med hur jag gör. har ingen bra plats för den som jag kan komma på nu, men vi får se. kan man lära gamla katter sitta går det säkert med låda också ;) gamlingen kan sina partytricks :D

ok, imorgon är jag ledig och då kan jag passa på och se hur det går för dem att gå på toa och så. sen så blir det storstädning av huset, men det har inte med saken å göra :p
 
Sv: är dom sjuka?

ja, de dricker inte så mycket har jag sett med :S hur ska jag få dem å drick a mer?
brukar ge dem lite äggula då och då, men lägger vitan på en tallrik brevid, men då vet jag att jag inte ska göra det :p fast de äter den inte ändå XD hehe. räkor har jag en stor påse i frysen, kanske det kan ta lite sprätt på fettet med :D

detdär med låda får jag se lite med hur jag gör. har ingen bra plats för den som jag kan komma på nu, men vi får se. kan man lära gamla katter sitta går det säkert med låda också ;) gamlingen kan sina partytricks :D

Att få gamla katter att gå på låda brukar inte vara något problem, katter vill gräva ned sin avföring i sand av naturen så det är bara naturligt för dem att använda en låda hellre än golvet.
Om du vill få katterna att dricka mer så ha inte vattenskål och mat på samma ställe (om du nu har det), katter gillar inte det då de i naturen inte vill ta bytet till vattenhålet (risk för förorening). Använd helst ingen plastskål då det kan ge en bismak till vattnet och byt vatten minst en gång per dag även om det finns mycket kvar. Jag tycker det låter som att dem är lite uttorkade, inte alls bra så jag skulle nog öka blötfodergivan ifall dem inte börjar dricka märkbart mer.
Ang. avmaskning så bör man avmaska alla katter i hushållet även om man bara har misstanke om att en katt har mask då det kan smitta. Men jag skulle nog vänta ett tag med att avmaska igen för säkerhets skull, man vill ju inte att dem ska bli resistenta.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Det här är en fristående fortsättning på min tråd om att kastrera hemlös katt. Den katten, S, är numera kastrerad, vaccinerad och...
Svar
11
· Visningar
2 046
Senast: Otherside
·
Kropp & Själ Kan någon hjälpa mig att tänka för jag har tappat hjärncellerna! Bakgrund: Lång sjukskrivning pga utmattning efter dement mamma och...
Svar
6
· Visningar
1 429
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Vet inte vad jag vill med tråden mer än att få ur mig allt... Alltså usch jag är så himla ledsen, det gör ont i hjärtat. En dag kom...
Svar
11
· Visningar
2 309
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Jag har vissa problem med min hund. I stort sett är han väldigt lydig, trevlig och social, men samtidigt kan han vara väldigt strykrädd...
Svar
7
· Visningar
2 472
Senast: zabby
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp