Bukefalos 28 år!

Är fång en 'skamlig' åkomma, eller varför..

Sv: Är fång en 'skamlig' åkomma, eller varför..

Jag anser fortfarande du hade tur, men det är ju underordnat. Det jag vänder mig emot är att du dels påstår att veterinärer säger fång för det är lätt, och att det är garanterat din häst inte hade fång.

Jag, som ändå ser fångspöket så fort hästen är minsta knas på minsta vis, samt två veterinärer och två hovslagare uteslöt fång på min. Vi hade fel hela bunten - visade det sig 2 månader senare.

Han släpptes ut och allt möjligt annat som är helfel ur fånghänseende. Jag hade tur som en tokig att det gick bra ändå. Men hade jag inte innan insett att fång kommer i en hel massa skepnader, så insåg jag det med besked nu. Fångsymptom kan vara långt från klassiska/typiska.

Sen, din häst kan absolut ha haft korsförlamning. Eller korsförlamning och fång. Eller ingetdera. Det kan bara tiden utvisa, därför jag anser du säger för fort att det inte var fång, även om jag kan förstå varför du gör det och att du gör det.

Gräs är ingen fara för en fånghäst heller, OM det är i lagom mängd och ffa OM det innehåller tillräckligt lågt socker. Haken är att det är omöjligt att garantera i princip, och därför ska gräs undvikas helt under akut anfall. På samma sätt ska dock ett hö med snormycket socker undvikas. Det är dock lättare att kontrollera med en analys.
 
Sv: Är fång en 'skamlig' åkomma, eller varför..

Alla hästars kan visst gå på fri tillgång på foder om de får vänja sej.

Snälla, berätta HUR jag ska få min D-ponny att på fri tillgång äta max 4 kg hö? Och hur jag ska få shettisen att fatta att han inte ska äta mer än han behöver?

INGEN av dem står parkerade vid maten dygnet om, men det hjälper inte då de ändock äter på tok för mycket.

Så, eftersom du nu kategoriskt och bestämt sagt att mina två KAN ha fri tillgång, så berätta då HUR jag ska lösa det? Dvs få D-ponnyn att äta 4 kg per dygn, och shettisen 3 kg per dygn?

Shettisen hade i åratal gått på fri tillgång när jag köpte honom. Som jag sa var han groteskt fet, vägde över 300 kg.. Så uppenbarligen vande han sig inte?
 
Sv: Är fång en 'skamlig' åkomma, eller varför..

Min har dock haft samma aptit oavsett när han var för smal, och svårfödd, åring, som förra året när han blev smällfet. Och hela tiden däremellan. 'Normal ponnyaptit' eller vad man ska säga.

Sen om kastreringen var det som gjorde att han gick från svårfödd till lättfödd, eller något annat är ju dock svårt att sia om. Finns ju svårfödda valacker med. Däremot så om jag jmf med hund, där jag haft större möjlighet se dem intakta, så man varnar ju för att kastrerade djur lättare går upp, och kan bli lättfödda. Av de jag kastrerat så ingen tik har blivit minsta förändrad så, utan de har varit som innan. Vad gäller hanar så en svårfödd blev MER svårfödd efter, en svårfödd fortsatte vara svårfödd, och en 'normal mot svårfödd' blev iom kastreringen EXTREMT lättfödd. Lite som en IR-häst om man tänker på det. Trots massa motion och i princip ingen mat var han tjock, och vägrade gå ner. Var inte förrän jag började ge medicinskt bantningsfoder han äntligen började tappa i vikt. Sen fortsatte han gå ner trots i princip ingen motion.

Så, det kan vara så att kastreringen för L spelade in ang att gå från svårfödd till lättfödd. Lite ironiskt, då jag köpte honom bland annat just för han var svårfödd. Mamma hans är en ganska lättfödd och ffa 'stabil' dam dock, så kikar man så har han ju lättföddhet i generna med.

Men aptitmässigt har han varit normal hela tiden, på gott och ont. Skönt han inte varit sådär rabiat, samtidigt som det ger ju ger litet hopp om att han ska få minskad aptit när han är helt fri från IR. Iofs behövs inte minskad aptit så länge han håller sig såhär, men det skulle ju vara trevligt ändå om han blev lite petig och pipig med aptiten ;)
Min kastrerades i Maj som 2åring o förändrades på en gång. Gick från att både beté sig o se ut som en valack- tappade den fina kroppen o slutade med att vandra/ springa hela dagarna till att bara.. äta o såg sen ut som en ...ja just valack. Tappade raskt den fina smärta muskulösa hingstrumpan o fick kärringrumpa:crazy: o blev lättfödd eller egentligen slutade att röra på sig.
 
Sv: Är fång en 'skamlig' åkomma, eller varför..

Jag har - tack och lov aldrig haft en korsförlamningshäst (även om en av mina absoluta favorithästar dock ej min egen har drabbats av denna sjukdom).

Men jag har förstått att det är jätteviktigt för dem att röra sig.

Men annars har jag hela tiden trott att en X- häst kräver ungefär samma foderstat som en fånghäst. Eller kanske snarare att det är ännu viktigare att den inte får i sig för mkt socker. Det handlar också, i alla fall i många fall om en ändrad sockerupptagningsförmåga. Men hos X. hästen är det motsatta förhållandet dvs sockret åker in i cellerna med rekordfart. Därför ska de inte äta för mkt socker. så en X-häst på bete :confused: - ingen aning egentligen men jag tycker inte att det låter som en bra ide om den precis varit sjuk.
 
Sv: Är fång en 'skamlig' åkomma, eller varför..

Jag har aldrig träffat en häst på fri tillgång på foder som vräker i sej hela dygnet. Hur skulle min haflinger kunna vräka i sej 6-8 kg hö under hela dygnet??? SKillanden är att hon äter när hon är hungrig och äter lugnt. Det finns ingen konkuranns om maten. Så de kastar i sej maten..

Hur kan du tycka att äta ca 2 kg på middag i hop med andra glumpska hästar och du vet att stressera jag inte i mej maten så äter de min mat också... Hur kan det vara mer normalt för en häst???
Alla hästars kan visst gå på fri tillgång på foder om de får vänja sej.

Mitt halvblod 1,65 åt ca 8 kg på box på fri tillgång. Då var han ute från 7-8 på kvällen och reds nästan varje dag.. Hela natten gick han på fri tillgång och han hade alltid kvar hö..
I de jobbet han gjorde mm så var precis 8 kg hö lagom.
Så ingen av de hästarna jag haft som har fri tillgång har ätit mer än vad de ska ha eller behöver. De håller sej i perfekt hull själva...

du har återigen helt fel. Lättfödda och matglada individer anpassar sig INTE, de äter mer än de förbrukar och blir feta och mår dåligt, ofta med fång som följd. 6-8 kg för en haflinger, som om den inte skulle kunna äta mer - det är skrattretande! du har haft tur som haft en individ som passar helt enkelt - dessutom av ras som ofta är lättfödda. Innebär inte för en sekund att det är representativt och en sanning. det där att alla hästar anpassar sig är en lögn. Hur du ö.h.t kan bedöma i antal kilo vad som är lagom är också förvånande för min del. Det beror ju helt på vad grovfodret innehåller, hur många kilo som leder till övervikt eller undervikt och vad som ärför mycket eller för litet för den individen!

ät processen i hagen om maten portioneras ut, blir aldrig som du säger, om intervallerna är tillräckligt regelbundna,dvs hästarna är inte utsvultna innan, och flock konstellationen fungerar. annars kan det bli som du säger!

bara för att du inte har erfarenheten betyder det inte att det är sanningen, långt därifrån. du har nämligen helt fel -att alla hästar anpassar sitt matintag och håller hull på fri tillgång är en ren lögn och en skröna. Inga vildhästar och ingenting i hästens i stort sett oförändrade genetik genom århundradena, har gjort den anpassad för att ha fri tillgång på mat året runt. Det är precis det som folk missar, nu i välfärdens samhälle med nya trender och mindre och mindre baskunskap runt hur hästar fungerar.

de är gjorda för att beta, ströva och SÖKA efter föda, större delen av dygnet. Inte stå vid dukat smörgåsbord 12 månader om året. det är det som är skillnaden.
 
Senast ändrad:
Sv: Är fång en 'skamlig' åkomma, eller varför..

Alla hästars kan visst gå på fri tillgång på foder om de får vänja sej.


Här håller jag faktiskt med dig även om jag inte förstår hur man ska vänja av en häst som blivit invand i olater.

Jag vill dra en jämförelse med dagens matkultur., Feta människor ser man bara vid mac donalds och andra "fastfood restauranger.Coca cola beroende personer är oxå förknippade med fettma. Mänsklighetens största fiende och största samhällskostnad har under dom sista åren just blivit fetma och bekvämlighet av sötma och enkel snabbföda. Hästens största fiende för dagen är just den kategori av männsklighet som helt förlorat insikten av vikten för naturlig föda och blivit hästnäringens största samhällskostnad.

Var börjar man, att omvandla en människa i sin tro eller att hästen genom sina tydliga signaler får männskligheten att börja tänka naturligt???
 
Sv: Är fång en 'skamlig' åkomma, eller varför..

Lättfödda och matglada individer anpassar sig INTE, de äter mer än de förbrukar och blir feta och mår dåligt, ofta med fång som följd. 6-8 kg för en haflinger, som om den inte skulle kunna äta mer - det är skrattretande! du har haft tur som haft en individ som passar helt enkelt - dessutom av ras som ofta är lättfödda. Innebär inte för en sekund att det är representativt och en sanning. det där att alla hästar anpassar sig är en lögn.

Det kan jag skriva under på! Min haflinger får 7,5 kg hö (8,3 mj). Hon hade med ALL säkerhet kunnat äta det dubbla...:crazy: Då hade hon säkerligen sett ut som hon gjorde förr, dvs smällfet! Däremot har jag en shettis som hade klarat fri tillgång mycket bra. Hon äter bara tills hon blir mätt, sedan är det bra. Sanio har nog haft turen att få en haflinger som beter sig som min shettis helt enkelt!
 
Sv: Är fång en 'skamlig' åkomma, eller varför..

Jag tror att problemet börjar då man blandar olika hästarter. JAg har ett varmblod som verkligen reglerar sig själv, hon äter mycket sällan mer än 13 kg hö, ger man henne "för mycket" kraftfoder reglerar hon det med att äta mindre hö helt enkelt. Hon är svår att få upp i vikt och dyr i drift. Sedan har vi kallblod och fjordingar...
Pratade med en norrman nu i år som haft fjordingar i arbete. Han tyckte de är bättre än våra nordsvenskar för de äter mer på kort tid och över vintern släpptes de som inte behövdes ut på skogen...Norge har mildare klimat än vad vi har men ändå de som hade överlevt på vårkanten samlades in för jobb igen...Han är en tonårings farfar det är inte länge sedan...
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 631
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 538
Senast: Nepenthe
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 443
Senast: Jamtland
·
Foder & Strö Min lilla storhäst blir alltid lite tjock över nacken under sommaren, har trott att det är tendenser till fång, men efter att ha pratat...
2
Svar
22
· Visningar
4 347
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Tråden för spår
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp