Vad ska jag ta mig till med denna lilla ponny?

Frågar du mig så har du verkligen uttömt alla möjligheter och känn ingen skuld. Du har gjort allt du kan. ❤️
Tack ❤️ jag känner också att jag gjort precis allt jag kunnat. Jag har lidit varje dag med ponnyn som längtar så efter sin allra bästa vän och tycker det är så tragiskt att jag inte kan ordna så de kan gå tillsammans. Min häst fick mer eller mindre svälta dagtid pga ponnyns strikta diet och det känns inte rätt mot henne att alltid vara hungrig och få mastodontgiva på kvällen för att täcka hennes behov.
 
Stackars ponny, sära på dom omedelbart. Fy och vara gammal o bli runtjagad. Ta jobbet o kostnaden med sjukdomen el ta bort ponnyn.
 
Jag gissar att shettisen tycker att ponnyn är dum, jobbig etc. för att den fnattar runt och ropar efter din stora häst, och att den gång på gång försöker få ponnyn att skärpa sig.

Jag tar fasta på det du berättar om ponnyns egenskaper, att den är en fin läromästare, trygg med barnen. Det är ju otroligt värdefullt, och om man kan trygga ponnyns hälsa tycker jag inte att det är en dålig idé att se om någon vill ta sig an den. Det kan ju finnas någon som tex. redan har en annan fångponny/-häst som den kan gå tillsammans med, och som har en engagerad ryttare som skulle kunna få glädje av ponnyn. Självklart måste hemmet selekteras hårt utifrån förutsättningarna, men det borde alltid vara en självklarhet oavsett vilket djur som ska placeras.

Jag gillar annars idén som någon kom med om att låta alla dina hästar gå ihop, så kan de forma en flock och får lite riktiga hästrelationer att pyssla med istället för den lite störda besattheten som ponnyn hamnat i.
Om du ska ha kvar ponnyn hade jag (utifrån det lilla jag vet) hanterat den väldigt strikt, tydligt och lite "bossigt", kom med här, stå där, gör såhär. Dess beteende lär handla om en otrygghet, att den inte känner att den har någon annan än storhästen. Det brukar gå att lösa genom att själv bli tryggheten, men man måste ofta vara lite handfast och rak, så att ponnyn verkligen ser och förstår att du är något att följa. Då brukar hysterin lägga sig och vips är allt lugnt i flocken 😁.
 
Jag har en regeln när det kommer till hästar: INGEN SHETTIS PÅ MIN GÅRD!
De är något mellanting mellan häst och kreatur. Hittar man en bra shettis är den värd sin vikt i guld, men de flesta är hur hopplösa som helst. Och de är inte ens bra barnponnyer!

Sälj shettisen och avliva ponnyn. Hästar ska vara kul och roligt, det ska vara värt att ha hästarna hemma.
 
Du har ingen aning om hur mycket jobb och pengar jag lagt ner på denna ponnys sjukdom. Det var faktiskt en helt onödig kommentar.
Jag har inte påstått någonting om det du gjort hittills dock är det ju helt uppenbart att den fortfarande inte mår bra, det är väl därför du skrev inlägget, gör något då åt situationen som förändrar för ponnyn.
 
Jag har inte påstått någonting om det du gjort hittills dock är det ju helt uppenbart att den fortfarande inte mår bra, det är väl därför du skrev inlägget, gör något då åt situationen som förändrar för ponnyn.
Jag noterar att du tycket jag ska göra något åt situationen. Jag har slut på idéer efter ha provat, vänt och vridit och därför skrev jag det här inlägget. Men jättebra att du talar om att jag ska göra något åt situationen och ta mitt ansvar med kostnader och allt arbete det innebär att ha en sjuk häst 👍
 
Jag har inte påstått någonting om det du gjort hittills dock är det ju helt uppenbart att den fortfarande inte mår bra, det är väl därför du skrev inlägget, gör något då åt situationen som förändrar för ponnyn.
Fast hon ber ju om råd här och det är också uppenbart att hon är engagerad. Det verkar inte helt konstruktivt att svara med hård ton och gråtskrattsmajlisar - jag tror att budskapet redan har gått fram.
 
Jag gissar att shettisen tycker att ponnyn är dum, jobbig etc. för att den fnattar runt och ropar efter din stora häst, och att den gång på gång försöker få ponnyn att skärpa sig.

Jag tar fasta på det du berättar om ponnyns egenskaper, att den är en fin läromästare, trygg med barnen. Det är ju otroligt värdefullt, och om man kan trygga ponnyns hälsa tycker jag inte att det är en dålig idé att se om någon vill ta sig an den. Det kan ju finnas någon som tex. redan har en annan fångponny/-häst som den kan gå tillsammans med, och som har en engagerad ryttare som skulle kunna få glädje av ponnyn. Självklart måste hemmet selekteras hårt utifrån förutsättningarna, men det borde alltid vara en självklarhet oavsett vilket djur som ska placeras.

Jag gillar annars idén som någon kom med om att låta alla dina hästar gå ihop, så kan de forma en flock och får lite riktiga hästrelationer att pyssla med istället för den lite störda besattheten som ponnyn hamnat i.
Om du ska ha kvar ponnyn hade jag (utifrån det lilla jag vet) hanterat den väldigt strikt, tydligt och lite "bossigt", kom med här, stå där, gör såhär. Dess beteende lär handla om en otrygghet, att den inte känner att den har någon annan än storhästen. Det brukar gå att lösa genom att själv bli tryggheten, men man måste ofta vara lite handfast och rak, så att ponnyn verkligen ser och förstår att du är något att följa. Då brukar hysterin lägga sig och vips är allt lugnt i flocken 😁.
Men hon är verkligen det! Trots att hon är så satans jobbig på många sätt så är jag så tacksam att hon är så otroligt snäll och lättriden. Hon har aldrig busat eller betett sig illa när barn har ridit henne så länge jag har haft henne. Det var därför jag tänkte att kanske någon ridskola skulle vara intresserad av att låna henne. Jag vill inte tjäna några pengar utan det skulle handla om att ponnyn kanske skulle må bättre av att ha så många fler runt sig. Då har hon ju tryggheten i att hon alltid är i grupp.
Det konstiga är att hon är omöjlig på hemmaplan om inte min häst är i närheten, men hon har alltid skött sig helt perfekt när hon åkt iväg på p&j eller ridlektioner.
Jag tycker vi alla är bestämda mot ponnyn när hon blir blockerad och stressad och berömmer henne när hon gör rätt och lugnar ner sig. Men vi kanske ska rannsaka oss själva och bli medvetna vad vi gör/ inte gör runt och se om vi kan göra på något annat sätt.

Ja, jag tror att alla skulle må bra av att gå tillsammans. Min stora häst är också väldigt fäst vid ponnyn och triggar genom att gnägga efter ponnyn om vi går iväg och gör situationen ännu jobbigare. Jag klurar och klurar hur jag ska kunna lösa den biten. Familjen pratade igår om att vi kan köpa betesreducerare till de små och släppa ihop dem en stund varje dag och successivt öka tiden. Båda de stora hästarna är supertrygga och snälla och skulle garanterat skänka harmoni över de små.
 
Men hon är verkligen det! Trots att hon är så satans jobbig på många sätt så är jag så tacksam att hon är så otroligt snäll och lättriden. Hon har aldrig busat eller betett sig illa när barn har ridit henne så länge jag har haft henne. Det var därför jag tänkte att kanske någon ridskola skulle vara intresserad av att låna henne. Jag vill inte tjäna några pengar utan det skulle handla om att ponnyn kanske skulle må bättre av att ha så många fler runt sig. Då har hon ju tryggheten i att hon alltid är i grupp.
Det konstiga är att hon är omöjlig på hemmaplan om inte min häst är i närheten, men hon har alltid skött sig helt perfekt när hon åkt iväg på p&j eller ridlektioner.
Jag tycker vi alla är bestämda mot ponnyn när hon blir blockerad och stressad och berömmer henne när hon gör rätt och lugnar ner sig. Men vi kanske ska rannsaka oss själva och bli medvetna vad vi gör/ inte gör runt och se om vi kan göra på något annat sätt.

Ja, jag tror att alla skulle må bra av att gå tillsammans. Min stora häst är också väldigt fäst vid ponnyn och triggar genom att gnägga efter ponnyn om vi går iväg och gör situationen ännu jobbigare. Jag klurar och klurar hur jag ska kunna lösa den biten. Familjen pratade igår om att vi kan köpa betesreducerare till de små och släppa ihop dem en stund varje dag och successivt öka tiden. Båda de stora hästarna är supertrygga och snälla och skulle garanterat skänka harmoni över de små.

Nej, släpp in storhästarna i skogen istället. Situationen behöver lösas nu, och om du har gräs redan i april hos dig så är det livsfarligt hög sockerhalt.

Betesreducerare räcker inte. Och varför riskera halvblodens liv på så hög sockerhalt också?

Alla i skogen, inte alla på betet.
 
Nu ska jag vara lite krass, men jag skulle säga att marknaden är översvämmad just nu av ponnyer/sällskap som säljs billigt eller rentav skänks. Då pratar vi friska och okomplicerade individer som din då skulle konkurrera med. Varför skulle en potentiell ny ägare välja en sjuk ponny som inte är självständig när man kan få en utan de problemen och extra kostnader? Det är ingen skam i att låta sin häst vandra vidare när det blir såhär ohållbart, jag skulle nästan säga att det är ens skyldighet.
 
Nej, släpp in storhästarna i skogen istället. Situationen behöver lösas nu, och om du har gräs redan i april hos dig så är det livsfarligt hög sockerhalt.

Betesreducerare räcker inte. Och varför riskera halvblodens liv på så hög sockerhalt också?

Alla i skogen, inte alla på betet.
Det är lite mycket sly och skogen är ganska tät där hagen är nu. Jag tror det kan bli för mycket skaderisk just där med 4 stycken. Jag får bygga om lite på en annan del i skogen med bättre förutsättningar. Jag har ett ställe som skulle fungera bra, men för att den ska bli tillräckligt stor för alla behöver jag bygga ut så även en del ängsmark kommer med. Mycket örter och igenvuxet. Är en sån hage dömd att misslyckas med eller skulle det kunna fungera om man vänjer in de små under ett par veckor?
 
Nu ska jag vara lite krass, men jag skulle säga att marknaden är översvämmad just nu av ponnyer/sällskap som säljs billigt eller rentav skänks. Då pratar vi friska och okomplicerade individer som din då skulle konkurrera med. Varför skulle en potentiell ny ägare välja en sjuk ponny som inte är självständig när man kan få en utan de problemen och extra kostnader? Det är ingen skam i att låta sin häst vandra vidare när det blir såhär ohållbart, jag skulle nästan säga att det är ens skyldighet.

Jag tycker jag hyfsat klart och tydligt skrivit att SÄLJA inte är något alternativ pga olika anledningar. Jag HADE en fundering alldeles i början att jag skulle göra det ja. Jag har redan skrivit att jag inte är dummare än att jag fattar att hon är osäljbar och att jag är orolig att hon skulle hamna i fel händer om jag sålde henne riktigt billigt alt skänka.
Däremot var jag inne på att LÅNA UT henne till verksamhet GRATIS mot en boxplats, hö och hovvård. Jag skulle givetvis stått för veternärkostnader och medicin. Hon är fullt ridbar idag och SKA ridas med tanke på hennes EMS och min tanke var att hon kanske skulle må bättre i en verksamhet med många fler hästar och känna trygghet i att alltid vara i grupp. Jag tar till mig de som tycker det är en dum idé att låna ut henne, men jag personligen tycker inte att det är konstigt eller en helt orimlig tanke att fundera i de banorna.
 
Det är lite mycket sly och skogen är ganska tät där hagen är nu. Jag tror det kan bli för mycket skaderisk just där med 4 stycken. Jag får bygga om lite på en annan del i skogen med bättre förutsättningar. Jag har ett ställe som skulle fungera bra, men för att den ska bli tillräckligt stor för alla behöver jag bygga ut så även en del ängsmark kommer med. Mycket örter och igenvuxet. Är en sån hage dömd att misslyckas med eller skulle det kunna fungera om man vänjer in de små under ett par veckor?

Nej, sluta tänk att du ska ha en så sjuk ponny på gräs. Du har ju ihjäl henne på det mest smärtsamma sättet möjligt då. I sådana fall är det bättre att du avlivar.

Hur ser storhästarnas hage ut just nu? Gräs, grus, lera?
 
Jag vill att vår ponny ska vara lycklig. Alla mina försök har bara varit till ponnyns bästa. En del idéer och försök har varit dåliga men ingen ska kunna säga att jag inte bryr mig. Jag försöker anpassa situationen med de tillgångar och medel jag har. Visst, jag skulle kunna lägga ännu mer pengar än jag redan gjort på en grushage mitt i gräshagen som jag har. Jag har redan lagt resurser på att bygga en anpassad hage till ponnysarna så de ska få i sig minimalt med gräs. Jag har utan att klagat en enda gång i verkliga livet eller i den här tråden strött pengar utan att blinka direkt och indirekt på den här lilla ponnyn för att jag ska känna att jag gjort ALLT om det går åt helvete. Men jag måste också tygla mig själv och inte skena iväg ännu mer än jag redan gjort. Är det värt att bygga en grushage i hagen? Hur stor är chansen att det blir bra och att hon blir nöjd? Hur mycket ska det kosta till vilken smak?
Jag har i bakhuvudet precis hela tiden att det här kanske bara kan sluta på ett sätt. Hittar jag ingen lösning, nä men då är det väl så. Jag kommer låta henne gå vidare om hon får fång igen. Jag inser att shettisen inte tycker om henne och att jag måste sälja henne. Jag undrade bara om det finns något sätt att få två hästar mer kompatibla. Jag har ingen erfarenhet av hästar som mobbar andra så det är väl ändå inte en helt orimlig fråga om någon sitter inne på ett svar OM och i så fall HUR man kan göra 2 hästar mer kompatibla. Om jag nu på något vis hittar en lösning att ponnyn åtminstone kan gå några timmar om dagen med de stora så har ju shettisen inget syfte hos mig. Och hittar jag ingen lösning så återigen... då finns det bara en sak att göra.

Jag förstår om jag verkar naiv, okunnig och att jag gör det här för mitt ego. Och ja, det är kanske så att mina känslor står ivägen ibland. För mig är döden definitivt, jag kan aldrig ångra det. Det hade varit lättare om ponnyn var utdömd, men det är en fantastisk liten individ med massor kvar att ge som ridponny trots hennes sjukdomar. Hon är en ärtig liten individ som är väldigt fräsch trots både ålder och de här jävla sjukdomarna som ställt till det så.

Med detta vill jag bara poängtera att jag inte tänker låta henne genomleva fånganfall efter fånganfall och jag vill att hon ska vara lycklig. Jag förstår att hennes liv balanserar på en skör tråd och jag tar verkligen till mig allas svar på tips, råd och tankar. Jag förstår precis vad de som tycker jag ska avliva henne menar och jag tänker jättemycket på alla svar jag fått här.
 
Nej, sluta tänk att du ska ha en så sjuk ponny på gräs. Du har ju ihjäl henne på det mest smärtsamma sättet möjligt då. I sådana fall är det bättre att du avlivar.

Hur ser storhästarnas hage ut just nu? Gräs, grus, lera?

Det är en gräshage, tyvärr. Jag har bara grus i ponnysarnas hage och den är alldeles för liten för att 2 stora hästar också ska gå där.
 
Med dom diagnoserna och den åldern kan du garanterat få henne utdömd. Har du diskuterat det alternativet med din veterinär?

Och om inte, så kostar avlivning med lantbrukstjänst ändå mindre än ett rejält hagbygge för alla fyra med slyröjning och grusning.
 
@Juli0a Jag förstår att det är en jobbig situation och jag står inte här och gastar om att man måste göra a, b eller c. Jag ville bara flika in om att marknaden för sälj, foder, lån, skänkes etc ofta är rosaskimrande i mångas ögon. Lite så att vad är oddsen för att en perfekt lösning i första hand finns och sedan kommer inom rimlig tid?

Sen tycker jag inte att man ska behöva vända ut och in på sig själv, köra sin ekonomi i botten, göra sitt hästliv x gånger mer komplicerat och glädjedödande för att kunna kalla sig en bra ägare. Det är liksom inget fel i att säga "hit men inte längre". Och hästen kan ju vara en supertrevlig ridhäst, men rent krasst är ridning och aktivering ofta för människan och en liten del av hästens liv och uppfyllnad av basbehov. Om den inte kan ha en dräglig tillvaro där den är tillfreds utöver detta så kvittar det ju egentligen om den är en perfekt ridhäst.
 
Med dom diagnoserna och den åldern kan du garanterat få henne utdömd. Har du diskuterat det alternativet med din veterinär?

Och om inte, så kostar avlivning med lantbrukstjänst ändå mindre än ett rejält hagbygge för alla fyra med slyröjning och grusning.
Jag ser din poäng. Jag har varit i kontakt med 2 veterinär där den ena haft en positiv ton medan den andra varit mer negativ. Detta innan jag köpte shettisen och har inte diskuterat avlivning som att jag ska här och nu (om du förstår hur jag menar). Jag har bokat tid för rådgivning med en 3e som jag har stort förtroende för.
Och innan någon undrar eller blir sarkastisk varför jag inte kontaktade nr 3 direkt så var det för att han hade semester när ponnyn i augusti fick fång och jag kontaktade distriktveterinärerna och tyckte att de lika gärna kunde följa upp istället för att byta veterinär mitt i förloppet.
 
@Juli0a Jag förstår att det är en jobbig situation och jag står inte här och gastar om att man måste göra a, b eller c. Jag ville bara flika in om att marknaden för sälj, foder, lån, skänkes etc ofta är rosaskimrande i mångas ögon. Lite så att vad är oddsen för att en perfekt lösning i första hand finns och sedan kommer inom rimlig tid?

Sen tycker jag inte att man ska behöva vända ut och in på sig själv, köra sin ekonomi i botten, göra sitt hästliv x gånger mer komplicerat och glädjedödande för att kunna kalla sig en bra ägare. Det är liksom inget fel i att säga "hit men inte längre". Och hästen kan ju vara en supertrevlig ridhäst, men rent krasst är ridning och aktivering ofta för människan och en liten del av hästens liv och uppfyllnad av basbehov. Om den inte kan ha en dräglig tillvaro där den är tillfreds utöver detta så kvittar det ju egentligen om den är en perfekt ridhäst.
Tack ❤️ Jag förstår hur du menar och jag håller med och hade säkert gett samma synvinkel till någon annan. Det är bara det att det är MIN ponny som jag älskar så mycket det hela handlar om💔
 

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 118
Senast: Mabuse
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 922
Senast: Stereo
·
  • Artikel
Dagbok Hej! Jag har fått veta en sak som kommer göra denhär sommaren till den bästa på flera flera år! Och jag ville verkligen få ha en dagboks...
2
Svar
25
· Visningar
1 980
Senast: Nox
·
  • Artikel
Dagbok Idag har jag hunnit med mycket ;) Ponnyn har ridits. åkte till ridhuset då ridbanan är stelfrusen och hoppade lite, hon var lite spänd...
Svar
0
· Visningar
354
Senast: Coras star
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp