Är hästägande ett privilegium?

bejkonfis

Trådstartare
Moderator får gärna flytta tråden om den ligger fel...

En bekant till mig har två hästar och den ena av dom blev halt för bara någon vecka sedan. Distrikvet. har varit ute och hästen har fått gå på smärtstillande i några dagar men vet. lyckas inte fastställa någon diagnos utan röntgen/UL. Idag kommer min sambo hem och säger att denna person ska minsann avliva den halta hästen då medicineringen inte hjälper och hon inte har råd med någon veterinärvårdsförsäkring som täcker vidare utredning. Men va?! :eek:
Minst sagt upprörd kräker jag ur mig att "Har man inte råd att ha häst, då ska man inte ha häst!" och får till svar att "Men hon tycker ju om det och hon vill ha hästar"
Sen när är det privilegium att ha häst? :crazy:
Hur ställer ni er i denna fråga?
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Det är ettval varje djurägare måste göra. .lider djuret, har jag råd att göra ngt åt det eller lönar det sig objektivt sett att åtgärda skadan.
Kommer ägaren fram till att han inte har råd, och inte vill sälja så är avlivning en lösning som inte är oetisk.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Jag tycker inte att man ska ha häst om man inte har råd att se till det bästa för hästen.

Avlivning ska vara en sista utväg.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Jag tycker inte att man ska ha häst om man inte har råd att se till det bästa för hästen.

Avlivning ska vara en sista utväg.

Och hur vill du beräkna hur man ska ha råd?
Jag menar hästen är ett flockdjur, som i grupper om ett tiotal individer är avsedd att röra sig över tiotusentals hektar. Har du råd att hålla en häst på ett så artriktigt vis?
Normalkostnad för en häst med stall,bete, foder och normal vet.vård eller ska man lägga till de hundratusentals kronor komplicerad kirurgi kan innebära?

Nej de besluten måste varje enskilld djurägare ta, naturligtvis med det ansvaret att djuret inte ska utsättas för lidande och förlora sin värdighet.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Men det som gör mig så upprörd i detta fall är att denna person inte har någon aning om hur allvarlig skadan är och är villig att avliva en häst som det kanske inte ens är något större fel på än t.ex en liten överansträngning eller inflammation. I mina öron låter det helt bisarrt att inte vilja ha en tydlig diagnos innan man tar ett beslut som detta :crazy:
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Men det kanske var droppen som fick bägaren att rinna över också? Man vet ju inte vad hästägaren bär för andra ansvar utöver hästarna?

En halt häst är i stort sett osäljbar idag och har man inte råd så har man inte råd. Det kanske är bättre för hästen att få somna in än att skänkas gratis till en fjårttis
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Tja, fast just nu slaktas friska hästar runt om i Sverige i allafall. Visst låter det märkligt att man inte vill ge sin häst mer än en vecka att bli bra, det är inget jag skulle kunna göra men visst är hästägande ett privilegium...Det tycker jag!
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Om man inte har ekonomi att ge hästen grundläggande vård eller utredning ska man inte ha häst. Likadant med de som inte har tålamod att vänta ut en skada utan vill ta bort hästen så fort den inte kan ridas på en månad.

Har själv en häst som var halt i ett helt år men som nu sju år senare och 22 år gammal är fullt frisk så jag vet vad det innebär att ha en skadad häst.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Tycker det är upp till ägaren hur långt den vill gå eller lägga penngar på det.
Inget som jag har med att göra så länge hästen inte lider.

Kram
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Det får ju ägaren bestämma, bättre att avliva isåfall än att försöka sälja den billigt till oklart öde. Även om jag tycker att man ska försöka ge sin häst bästa förutsättningarna för att bli frisk. Sen kanske vissa är villiga att vänta flera år och andra inte, men en vecka var väl lite väl kort..
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Men var fasen kommer hela "sälja"grejen in i bilden? Hästen är inte till salu och kommer heller aldrig att säljas. Det har aldrig ens varit tal om
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Nä kanske inte just i detta fallet men det finns ju de som konstaterar att ''nä nu går inte pålle att rida för han är fett halt på tre ben men det är så hemskt att avliva så vi säljer till nån billigt så kan vi blunda för problemet och låtsas som inget''.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Vet du hela hästens skadehistorik? Tänkte om det liksom en skada av många. Ser iofs hellre att hästen avlivas än går och har ont och ägaren inget gör.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Tycker det är upp till ägaren hur långt den vill gå eller lägga penngar på det.
Inget som jag har med att göra så länge hästen inte lider.

Kram

Fast ska hästar bli en slit och släng vara, som kan avlivas hit och dit bara för att man lessnar/inte har råd att stå för enkel vård osv? Är det okej om hundar också behandlas så?

Jag tycker det är jättetråkigt när folk har sådan syn på djur.
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Det tycker jag också. Jag tycker också det är bedrövligt när man håller hästar i ensamma hagar bredvid varandra år in och år ut...
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Nej ser ingen skilnad ur den aspekten vare sig det är sälskaps djur eller produktions djur så lite krast ser jag ingen skillnad på en mjölk ko eller en häst som någon väljer att avliva.

Kram
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Men det som gör mig så upprörd i detta fall är att denna person inte har någon aning om hur allvarlig skadan är och är villig att avliva en häst som det kanske inte ens är något större fel på än t.ex en liten överansträngning eller inflammation. I mina öron låter det helt bisarrt att inte vilja ha en tydlig diagnos innan man tar ett beslut som detta :crazy:

Fast jag har en häst som inte går att behandla av den enkla anledningen att hon inte låter sig sprutas utav veterinär, detta gjorde att jag helt enkelt valde för några år sen att ta bort försäkringen, för mitt val är att OM det händer nått som kräver mer än klämma/känna och en ev. röntgen, så kommer jag att avliva.

Hästen fick för ca 1½ år sen en kraftig bakbenshälta vilket gjorde att vi provade att åka till veterinären. Besöket avslutades efter ett par röntgenbilder eftersom hon inte är samarbetsvillig i de lägena.
Jag fick både hålla i och böja ben på order utav veterinären och på det springa.
Vi lyckades spruta lite lugnande i rumpmuskeln, så pass att vi som sagt kunde röntga hela benet förutom strålbenet då hon vägrade stå på ett visst sätt.
Vi provade med kedja,brems, lugnande osv för att ev. kanske kunna komma åt att bedöva led, men näe, när veterinär eller assistens inte ens lyckas lyfta benet utan att märrn nästan lägger sig över den som håller i, och när jag sen försöker så knuffade hon omkull mig, så gav vi upp och åkte hem med ordinationen 'boxvila tills hon ev. är ohalt'. (Hon panikar inte, hon blir bara förbannad, spänd och ej samarbetsvillig på nått vis)
2 dagar senare åkte jag till annat ställe med henne för en koll med värmekamera istället. Hittade inget.
Ytterligare två dagar senare åkte jag till kiropraktor, bände, klämde och 'knäckte' lite, men njae, inget bättre för det.
Hon fick gå i hagen eftersom hon redan var dräktig och det tog nästan ett år innan hon var fräsch igen.
Nu har ju jag fördelen att ha häst hemma = kostnaden är inte lika hög, men att ha en häst uppstallad på samma premisser, njae, det hade inte jag gjort.
Jag hade också valt avlining, och folk hade säkerligen ifrågasatt det, de vet ju inte hennes historia och hur hon uppför sig. Och jag hade fått försvara mig för mitt val.. :crazy:
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

Om man inte har ekonomi att ge hästen grundläggande vård eller utredning ska man inte ha häst.

Men hur vet vi att ägaren inte försökt om och om igen?
Och avlivning brukar inte vara gratis precis, ska iof om det finns ngn hemmavid som kan avliva och sen gräva ner då, men det framgår ju inte heller och då får vi förutsätta att ägaren lägger runt 6000 kr på avlivning?
 
Sv: Är hästägande ett privilegium?

....
Hur ställer ni er i denna fråga?

Min ställning är att..
Har man inte råd att behandla ett djur som mår dåligt så ska det avlivas.

Sen finns det ju även känslomässiga aspekter på det hela också och jag kan tycka att det är synd att djur behandlas som slit och släng-prylar... personligen skulle jag inte avliva ett djur på sådana premisser som du uppger, men jag klankar inte ned på dem som gör det.
 

Liknande trådar

Småbarn Vi fick förra veckan veta att minstingen ska utredas för autism/hjärnskada osv. Veckan efter väljer sambon att dumpa mig, storasyskonet...
6 7 8
Svar
146
· Visningar
29 168
Senast: Elendil
·
Samhälle Min mor ramlade av hästen illa i November. Hon slog sig på rumpan/höften. Vi åkte in efter några dagar då det inte blev bättre. Röntgen...
2
Svar
30
· Visningar
4 344
Ekonomi & Juridik Hej. ny här . Har funderingar angående reklamation av häst. Låter ha osagt om jag är köpare eller säljare men. Hästen gårdsbesiktas UA...
15 16 17
Svar
329
· Visningar
32 156
Senast: Lobelia
·
Hästvård Står med en oklar, svag hälta i en hov och vet inte om jag ska köra på is i magen och vänta (som veterinären förordar) eller försöka få...
Svar
9
· Visningar
1 516

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp