Bukefalos 28 år!

Är hon snål?

Status
Stängd för vidare inlägg.
@hastflicka

Min sambo vägrar öht att ens lite vara med i trugaleken.:D
Så om han frågar av någon om de vill ha några pengar/räcker fram en sedel, och de säger nej, så brukar han säga "jaha, okej" och så inget mer med det/sätter undan sedeln tillbaka.
Samma tvärtom, när någon erbjuder pengar. Vill han ha så tar han emot direkt/säger ja.

Han tycker inte det minsta om när det som sägs ska behöva tolkas, utan brukar säga att "folk måste ju säga hur de vill ha det".

Brukar kunna bli lite paffa miner av folk som förväntar sig trugande, men de som känner honom har fått lära sig "den hårda vägen" :D men vet då i sin tur att det går att säga rakt ut hur man vill ha det och att sagt ord gäller (inget gnäll sedan om vad som borde ha tolkats in i det).
 
@hastflicka

Min sambo vägrar öht att ens lite vara med i trugaleken.:D
Så om han frågar av någon om de vill ha några pengar/räcker fram en sedel, och de säger nej, så brukar han säga "jaha, okej" och så inget mer med det/sätter undan sedeln tillbaka.
Samma tvärtom, när någon erbjuder pengar. Vill han ha så tar han emot direkt/säger ja.

Han tycker inte det minsta om när det som sägs ska behöva tolkas, utan brukar säga att "folk måste ju säga hur de vill ha det".

Brukar kunna bli lite paffa miner av folk som förväntar sig trugande, men de som känner honom har fått lära sig "den hårda vägen" :D men vet då i sin tur att det går att säga rakt ut hur man vill ha det och att sagt ord gäller (inget gnäll sedan om vad som borde ha tolkats in i det).

Det ar precis sa jag gor. Sager nagon, "Nej men inte ska jag" ... sa sager jag, "Okay" och tar undan planbok, mat, var det ar. Nar jag kom med presenter till Mamma och hon sa, "Nej men du skulle inte ha..." sa jag alltid nagot i stil med, "Okay, jag ar saker pa att 'so-and-so' skulle vilja ha det om du inte vill." :p
Jag har ett par kompisar i Sverige som jag gor likadant med. Jag tanker INTE truga ... vill de inte ha grejer jag slapar med mig ar jag saker pa att andra kompisar garna tar emot det.;)
 
Om man tycker att det är besvärligt att prata om pengar och inte vill betraktas som snål genom att räkna ut på öret vad man lagt ut för andra kan man kanske lära sig av den här tråden att man får hitta en annan strategi än att förvänta sig att andra ska förstå vad man menar ändå. Säger man det ordnar sig som svar på erbjudande om betalning får man lägga till att den andra kan betala någon fika om det är vad man förväntar sig, inte förutsätta att andra är tankeläsare och ska förstå vad man vill ha.
 
Om man tycker att det är besvärligt att prata om pengar och inte vill betraktas som snål genom att räkna ut på öret vad man lagt ut för andra kan man kanske lära sig av den här tråden att man får hitta en annan strategi än att förvänta sig att andra ska förstå vad man menar ändå. Säger man det ordnar sig som svar på erbjudande om betalning får man lägga till att den andra kan betala någon fika om det är vad man förväntar sig, inte förutsätta att andra är tankeläsare och ska förstå vad man vill ha.
Jag tycker att det här var en ypperlig sammanfattning.
 
Det jag finner märkligt är inte att det saknas en summa pengar nu utan att det saknas inititaiv under besöket. Ex pröjsa för lite jordubbar, glass eller inträden eller sno ihop en middag. Att liksom aldrig på nästan en vecka plocka upp plånboken och säga denna gången betalar jag.
Det blir ju en rätt känslig sitts för värdparet som sen ska sitta och räkna ihop en hel veckas utgifter. JAG hade kännt mig olustig och snål att skicka en "räkning" till en vän som varit gäst hos mig.

Själv är jag bara van vid att som gäst eller när vi har gäster, att det är ett givande och tagande på både pengar men också tjänster tex vem som kör, vem tar disk osv.

Precis så känner jag med.

Ja, jag såg att du skrev det. Men du såg nog inte vad jag skrev. Det gick ut på att om jag inte ser det som bukeläsare, eller sätter mig in i TS situation utan i stället i hennes kompis - då hade jag fimpat TS som vän om jag sett den här tråden.

Jag hade skämts.. Det står ju inget i tråden som kan identifiera TS för tredje part.

Jag är som du antar jag. Har jag gäster, oavsett hur länge, så förväntar jag mig inte att dom ska göra ett skit faktiskt. Jag blir irriterad om dom köper med sig tex matvaror eller ska betala om vi åker till affären. Jag vill hellre veta i förväg om det är något speciellt jag bör köpa hem innan de kommer så de bara kan slappna av under vistelsen hos mig. Och gåvor för att de är mina gäster? Absolut inte. Skulle skämmas om de trodde att det skulle behövas.
Samtidigt så tänker jag inte på att någon skulle vilja ha gåvor eller matpengar om jag hälsar på, det är bara konstigt i min värld. Nog för att jag skulle kunna köpa med nån leksak eller så till barn om det finns i familjen men inte typ vinflaska, blommor eller choklad och sånt. O_o

Det där är väldigt olika. Såg ett inlägg av Läckberg där hon skrev om just sådant, att hon dels har gäster som hjälper till och sen de som behandlar hennes hem som ett hotell och att hon inte vågade säga ifrån. Så det skiljer sig verkligen hur man uppfattar det. Märks också att det är olika "kulturer" inom olika kompisgrupper.
 
Om man tycker att det är besvärligt att prata om pengar och inte vill betraktas som snål genom att räkna ut på öret vad man lagt ut för andra kan man kanske lära sig av den här tråden att man får hitta en annan strategi än att förvänta sig att andra ska förstå vad man menar ändå. Säger man det ordnar sig som svar på erbjudande om betalning får man lägga till att den andra kan betala någon fika om det är vad man förväntar sig, inte förutsätta att andra är tankeläsare och ska förstå vad man vill ha.

Jag tycker att man som gäst inte kan förvänta sig ett fast belopp innan veckan och förstå att hälsa på 1-2 nätter och då bli bjuden är nåt annat än helpensionat i en vecka.
 
Jag tycker att man som gäst inte kan förvänta sig ett fast belopp innan veckan och förstå att hälsa på 1-2 nätter och då bli bjuden är nåt annat än helpensionat i en vecka.

Det skriver jag inte heller något om. Jag skriver att om man tycker att det är jobbigt att prata exakta pengar med sina gäster kan man istället säga att den andra kan bjuda på en fika eller annat. Tycker man inte att det är jobbigt att prata om pengar, vilket jag själv inte gör, säger man att det räknar vi ut efteråt.
 
Du menar att det du skriver på buke är inget du kan stå för IRL?

Ja, det kan man ju också diskutera. Vad betyder egentligen "stå för"? Man kan ju stå för saker i meningen inte skämmas men ändå inte vilja att omgivningen ska veta om eftersom det helt enkelt är privat.

Som min förra tråd om problem i min ursprungsfamilj med misshandel och konflikter. Det är absolut inget jag skäms över men heller inget jag vill att kreti och pleti ska veta. Samma om min partner och jag t ex brukade gå på swingerklubb. Skäms - nej. Vill att folk jag känner ska veta om - nej.
 
Javisst, så kan man göra i alla fall där vi bara hör ena parten. Skulle inte diskussionsforum bli ganska tomma om man inte fick diskutera tredje part?
Vem har sagt att man inte "får" diskutera? Man får diskutera precis vad som helst så länge man följer forumreglerna.

Jag "får" skriva hur detaljerat som helst här om vad jag inte gillar hos mina vänner. Men jag skulle aldrig göra det, jag skulle skämmas ögonen ur mig om de läste här och konfronterade mig. I synnerhet om det jag skrev gällde något en kompis frågat mig, jag svarat nej och sedan sågat henne på nätet för att hon gjorde som jag sa.
 
Vem har sagt att man inte "får" diskutera? Man får diskutera precis vad som helst så länge man följer forumreglerna.

Jag "får" skriva hur detaljerat som helst här om vad jag inte gillar hos mina vänner. Men jag skulle aldrig göra det, jag skulle skämmas ögonen ur mig om de läste här och konfronterade mig. I synnerhet om det jag skrev gällde något en kompis frågat mig, jag svarat nej och sedan sågat henne på nätet för att hon gjorde som jag sa.
Nu först!! gick det upp för mig hur du menade tidigare i tråden :D
 
Vem har sagt att man inte "får" diskutera? Man får diskutera precis vad som helst så länge man följer forumreglerna.

Jag "får" skriva hur detaljerat som helst här om vad jag inte gillar hos mina vänner. Men jag skulle aldrig göra det, jag skulle skämmas ögonen ur mig om de läste här och konfronterade mig. I synnerhet om det jag skrev gällde något en kompis frågat mig, jag svarat nej och sedan sågat henne på nätet för att hon gjorde som jag sa.

Det verkar vara som att många är av den uppfattningen att det är fel att skriva vad man inte gillar hos vänner, dock nästan aldrig fel att skriva om sin partner, även om denna kan identifiera sig. Vad kan det bero på?

Tycker det är intressant då det för in tankarna på normering på hur det är ok att bete sig, som det skrevs om tidigare i tråden. Alla har sin sanning. :D
 
Det verkar vara som att många är av den uppfattningen att det är fel att skriva vad man inte gillar hos vänner, dock nästan aldrig fel att skriva om sin partner, även om denna kan identifiera sig. Vad kan det bero på?

Tycker det är intressant då det för in tankarna på normering på hur det är ok att bete sig, som det skrevs om tidigare i tråden. Alla har sin sanning. :D
Så sant :)
 
Det verkar vara som att många är av den uppfattningen att det är fel att skriva vad man inte gillar hos vänner, dock nästan aldrig fel att skriva om sin partner, även om denna kan identifiera sig. Vad kan det bero på?

Tycker det är intressant då det för in tankarna på normering på hur det är ok att bete sig, som det skrevs om tidigare i tråden. Alla har sin sanning. :D
När folk skriver om sina partners uppfattar jag det ofta som rena nödrop - hjälp, ska jag ha det såhär i mitt förhållande? Sannolikt vet de som skriver dessutom att deras partners inte läser här. I en hel del fall svarar dessutom några "skriv ut tråden och visa honom".

Men att detaljerat - så detaljerat att hon ofrånkomligt skulle känna igen sig om hon läste - försöka få folks bekräftelse på att en vän är snål, det betraktar jag inte som ett nödrop.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa...
2
Svar
30
· Visningar
5 373
Senast: Cattis_E
·
  • Artikel
Dagbok Jag har tvingats undersöka min relation till pengar på djupet. Jag vet att pengar är ett känsligt ämne och att folk lätt stör sig på hur...
Svar
11
· Visningar
2 580
Senast: Unafraid
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 216
Juridik & Ekonomi Tidigt i våras startade jag en tråd (med mitt andranamn Hanna) där beskrev jag mitt juridiska läge med mitt ex som försökte snuva mig på...
Svar
1
· Visningar
1 757
Senast: Josseliten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Katter och spädbarn
  • Hur valde ni uppfödare?
  • Färsk/frystorkat foder

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp