Är jag för stor för en c ponny?

Engla

Trådstartare
Hej!
Jag är en tolvårig tjej som har fått förfrågan att träna och tävla en maxad c ponny på 6 år i hoppning. Målet är att ta oss upp i de lite högre klasserna. Dock oroar jag mig för om jag är för stor för ponnyn. Jag väger 41 kg och är ca 164 cm lång. Jag har ridit i 6 år och har ganska bra balans. Ponnyn är som sagt maxad och är ganska välmusklad (kommer dock få bygga mer). Så det jag undrar är, är jag för stor?
 
Gud nej!
Allt annat!
Ponnyn skulle nog klara minst 20kg till och nästan 1dm (om den är väldigt välmusklad, har korrekt exteriör, inte för lång rygg, bra hull och inte för nätt i typen) så rid på du och lycka till!
 
Inte för tung men kanske lite för lång, beror helt på hur ponnyn är byggd. Vissa sväljer mer längd än andra. Prova och känn efter om du känner dig för lång för den :-)
 
Jag är 15, är 165cm lång, väger 45-50 kg och rider en c-ponny som är 137cm i mankhöjd och vi hoppar 1.20 med lätthet. Då ska jag även tilläga att ponnyn är 15 år och en new forrest, så nej jag tror inte du är för stor! ;)
Ponnyn är han på bilden! :D
<----------------------------
 
Ingen fara alls!
Väger ca 60 170 lång, hästen är ganska nätt, dock musklad bra.
Inga problem för någon av oss, hade den här tösen upplevt mig som besvarlig hade jag suttit på backen fortare än kvickt kan jag lova:angel:

Dock krävs det ju mer balans när man rider mindre häst
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
6 994
Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
2 921
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 133
Senast: LiviaFilippa
·
Gnägg Jag är jättesugen på att köpa egen häst igen efter långt uppehåll men har kommit igång bra med medryttarhäst och ridlektioner...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 640
Senast: Johannna1
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp