Är plasma bättre än råmjölk?

Tilma

Trådstartare
Har ett sto som ska föla i slutet av maj. Första fölet för både mig och henne. Om det är så att hon olyckligtvis skulle få råmjölk av dålig kvalité hur kan jag på bästa sätt gardera mig? Vi har ingen råmjölk hemma eftersom det är första fölet. Är det råmjölk man ska efterlysa eller är det plasma?

Om fölet får plasma tills den uppnåt bra andel antikroppar kan fölet sedan återgå till den "sämre" råmjölken då utan problem? Eller hur fungerar det? Jag har sett att man kan köpa plasma från vissa stuterier. Är det något som man ger själv eller är det veterinär som sköter det?

Vad kostar det att ge plasma?

Inte för att det har så stor betydelse men kan ändå vara bra att veta hur man ska förbereda sig. Jag har även läst att vissa stuterier ger plasma oavsett just för förebyggande syfte.
 
Plasma ges IV och det är veterinär som sköter det. Väldigt dyrt, men kan vara värt slantarna om man vet att fölet inte fått i sig tillräckligt med antikroppar. Även större djursjukhus med inriktning häst har ofta plasma hemma under fölsäsong.
 
Jag har även läst att vissa stuterier ger plasma oavsett just för förebyggande syfte.

Förebyggande?
Det har jag aldrig hört talas om faktiskt. Däremot så är det många stuterier som runtinmässigt tar foalcheck på alla fölungar och ger plasma om det behövs.

Jag hade förberett mig genom att kolla råmjölken är den dålig eller om ungen inte får sig ordentligt. Ta foalcheck och utifrån det ge plasma
 

Liknande trådar

Avel Stoet fölade för va en timme sedan. Ungen är premaur. Pratat med vet som sa att det enda som vi kan göra i kväll är att få i den...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
10 613
Senast: Seabaz
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944
Avel Hej! Jag hoppas på lite input på nedan frågeställningar. Jag hade strul med ett av mina avelsston förra året. Hon läckte råmjölk och den...
2
Svar
31
· Visningar
4 028
Övr. Hund Jag har noterat en förändring i min hunds beteende senaste månaderna. Hon är nyss fyllda 1 år, och har under hela sin valptid sovit bra...
2
Svar
20
· Visningar
14 284
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp