Är rädd för att hantera vissa hästar?!! (jobbigt)

Sandrahorse99

Trådstartare
Hejsan!
Jag ett problem vilket jag stör mig av! :(
Jag rider just nu ett sto som heter Sarina hon Rider jag på onsdagar i gruppen dära. Och jaG ska göra ordning henne inannn lektionen. Hon är lite tjurig i boxen
När man ska sadla så rycker hon med huvudet och visar tänderna.
När man tränsar så försöker hon ta tag i det så man inte kan tränsa.
Förra gången lät jag en kompis kompis hjälpa mig med typ allt det där.
Jag brukar aldrig göra så. Jag brukar själv hjälpa en kompis som brukar ha en ännu tjurigare ponny som nafsar och allt men henne går jag in till och fixar allt utan att vara ett dugg rädd."
Och Sarina som jag rider är lite likadan men har ett mindre tjurigt demprament.
Och jag vill gärna klara mig själv med henne att sadla och tränsa.
Hon är så underbar att rida hon är pigg,frammåt , het vid hoppning.
:)...så vad kan jag göra för att få bort min konstiga lilla räddsla?? På onsdag tänker jag försöka själv. Men får hoppas det går
 
Sv: Är rädd för att hantera vissa hästar?!! (jobbigt)

Ta med din kompis så att du får stöd och öva :) En del hästar är ju lite besvärluga att ha att göra med!
 
Sv: Är rädd för att hantera vissa hästar?!! (jobbigt)

Om du inte redan gör det, så bind upp hästen när du gör iordning den.

Jag var ganska osäker länge när jag hanterade hästar, speciellt de grinigare på ridskolan. När hästen är uppbunden så blev det lättare att slappna av eftersom man vet att även om hästen är grinig så behöver man inte fundera över om hästen skulle försöka nafsa/hugga eller vända rumpan till. Och när man själv känner sig mer trygg blir hästen lite trevligare också.

Nu blir jag väldigt sällan rädd eller osäker längre när jag gör iordning någon häst för att jag vet att så länge man tar det lugnt så brukar det inte hända något alls. Binder fortfarande upp de grinigaste hästarna, men det är mest för att de tenderar att inte vilja stå stilla alltid och det är betydligt lättare att sadla än häst som står kvar ;)
 
Sv: Är rädd för att hantera vissa hästar?!! (jobbigt)

Klappa henne o dra gjorden försiktigt.
Hon försöker att säga till dig o andra, men ingen lyssnar.
Prata med henne o visa respekt så ska du se skillnaden istället för att rya åt henne. gulla lite efteråt.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundhälsa Hejsan Vi är en hundvan familj som haft hund till och från hela livet. För en månad sedan skaffade vi oss en liten blandras på fyra...
5 6 7
Svar
139
· Visningar
10 940
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 531
Senast: liiinnea
·
Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 360
Ridning Hej! Jag är medryttare på en unghäst på ridskolan tills hon ska gå mer lektioner. När jag rider henne så rider vi ut eftersom annars...
Svar
6
· Visningar
1 891
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp