Valpen stressar pga barnen

Status
Stängd för vidare inlägg.
Då kanske man ska lägga ner hela forumgrejen.

Fast det finns gott om bra hundägare som köper hund även på blocket och Facebook.
Tycker det är lite väl dömmande ibland det här att det enbart är rasklubbar som gäller.
Forumet går väl ut på att diskutera generellt i ämnen som lyfts.
Att diskutera och analysera individer man aldrig träffat, inte vet något och som inte bett om den diskussionen (TS ställer specifika frågor i sitt inlägg) kan omöjligt hjälpa. Det blir ju bara massa dömmanden.

Var fick du det med rasklubbar ifrån?
 
Senast ändrad:
Med tanke på vad som skrivs tycker jag definitivt det finns utrymme för att ifrågasätta kunskapen. Bara som en sådan sak att gå ut med hunden och vända och byta väg och hit och dit såfort man ser någon, självklart snappar hunden upp osäkerheten och blir värre pga det. Dom flesta hundar blir stressade och agerar när människan som håller i kopplet agerar på det sättet.

Eller som att trots att hunden inte kan visa tydligare hur obekväm den är med barnen och trots vetskapen om så släpper dom fram ett barn som ska få klappa hunden och hunden reagerar precis som förväntat av en osäker rädd och stressad hund och sen skyller på hunden att den hugger osv.

Av inläggen att döma så är det inte mycket som är hanterat på rätt sätt för den här valpen så det inte är inte alls konstigt att situationen eskalerat såpass fort.
Just byta håll är exakt det rådet jag har fått av flertalet tränare när jag gått kurs i hundmöten med min gamla hund. Att inte utsätta hunden får något den inte är kapapel att hantera innan man byggt upp en grund.
Och det fungerade fantastiskt bra. Skapade abolut en lugnare hund som litade på att jag inte satte honom i situationer han mådde dåligt av.
 
Just byta håll är exakt det rådet jag har fått av flertalet tränare när jag gått kurs i hundmöten med min gamla hund. Att inte utsätta hunden får något den inte är kapapel att hantera innan man byggt upp en grund.
Och det fungerade fantastiskt bra. Skapade abolut en lugnare hund som litade på att jag inte satte honom i situationer han mådde dåligt av.
Om ägaren inte är rädd kanske och man byter håll innan hunden har uppfattat varför man byter håll så absolut. Skriver inte att man ska utsätta hunden för andra och gå nära allt och alla men hunden känner direkt när man är osäker och rädd och vänder och byter håll pga det.
 
Om ägaren inte är rädd kanske och man byter håll innan hunden har uppfattat varför man byter håll så absolut. Skriver inte att man ska utsätta hunden för andra och gå nära allt och alla men hunden känner direkt när man är osäker och rädd och vänder och byter håll pga det.
Undrar ju också hur relevant detta egentligen är hur mycket man egentligen hunnit träna en valp på 5 månader som man inte ens haft sen start.
 
Om ägaren inte är rädd kanske och man byter håll innan hunden har uppfattat varför man byter håll så absolut. Skriver inte att man ska utsätta hunden för andra och gå nära allt och alla men hunden känner direkt när man är osäker och rädd och vänder och byter håll pga det.
Att utsätta en valp med den här stressen för hundmöten som den sen gör utfall i är urkorkat.

Den här valpen har inte bara stress pga barnen.
Den hugger åt mötande, åt gäster, har konstant diarre, biter sår på sig själv och slickar. Det här verkar vara en hund med skyhög stress. Den verkar heller inte kunna sortera intryck eller sin egna känslor. Som när den bjuder in till att bli klappad (inte konstigt att en valp vill ha närhet) och sen inte kan hantera det.
Barnen är bara en av många triggers.

Om valpen är frisk så kan nog en riktigt kunnig person som kan jobba med stressproblematik få hunden att fungera i vardagen. Tyvärr växer inte dom på träd.
 
Att utsätta en valp med den här stressen för hundmöten som den sen gör utfall i är urkorkat.

Den här valpen har inte bara stress pga barnen.
Den hugger åt mötande, åt gäster, har konstant diarre, biter sår på sig själv och slickar. Det här verkar vara en hund med skyhög stress. Den verkar heller inte kunna sortera intryck eller sin egna känslor. Som när den bjuder in till att bli klappad (inte konstigt att en valp vill ha närhet) och sen inte kan hantera det.
Barnen är bara en av många triggers.

Om valpen är frisk så kan nog en riktigt kunnig person som kan jobba med stressproblematik få hunden att fungera i vardagen. Tyvärr växer inte dom på träd.
Som jag skrev så ska man inte utsätta hunden för allt och alla. Den har levt med en extrem stress sen den kom hem till dom, självklart så reagerar den starkare på saker och ting än vad den hade gjort annars utan den här grundstressen som den ständigt måste leva med.

Och att den trots stressen den är uppe i försöker och söka kontakt trots rädslan gör allting bara ännu mera tragiskt. Den kämpar förmodligen så gott den kan med att göra rätt.
 
Senast ändrad:
Även hundar kan råka ut för fosterskador, förlossningsskador, nanosekundkorta EP-anfall mm som kan göra även en söt valp till oberäknig.
Detta kan jag skriva under på. som köpte en valp av en mkt välrenommerad kennel med bra föräldradjur.
Kronisk magkatarr, rädslor, kassa knäleder bak och ett gäng fel till.
Syskonen var tydligen helt ok mysiga och friska hundar.
Han var ett måndagsexemplar och till slut sa magen ifrån.


Jag är smått allergisk mot att alla hundar ska räddas, till varje pris.
Hur mår hunden? Har den ett bra liv? Kommer den att automagiskt få ett finfint liv bara den omplaceras till ett kunnigt engagerat barnlöst hem utan socialt liv?

Skulle inte tro det. I väldigt många fall är
det humanaste för hunden att låta den somna. I hundhimlen lider de inte.
 
Att utsätta en valp med den här stressen för hundmöten som den sen gör utfall i är urkorkat.

Den här valpen har inte bara stress pga barnen.
Den hugger åt mötande, åt gäster, har konstant diarre, biter sår på sig själv och slickar. Det här verkar vara en hund med skyhög stress. Den verkar heller inte kunna sortera intryck eller sin egna känslor. Som när den bjuder in till att bli klappad (inte konstigt att en valp vill ha närhet) och sen inte kan hantera det.
Barnen är bara en av många triggers.

Om valpen är frisk så kan nog en riktigt kunnig person som kan jobba med stressproblematik få hunden att fungera i vardagen. Tyvärr växer inte dom på träd.
Behöver man utsätta valpen för allt detta då den är ju också relativt ny i hemmet.
Tycker folk överlag har väldigt bråttom med sina hundar och höga krav , om nu hunden faktiskt bara är stressad och känslig och inte har ont eller har riktigt urdålig mentalitet kommer den med all sannolikhet bli bättre med tiden.
 
Som jag skrev så ska man inte utsätta hunden för allt och alla. Den har levt med en extrem stress sen den kom hem till dom, självklart så reagerar den starkare på saker och ting än vad den hade gjort annars utan den här grundstressen som den ständigt måste leva med.

Och att den trots stressen den är uppe i försöker och söka kontakt trots rädslan gör allting bara ännu mera tragiskt. Den kämpar förmodligen så gott den kan med att göra rätt.
Så vad tycker du TS ska göra? Hittills har du bara gett kritik. Hen ber om råd och stöd. Har du några idéer?
 
Jag undrar lite över om den verkigen biter eller mer nafsar, sådär som inte minst valpar gärna gör? Riktiga bett och nafsande är inte samma sak.
Lägg till att det även är en schäfer som leker extremt aggressivt det är få raser som klarar av schäferns hetsiga lekar.

Samt labrador en hund som är avlad för att använda munnen.
 
Behöver man utsätta valpen för allt detta då den är ju också relativt ny i hemmet.
Tycker folk överlag har väldigt bråttom med sina hundar och höga krav , om nu hunden faktiskt bara är stressad och känslig och inte har ont eller har riktigt urdålig mentalitet kommer den med all sannolikhet bli bättre med tiden.
Alltså på riktigt. En vettig hund har verkligen inga problem att flytta in i en barnfamilj sålänge det sker sansat och valpen har en fredad plats. Tusentals valpar flyttar varje år in hos barnfamiljer och det går nästan alltid bra.

Tusentals små valpar hanterar gäster med glädje och går sina promenader utan problem.
Det är dom som har dålig mentalitet eller hög stress som inte klarar sånt.
Det är väl knappast att ha höga krav att hunden ska kunna leva i en familj, gå på promenader och att det kommer nån gäst ibland😳
 
Alltså på riktigt. En vettig hund har verkligen inga problem att flytta in i en barnfamilj sålänge det sker sansat och valpen har en fredad plats. Tusentals valpar flyttar varje år in hos barnfamiljer och det går nästan alltid bra.

Tusentals små valpar hanterar gäster med glädje och går sina promenader utan problem.
Det är dom som har dålig mentalitet eller hög stress som inte klarar sånt.
Det är väl knappast att ha höga krav att hunden ska kunna leva i en familj, gå på promenader och att det kommer nån gäst ibland😳
Så känsligare individer som inte trivs I barnfamilj ska avlivas?
Mig veterligen omplaceras en hel hög hundar av alla möjliga raser just för dom inte trivs med barn och även bitit barn men fungerar fläckfritt i en barnfri miljö.
 
Va?! Vad är det för hittepå om Schäfras lek? Jag levt med många, importerat 4-månadersvalpar, haft ett par kullar. Och har även en liten sällskapsras. Trams.
Schäfrar leker extremt hetsigt.
Är få raser som trivs att leka ihop med dom det är tuffa tag.
 
Så känsligare individer som inte trivs I barnfamilj ska avlivas?
Mig veterligen omplaceras en hel hög hundar av alla möjliga raser just för dom inte trivs med barn och även bitit barn men fungerar fläckfritt i en barnfri miljö.
Om det inte går att omplacera den på ett tryggt sätt till kunnigt hem så ja. Då är avlivning bättre än en stor hund som kommer vara osäker runt barn för resten av sitt liv. Men åter igen. I denhär hundens fall är nog barnen bara EN trigger av flera.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundträning Hej, Vi hämtade hem vår lilla Australian Shepherd för fem veckor sedan. Hon är jätteduktig vid hundmöte, inkallning, lärde sig "sitt" på...
7 8 9
Svar
167
· Visningar
14 431
Senast: ildiko
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 534
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 615
Senast: YlvaG
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 808

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp