Bukefalos 28 år!

Äter snö istället för vatten?

T

ticken

Mina hästar har i sin lösdrift tillgång till vattenkopp med cirkulerande vatten som under kalla dagar värms till några plusgrader (5 ungefär). Jag har sett att de ändå gärna går och äter snö. Gamlemannen vet jag dricker ur vattenkoppen, ibland stora mängder, och ändå äter han snö. Ledarfröken har jag knappt sett dricka någon gång. Frågan är varför de gör så här? Gillar de inte vattnet eller är det ren terapi att äta lite snö emellanåt?
 
Våra hästar har också vatten hela tiden i hagen, men de dricker dåligt ute, ca 30 l / 3 hästar

Jag vet inte varför, skulle gärna också höra lite teorier
 
Har mina på lösdrift med, men de vill aldrig dricka av sitt vatten, jo på sommaren men på vistern knaprar de tydligen snö. Jag blir lite orolig för att de ska få förstoppning eller nått.
 
Är flödet i vattenkoppen ok då ? Minst 6 L/minut ska det vara för att vara ok...Ibland kan hästar dricka dåligt just pga av att flödet är för dåligt. Prova att hinkvattna nångång och kolla. Annars är väl snö något som alla knaprar i sig, min hund tex...men inte är hon törstig för det...
 

Liknande trådar

Hästvård Kommer ut till stallet och hittar min häst med jätte svullna ben på alla fyra, tänk lite lymfangit. Ingen temp, äter ok om än lite...
Svar
18
· Visningar
2 295
Senast: super
·
Hästvård Tjena tjena. Ursäkta om detta är långt, hoppas ni orkar läsa. Blev utskälld av en i stallet för att jag missköter mina 3 hästar (en...
Svar
5
· Visningar
1 877
Senast: Dopy
·
Lantbruksdjur Hej alla fårägare. Efter ett längre uppehåll i fårägandet skaffade jag fem stycken Gotlandslamm i höst som jag provisoriskt inhyste i en...
Svar
15
· Visningar
4 020
Senast: Efwa
·
Hästvård Hej! Jag har en ponny valack på 15 år. De två senaste somrarna har han alltid i slutet av juni och under juli börjat kissa otroliga...
Svar
14
· Visningar
2 253
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad är det här?
  • Ta studenten
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp