Aggressiv honkanin! :O

E

EnsammaJag

Jag har en aggressiv honkanin som biter och slår efter mig med tassarna! Här inne är hon inte aggressiv men hon springer undan. Jag håller på att ge upp snart för jag har prövat med allt! Har du några bra tips så skulle jag vara jätte tacksam ifall just du skulle hjälpa mig! Hon är 1 år och vi har försökt ta en kull ungar av henne men det kom inga :cry: Men nu imr skall vi åka och försöka igen och då ska hon få stanna där nåra dar :) Hon är en korsning mellan Lejonman och Franskt vädur. SNÄLLA HJÄLP MIG, OCH GE MIG TIPS!
 
Sv: Aggressiv honkanin! :O

I vilka situationer är hon agressiv? Hur hanteras hon? Hur ofta?

Ta inte en kull på en agressiv blandras. Världen svämmar över av kaniner ändå.
 
Sv: Aggressiv honkanin! :O

Kaninhonor är ibland (ganska ofta) griniga typer som bits och "slår" med frambenen hur man än gör.
Tror inte att man kan minska detta beteende. Det är därför man gärna rekommenderar hanar som sällskapskaniner.
 
Sv: Aggressiv honkanin! :O

I vilka situationer gör hon så?
Enbart buren?
I sådana fall låter det som revirbeteende.
Vissa kaniner är helt enkelt så och kan avhjälpas med kastrering (om det beror på hormoner).

Jag instämmer med övriga att ta för guds skull inte en kull på en hona som är på det sättet!
Man ska (ja, jag tycker SKA) bara ta kull på djur med sådant temperament som man önskar att ungarna får.
Och jag antar att du inte vill att ungarna tar efter sin mamma och blir likadana.
Därför ska hon inte tas någon kull på. :)


Gällande att kaninhonor ofta är på detta viset, så har jag faktiskt aldrig ägt en enda kaninhona som varit så, och jag har ägt ett par kaniner genom åren.
Så ett sådant här beteende tror jag delvis har att göra med hur pass bra linjer djuren kommer ifrån, hur temperamentet ser ut bakåt.
Därför är det återigen oerhört viktigt att bara avla på individer med bra temperament.
 
Sv: Aggressiv honkanin! :O

Jag hade en förrut som hade ett minst sagt ganska hett temperament och bett alla utom mig :crazy: skulle aldrig komma på tanken att ta en kull efter henne, trots att hon var renrasig. hon var trots detta högt älskad av mig, men alla andra tyckte att hon var förskräklig.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 392
Senast: Takire
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 396
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 088
Senast: Stergo
·
L
Hästmänniskan Hej! Först av allt vill jag bara säga att jag fattar att det här kanske låter bortskämt och som jag inte är glad för det jag har och så...
2
Svar
26
· Visningar
4 322
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp