Bukefalos 28 år!

"Aggressiv" tik

pepp

Trådstartare
Mammas och pappas toytik är lite... speciell.
Hon har aldrig varit speciellt intresserad av andra hundar, inte ens som valp.
Nu på äldre dar så är hon sur när hon ska hälsa på andra hundar (med vissa få undantag) hon har aldrig bitit, men spänner sig, drar upp läpparna och morrar. Detta gör ju att man inte vill att hon ska hälsa på andra, utifall att!

Nu är det så att mamma har en svart gosedjurspudel i ungefär samma storlek som hunden... och hon brukar reta ( :confused: jag vet) Tekla med den, när hon ligger i sin korg och tuggar ben. Tekla flyger ju på den, och biter den i strupen och försöker slakta den :eek:

Tror ni hon skulle reagera så på en riktig hund?



Ska ju nämligen mest troligt bli med pudel, och det skulle ju vara bra om mami och papi kunde vara hundvakt i nödfall. Men det går ju inte om hon skulle bita ihjäl den!!
 
Sv: "Aggressiv" tik

För det första så ska hon inte behöva hälsa på andra hundar om hon inte vill det, vill hon inte så vill hon inte ha att göra med främlingar.
Däremot kanske det skulle vara kul för henne att ha EN hundkompis som hon kan få lära känna på riktigt och vara "hund" med om din mamma tvunget vill att hon ska socialicera sig med andra djur.
Det där med att reta hunden i korgen är ju en annan sak.
Din mamma spelar teater med gosedjuret, Tekla morrar och visar att hon vill vara ifred med sitt ben och förväntar sig att hunden (gosedjuret) ska förstå signalerna. Dock provocerar och utmanar gosedjuret henne på benet och hon får nog och attackerar. En normal hund hade låtit henne vara ifred med sitt ben och gått därifrån om hon visat sådana signaler. Det din mamma gör är att utsätta sin hund för oro och stress när den ska ha ro och få ligga och tugga på sitt ben. Förstår hon det?
 
Sv: "Aggressiv" tik

Gud vilket bra svar!
Du skrev precis det jag tänkt, men inte fått ner i ord.

Ska prata med mamma och säga åt henne, för jag tycker precis som du! Vi har inte riktigt lika syn på det här med hundar ibland har jag märkt.
 
Sv: "Aggressiv" tik

Ja vad ska man säga..det verkar vara en vanlig mamma/dotter grej. Jag förstår precis hur du känner..:angel:
 
Sv: "Aggressiv" tik

Har en dvärg pudel och hon är lika dan. Hon gillar inte andra hundar. Hon varnar och morrar när andra hundar kommer nära och vill hälsa. Hon ignorerar dom helt om vi går i stan eller liknade tills dom kommer för nära. Kompisen har en stor hund som inte heller gillar när kontakt. Dessa två går bra att ha lösa inne. Denna stora hund är dock mycket mer väl uppfostrad och inte lika bortskämd som vår lilla pudel tjej.:devil:
 
Sv: "Aggressiv" tik

Har en dvärg pudel och hon är lika dan. Hon gillar inte andra hundar. Hon varnar och morrar när andra hundar kommer nära och vill hälsa. Hon ignorerar dom helt om vi går i stan eller liknade tills dom kommer för nära. Kompisen har en stor hund som inte heller gillar när kontakt. Dessa två går bra att ha lösa inne. Denna stora hund är dock mycket mer väl uppfostrad och inte lika bortskämd som vår lilla pudel tjej.:devil:

Gör något åt det?
 
Sv: "Aggressiv" tik

Det är exakt så Tekla är. Hon är dock oftast bättre med hanar än tikar.

Hur ska man gå till väga för att få bort det? Tänkte om jag kunde ge mamma några tips.

Dom hade "träffat" en valp i veckan, som stått på håll, sen lagt sig ner och kikat på dom.
Sen ville den fram och hälsa, men Tekla började morra och ha sig. Hon är alltid i koppel, tänker att hon vill vakta mamma?


Har sagt till henne om gosedjurshunden nu iallafall! Och hon tog det bra.
 
Sv: "Aggressiv" tik

Just nu är hon nog inte i stadiet att hon ska hälsa på andra hundar, promenera henne som vanligt och ignorera mötande hundar,låt henne få känna att hon inte behöver ha med andra att göra. Bara ta en lugn promenad med ro i kroppen! Om ni har en bekant med hund (gärna hane då) så kan ni så småningom börja med att låta henne hälsa på den och INGA andra hundar. Låt henne träffa den ofta så att hon känner igen den tillslut när den kommer på besök. Ha alltid hundarna utomhus och lösa (om så i inhägnat område) så att dom har mycket yta att röra sig på. Eventuellt ser hon då den hunden som något positivt och kan vara hund med denne. Går hon inte ihop med tikar så gör hon inte det..vissa hanhundar är hanshundsilskna..många tikar är tikilska. Du kan nog utan problem köpa en tikvalp ändå, det är annorlunda när den andra får växa upp hos den större hunden. Det blir mkt sällan konflikt . Se bara till att de får träffas ofta åtminstone i början och se även till att hon får komma till valpen och inte tvärtom. HON ska bli nyfiken (det blir hon säkert) och tillslut komma fram. Låt dom hälsa på varandra i lugn och ro. Inget stoj o stim...Jag tror och hoppas att de funkar!
Lycka till!
 
Sv: "Aggressiv" tik

Mammas och pappas toytik är lite... speciell.
Hon har aldrig varit speciellt intresserad av andra hundar, inte ens som valp.
Nu på äldre dar så är hon sur när hon ska hälsa på andra hundar (med vissa få undantag) hon har aldrig bitit, men spänner sig, drar upp läpparna och morrar. Detta gör ju att man inte vill att hon ska hälsa på andra, utifall att!

Nu är det så att mamma har en svart gosedjurspudel i ungefär samma storlek som hunden... och hon brukar reta ( :confused: jag vet) Tekla med den, när hon ligger i sin korg och tuggar ben. Tekla flyger ju på den, och biter den i strupen och försöker slakta den :eek:

Tror ni hon skulle reagera så på en riktig hund?

Ska ju nämligen mest troligt bli med pudel, och det skulle ju vara bra om mami och papi kunde vara hundvakt i nödfall. Men det går ju inte om hon skulle bita ihjäl den!!

hon är antagligen sån för att hon behöver socialträning och det skulle hon ha fått redan som valp.
 
Sv: "Aggressiv" tik

Jo det förstår jag också. Fast hon var aldrig intresserad av att leka och ha sig med andra hundar, så jag tror? vi tänkte att vi inte skulle "pracka" på henne nånting.

Minns inte så mycket, jag var inte så intresserad för 9 år sen :o, tyvärr!
 
Sv: "Aggressiv" tik

Jo det förstår jag också. Fast hon var aldrig intresserad av att leka och ha sig med andra hundar, så jag tror? vi tänkte att vi inte skulle "pracka" på henne nånting.
Minns inte så mycket, jag var inte så intresserad för 9 år sen :o, tyvärr!


Det tycker jag är rätt tänkt!:)
 

Liknande trådar

Hundträning Hej Har lånat en gammal gatuhund någon gång i månaden i ett par år! Vi har super bra kontakt hon verkligen tyr sig till mig och lyssnar...
Svar
10
· Visningar
996
Senast: Bulldoozer
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 356
Senast: Ridinglady
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 317
Senast: Migo
·
Övr. Hund I vårt område finns det en familj som har två vallhundar av mindre/mellanstorlek (15-20kg). Hundarna får ingen som helst aktivering...
Svar
15
· Visningar
1 629
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp