Bukefalos 28 år!

"Agressiv" honkanin

A

Anna_Nyberg

Min Hilda, dvärghare, har jag haft i tre veckor nu och hon har bitit mig tre gånger redan!!!

Första gången var lite av en olyckshändelse eftersom jag skulle lägga in mat i buren och hon högg handen istället för grönsaken... stort hack och blod! Här i veckan så skulle jag ta ut henne ur buren då bet hon mig igen, jag stack in handen i buren igen för att hon inte skulle tro att när hon biter så försvinner min hand. Denna gång försökte jag inte ta henne utan bara in med handen då "morrade" hon och anföll med tänder och klor... denna gång riktigt hårt så att jag började blöda!!!

Igår så ställde jag fram reseburen när hon var ute och hoppade (innekanin) för att hon skulle känna sig bekant med denna. HOn hoppade in i den och jag stack in handen för att rätta till mattan då anföll hon mig igen fast inte med tänder utan med klor!!!

Jag förstår att hon gör detta när hon känner sig rädd och trängd men det har gjort att jag inte litar på henne... MIn andra kanin han skulle ALDRIG göra något liknande utan snarare lägga sig platt och visa sin undergivelse. Jag hoppas att HIlda slutar med detta allteftersom vi lär känna varandra... men just nu känns det lite jobbigt :cry: Är det vanligt att honor reagerar så här?? :confused:

//Anna
 
Sv: "Agressiv" honkanin

Tyvärr har vissa dvärgharar ilsket temprament, det härstammar från de engelska importerna. Hon är otrygg, ha handskar på dig, tryck milt men bestämt ner huvudet mot marken. Större bur hjälper ofta oxå.
 
Sv: "Agressiv" honkanin

Kan bara instämma, tyvärr så är det inte alla dvärgharar som har bra temperament. Men det kan också vara så att hon bara är otrygg. Jag har en dvärgvädur som jag fick köpa, kunde inte motstå henne (jättesöt, mycket rastypisk svartvit japantecknad). Hon var lite grinig enligt säljaren men jag kunde inte låta bli. Jodå, hon var lite grinig, i flera månader! Kunde knappt sätta in handen i buren utan att hon gjorde ett utfall. Men nu har jag haft henne i 11 mån och hon blir bara goare och goare. Just nu är hon frigående i mitt f d stall (bebott av kaniner och ännu ej slaktade bagglamm) och hon kommer fram och hälsar varje gång jag kommer in. Så...tålamod är det som gäller i de allra flesta fall. Hoppas din kanin också blir lika fin som min madam!
 
Sv: "Agressiv" honkanin

Det verkar som om hon anfaller när hon känner sig trängd. Det gör min kanin med, men man får ta det försiktigt. Låt henne "söka kontakt" med dig istället för att du ska tränga dig på, om du förstår vad jag menar. Var försiktig, ha tålamod och ta det lugnt.
 
Sv: "Agressiv" honkanin

jag har haft en problemkanin, en bourgognehermelin hona som heter pingu. jag som haft och fött upp kaniner i tio år har aldrig varit med om att en kanin kunde vara så "galen".
hon kunde inte umgås normalt med andra kaniner (då fick hon panik), inte gå i sele - då fick hon panik och på tre dagar slet hon sönder två stålkedjor, inte vara i utebur - grävde sig ut hela tiden.... extremaggressiv i buren, det var bara jag som kunde hantera henne.
alla som såg henne gav mig rådet att avliva henne, hon hade en allvarlig beteendestörning. ibland blev hon så hysterisk att hon sprang rätt in i burgaller och liknande, slog upp ett stort sår ovanför ögat strax innan första utställningen, som vi då fick avboka.
hon visade på alla sätt att hon inte trivdes.

men avlivade jag henne kände jag det som ett misslyckande, så jag gav henne en chans till.
jag hanterade henne varje dag, klappade, gosade, kelade, klippte klor, borstade...hon fick vara med överallt, sitta på axeln när jag städade och lagade mat. jag struntade i det här med sele och utebur och en dag lät jag henne anfalla mockningsspaden så många gånger att hon tröttnade, den rörde ju sig aldrig! efter den dagen slutade hon också att anfalla i buren.......
sen bytte jag foder, eftersom jag misstänkte att hon fick för mycket e-vitamin, som stimulerar könsdriften.

nu en månad senare kan man inte tro att det är samma kanin.
hon morrar inte, anfaller inte, gräver sig inte ut, kan gå i sele både lös och fastbunden, hur gosig som helst, i veckan lärde hon sig att hoppa upp i soffan på kommando :bump:

min gissning är att hon var väldigt lite hanterad som unge, kommer från en stor uppfödare. detta i kombination med ett vaket temperament gjorde att det helt enkelt "slog slint".
hermeliner och dvärgharar är kända för att ha ett skarpare temperament, naturligtvis får det inte gå till överdrift - men många gånger kommer de här beteendestörningarna av att kaninen är osäker och nervös.
dvärgvädurar är ju t.ex. avsevärt mycket lugnare.

ofta har ungdjuren en tonårsperiod där de är lite bråkigare att hantera och både hanar och honor tenderar att skvätta och vara oberäkneliga..
 
Sv: "Agressiv" honkanin

Idag hade jag henne ute i selen för första gången... med blandad utgång!! Det var inga problem att sätta på henne selen etc. MEN när hon lyckades trasla in sig i selen (gjorde lite krumelursprång ibland... inte lyckosprång utan snarare "ta mig härifrån språng", om ni förstår vad jag menar??) blev hon helt galen och kastade sig runt för att komma loss!!! Det märks väldigt tydligt att hon får panik när hon blir fast och känner att hon inte kan fly!!!

En sak hände dock. HOn blev rädd vid ett tillfället och började stressa upp sig, jag försökte "fånga" in henne och då la hon sig ner och låg still vilket tyder på att hon, så att säga, visade sig undergiven. Detta istället för att morra och anfalla mig!!!

Jag hoppas på att hon kommer att bli mer tam! Som Cipramil skriver så kommer hon från en uppfödare med över 100 kaniner vilket borde betyda att hon inte är så mycket hanterad sedan är hon fruktansvärt pigg (och nyfiken...). NÄr jag väl tar upp henne är hon lugn och visar inga agressiva sidor alls, problemet är när jag ska ta upp henne som hon flippar ur. Jag tror att detta är sidor som hon kommer att växa ur allteftersom hon lär sig att lita på mig.

//Anna
 
Sv: "Agressiv" honkanin

Jag har en hona och hon är VÄRLDENS mysigaste och snällaste kanin. :smirk:

Jag har haft två honor för några år sedan och de var UNDERBARA! När jag köpte min nuvarande kanin så var det många som avrådde mig från att skaffa en hona eftersom de kan vara bitiska och agressiva. :crazy:

Mina kaniner har ALDRIG varit det. :smirk:

Min kanin fick springa fritt från första dagen i min lägenhet. Det är alltid någon hemma hos min kanin. Det roligaste är att min kanin kommer alltid fram för att hälsa på mig eller min sambo när vi har varit borta en längre tid. :love:

Jag har en regel som jag följer. Jag rör inte min kanin när hon ligger och sover på sin sovplats under soffan eller i hennes bur. Det är hennes "platser". :smirk: Hon kommer fram till oss när hon vill ha uppmärksamhet eller så kallar vi på henne så kommer hon. :D

Jag kan ge dig ett råd och det är att låta Din kanin vara med på allting.
 
Sv: "Agressiv" honkanin

hade för ca 1 år sen en dvärgvädur som efter några veckor hos mig började visa aggresivt beteende...
Hon anföll och bet. det var bara jeg som kunde ge henne mat utan att hon anföll "allt för mycket" Min sambo var tvungen att använda handskar och mota bort henne i buren med ett lock för att kunna fylla på matskålen.
Sen när man hade henne i knät så va hon mega gosig...

Men tillslut fick jag ta beslutet att avliva henne. Jag hade inget förtroende och min sambo var rädd för henne...
 
Sv: "Agressiv" honkanin

Jag födde upp dvärgvädur för flera år sedan, och min erfarenhet är att en del kaniner skyddar sitt revir och sig själv väldigt mycket. De flesta brukar sluta upp med att bitas, morra och fräsa om de blir lite tamare, men en del blir aldrig bra. Vissa raser är också mer benägna att vara lite aggresiva. Oftast då de biter är det då man kommer med handen eller något annat rakt framför dem, ofta om det är lite mörkt. (Fast kaniner ska ju ha bra mörkerseende???) Hoppas att det ordnar sig!
 
Sv: "Agressiv" honkanin

Är det fler som INTE kommer in på Kanin-net?? Vet någon varför??

Har fortfarande en aggressiv kanin där hemma... Högg mig igen igår då jag skulle ställa in hennes skål med pellets, helt omotiverat!!! SUCK! Hon är nära att säljas vidare just nu...

//Anna
 
Sv: "Agressiv" honkanin

Anna_Nyberg skrev:
Är det fler som INTE kommer in på Kanin-net?? Vet någon varför??

Har fortfarande en aggressiv kanin där hemma... Högg mig igen igår då jag skulle ställa in hennes skål med pellets, helt omotiverat!!! SUCK! Hon är nära att säljas vidare just nu...

//Anna

Tror du att din kanin mår bättre för att du säljer vidare henne?

Kom igen! Kämpa lite! Ge henne en chans :mad:
Du kan ju inte ge upp nu.
 
Sv: "Agressiv" honkanin

Hon högg inte för att hon var rädd. Hon högg för att min hand var i vägen för hennes mat!!! Jag gjorde inget för att provocera henne eller skrämma henne det är därför jag blev så besviken och ledsen...

Jag tänker inte sälja henne!!! Jag kommer definitivt att ge henne mer tid.... Å andra sidan kanske hon skulle må bättre av att komma till ett annat ställe. Hon kanske skulle passa med en annan person eftersom kemin mellan oss inte är helt perfekt eller så kanske hon skulle passa bättre som avelskanin än som ren sällskapskanin?? Men som sagt var så tänker jag behålla henne några månader till och kämpa vidare!!

//Anna
 
Sv: "Agressiv" honkanin

jag har också problem med en elak och agressiv kanin hona. Hon är en hermelinkorsning och är runt 5-6 år.
Det är inte min kanin utan grannens, jag tar hand om hennes två kaniner eftersom hon går i skola och kundei nte ta med dem.

Honan har lugnat sig lite nu, men hon gör utfall mot en när man ska klappa henne eller lägga in mat.

jag ahr haft de båda kaninerna i ca 1-1½ månad nu.

de andra kaninen jag tar hand om är väligt sprattlig när man ska böra ut honom i uteburen.
Han är en raskanin och jag kommer inte ihåg rasen just nu, men kanske stor är ha noch ahr långa ben.

Han rivs och bits i armen, jag ahr tagit på mig tjockjacka och handskar närjag bär honom så att han inte ska veta att så fort han bråkar så släpper jag honom..

Hur ska jag glöra med de båda kninerna? Hanen är knappt ½ år gammal skulle jag kunan gissa.

HJÄLP MIG!
 
Sv: "Agressiv" honkanin

Det verkar inte som att kaninerna är så tama? De kanske blev uppfödda hos någon uppfödare med många kaniner och lite tid över till varje kanin, så kaninerna inte var tama när din granne fick ta över dem. De kanske är lite rädda för människor fortfarande? Det tar betydligt mycket mer tid att tämja en "gammal" kanin än en unge. Håll på med dem så mycket du kan så ska du se att de nog blir bättre med tiden. Tänk på att bära hanen på ett "tryggt" sätt så att han slipper vara rädd att du ska tappa honom. Sätt honom "på" din mage med ena armen under kaninen och den andra på rumpan på honom, med hans huvud täckt av ditt armveck. Håll fast utan att hålla för hårt. Det brukar funka för att lugna de mest sprattliga kaniner. (Du kan säkert detta redan:::)

Tyvärr håller många kaninuppfödare på med linjeavel (inavel) för att förstärka generna på vissa stammar, och då kan defekter såsom aggressivitet, växande tänder;"vävande" osv komma i dagen.

Nu kommer jag att få många på mig, men jag anser att kaniner som visar "obotlig" aggressivitet (tro mig, de finns!), inte är så mycket att behålla. Kaniner ska ju ändå användas som ett sällskapsdjur, och det finns så många andra! De är ju en väldigt trevlig upplevelse att ha en snäll, kelig kanin som skuttar mot en när man kommer till den!
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Agressiv" honkanin

Harar är väldigt kloka och väldigt komplexa för de är båda tuffa och fräcka och skygga. Kan du inte försöka komma underfund med vilket hon är, men jag tror allt på en gång. Hon kanske märker din rädsla och ser sig som övermann ? Eller så är det du ser som aggressivitet, rädsla som ger sig uttryck som aggressivitet? Handmatar du henne ngt med tex morötter?

Sedan så är perioden 4 mån- 8 mån trotsålder oxå och innekaniner kan brunsta året runt oxå :crazy:
 
Sv: "Agressiv" honkanin

Ge henne tid.

Hon kaniner kan vara riktiga kärringar! Men också små änglar!

Om du bara sitter hos henne, gör ingenting, bara prata med henne, vad händer då?
Kommer hon fram eller envisas hon med att sitta längst inne i sin bur och tjura?
Om du ska klappa henne, närma dig aldrig henne rakt framifrån, hon ser dej inte klart då och tar till sitt enda försvar, tänder och klor!
och det gör ju som bekant = förbaskat ont! Jag vet :smirk:
Min egna hona som själv är lite purken sitter jag hos om hon är på det humöret, klappar henne uppifrån och väntar tills hon kommer fram, akta dej för att peta på det heligaste = matskålen, då kan det slå slint :p
har man väl kommit så långt att man kan klappa henne uppe på huvudet kan man försöka komma ner på nosryggen, det verkar ha en lugnande effekt på många kaniner om man kommer dit.
När ni är överens kan man sluta för den gången, förmodar att denna tös kanske alltid kommer att vara lite "bitchig", men vissa kaniner är så, finns ju människor som också är det så :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: "Agressiv" honkanin

Min Hermelinare (kastrerad hane) är exakt likadan fast jag har bara haft honom 2 veckor på söndag...
 
Sv: "Agressiv" honkanin

Det beror på om man är med kaninen mkt i början eller om man inte bryr sig. Kanin honor som går i avel är oftast tjurigare än kel kaniner just för att man har kanske bara en eller två kaniner att pyssla med, annars kanske man har 10 st att pyssla med varje dag å det hinns inte med.
 
Sv: "Agressiv" honkanin

min hona kommer från en uppfödare med ca 100 kaniner så jag kan förstå att hon inte har blivit speceillt mycket hanterad. Hörde att en kanin ska hanteras mycket de första 40 dagarna (kanske inte de första dagarna dock... ;) ) för att bli bra kelkaniner!! Vet inte riktigt vad jag ska säga om det...

Jag har haft min tjej i två månader och hon kan fortfarande morra åt mig och anfalla mig MEN endast när jag har tagit fast henne dvs när jag håller fast henne med ena handen och ska ta andra handen för att ge stöd åt rumpan när jag lyfter henne då kan hon försöka hugga min andra hand!!! Annars så har hon faktistk inte bitit mig, morrar ibland men då säger jag ifrån. Hon lyssnar mycket mer på mig nu och har lärt sig vad det betyder när matte höjer rösten och säger nej.

På torsdag ska jag kasterara min hane och hoppas på att han därefter kan uppfostra henne lite, hon litar inte riktigt på mig ännu och har en egen väldigt stark vilja! jag hoppas att när hon har kommit ur sin "tonårs-period" ska hon lugna ner sig och bli en trevlig kanin så jag FÖRHOPPNINGSVIS kan ställa ut henne!!!!

//Anna
 

Liknande trådar

Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
870
Senast: Lyan
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 555
Senast: MML
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 191
Senast: Cambrie
·
Övr. Hund I helgen hade vi besök av vänner med barn och det var jobbigt för vår hund. Barnen är 2år och 4år och tyckte att hunden var väldigt...
2
Svar
28
· Visningar
3 883
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp