Bukefalos 28 år!

Aha-upplevelser (nybörjare)

Ranger

Trådstartare
Många här tycks ha ridit större delen av sina liv, så för er är nog det mesta självklart. :) Men för mig som nybörjare innehåller lektionerna oftast minst en aha-upplevelse. Jag vill gärna att fler nybörjare (eller mera erfarna) delar med sig av sina upplevelser. :bump:

Senast var det två, egentligen helt grundläggande saker, som föll på plats för mig.

1. Förrförra lektionen påpekade min lärare att jag klämmer åt med knäna och att de därmed åker upp. Förmodligen gjorde jag det för att hålla mig kvar. *s* Men förra veckan provade jag att hålla knäna mjukare mot sadeln och vips förbättrades balansen. Inte så underligt egentligen eftersom balanspunkten hamnar rätt högt om man låser knäna och bara kan balansera med överkroppen. Det blev också mycket lättare med fältsitsen när knäna fjädrade mer. Som en extra bonus minskar risken att glida fram i stigbygeln, även om det fortfarande händer ibland när jag kniper åt med knäna och skänklar genom att vrida ut underskänkeln lite.

2. Jag vet inte varför men jag trodde halvhalterna mest var till för att ta kontroll över heta hästar eller hästar som envisas med att dra ner huvudet och som man inte vill ha dragkamp med. Men jag testade ändå i trav på min något trögare häst och blev förvånad när jag kände den där extra skjutsen när han satte bakbenen mer under sig. Han lyssnar ganska bra på hjälperna i vanliga fall men nu blev det ännu bättre. Kul! :banana:

Som sagt så är det säkert självklart för många, men det var det inte för mig. *s* Ska bli intressant att se om det blir någon ny aha-upplevelse ikväll när vi ska hoppa.
 
Sv: Aha-upplevelser (nybörjare)

Vad kul! :)
Lycka till!
Tack för lyckönskningen! :)

Jag är nöjd med lektionen. Det enda läraren hade anmärkning på var klen drivning då och då. Blev hästen osäker för att vi t.ex. kom lite för nära någon annan häst tappade han galoppen. Trav är ingen bra gångart för honom. Han har ridskolans skumpigaste trav :bump: så jag hade fullt schå att behålla en vettig sits. :rofl:

Men bommarna gick bra, det ensamma hindret gick också bra och de två hindren med studs mellan gick alldeles utmärkt. :)
 
Sv: Aha-upplevelser (nybörjare)

jag har också aha upplevelser :D på diivan :angel: när vi hoppade senast, hoppade henne för första gången då och efter hindrena kom allt som en stor AHA hon kunde f*n ta mig galoppera i skritt tempo :eek: :rofl: hon blir extremt taggad vid hoppning ochatt sakta av är tråkigt :rofl:

(hoppade desutomde 95 cm rätu. och 85 cm oxer så hon var JÄTTE duktig..)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mycket ridning den här veckan – räknar jag från lördag till lördag så kommer det bli totalt 5 ggr. Vilket kanske inte var helt passande...
Svar
0
· Visningar
360
Senast: cassiopeja
·
Utrustning Jag har idag provat en bomlös sadel. Jag har länge varit nyfiken på bomlöst och tyckt det skulle vara PERFEKT till valacken som är ett...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 482
Senast: Lord Owen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare
  • Trollet rymmer

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp