Åka långt tåg med katt

ufot

Trådstartare
Jag ska åka tåg med katten ca 24 timmar, fyra byten totalt. Någon som gjort det tidigare? Hur löser man det med låda? Katten är van vid sele, men jag är tveksam till om hon kissar/bajsar ute som hunden gör… Låda har jag ingen möjlighet att släpa med mig.

Eller är det bättre att lägga ner tågprojektet och köra istället? Blir i så fall ca 18 timmar fördelat på två dagar. Katten är hyfsat van att åka bil korta sträckor, men har aldrig åkt längre sträckor.
 
Jag har åkt långt med katt många gånger, och har haft med mig en färdigpackad liten kattlåda då. Kan man inte erbjuda det skulle jag inte ens överväga att resa på det sättet. Jag hade varit tveksam till många byten om katten inte är van vid stökiga miljöer. Tåget i sig är sällan något problem men en tågstation kan vara fruktansvärt skrämmande.

Resekattlåda gör man enklast av en lagom stor plastback med lock till. Mina är ca 42*30 cm, köpta på Clas Ohlsson eller något liknande ställe.
 
Bytena är jag inte orolig för. På alla ställen (utom i Stockholm) är det bara att gå över perongen till det andra tåget.

Katten är lugn och åker i sin stora kattbur som hon är van vid och även ligger i hemma ibland.

Ska fundera över det här med liten reselåda, det borde gå att lösa.

Det är väl mest jag som egentligen inte vill köra bil. Det är många mil att köra och jag gillar egentligen inte det. Självklart gör jag det om jag måste, men helst inte.
 

Liknande trådar

Katthälsa Min kisse, sibirisk Kastrerad hane 1,5 år, har aldrig haft problem att åka bil. Haft samma bur sen vi hämtade honom från uppfödaren och...
Svar
8
· Visningar
974
Övr. Katt Min mamma har inte långt kvar nu och kommer att lämna efter sig fyra katter. Tre av dem får flytta in hos mig efteråt, men den fjärde är...
2
Svar
26
· Visningar
4 160
Övr. Katt Hej, Jag ska på söndag för första gången åka tåg med 2 katter (ca 2 år gamla) själv. Den ena katten har åkt förut, och är numera rätt...
2
Svar
25
· Visningar
6 931
Senast: Nakeri
·
Övr. Katt Jag skulle ju vilja ta med Lukas ner till särbon på en veckas semester. Lukas reser himla dåligt. Lite är der dagsberoende men det är...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 869
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp