Bukefalos 28 år!

åker bomlösa sadlar fram

orientalkatten

Trådstartare
har på något sätt fått för mig att bomlösa sadlar inte åker fram på hästen på samma sätt som med bom.
läste just nu en tråd där bomlös sadel åker fram.
är det skillnad mellan olika modeller.
vilken skulle i så fall passa bäst på fet överbyggd sälmodell?
 
Hej!

Jag har en Torsion och den har vare sig åkt framåt eller bakåt på mina sälar :D

I bland när vi är lite oense om det där med rakriktning kan den glida lite i sidled, dock.
 
Min glider varken framåt el bakåt, inte på nån av hästarna (en med bred, kort rygg och nästan ingen manke och den andra med smal rygg och stor manke).

Det är en Torsion standard.

När jag köpte den och ställde frågor i trådar här så minns jag att Svea hade en fundering om att den kanske skulle glida om man har schabrak el dyl närmast hästen under padden. Den som har en bomlös som glider, använder h*n schabrak? Det kan ju tänkas vara därför.

Använder själv bara padden under.
 
Jag håller just på att köpa en ny sadel. Tänkte nu prova en Tosion. Får jag fråga varför du har valt standard modellen?Har du provat någon av de andra modellerna?
 
Hej
Vad är det för fel om hästen är väldigt ruggig i pälsen där ryggaren har suttit med en bomlös sadel :confused:?
M vH M
 
Det blev en standard pga priset (då kändes det fortfarande lite osäkert med bomlöst :)) och för att Svea tyckte att den i cordura inte var bra.

Har inte provat nån annan modell, inte nåt annat märke heller. Är dock lite sugen på Torsions w-modell. Får se sen vad det blir för pris på den.
 
Det låter lite som att den inte ligger still. Tycker du att den glider?

Vilken padd använder du och har du schabrak under?
 
Det kan vara att ryttaren inte sitter still mitt över sadeln, utan åker snett och försöker rätta till det genom att kasa i sadeln elelr trampa i stigbyglarna.
 
Hej
Den är inte min( väntar själv på en Star-Trekk)
utan en bekants. Hon har en sådan padd man ska ha, kommer ej ihåg vad den heter. Sadlen är en torsion och padden är köpt där ifrån också.
M vH M
 
Jag har en FitForm och har aldrig upplevt att den åkt fram. Men å andra sidan har ej bom sadlar gjort det på den hästen heller.
 
Om en bomløs sklir fremover, så klemmer den hvertfall ikke skuldrene så mye som en bomsal gjør! :)
 
Jag har precis fått hem en Fitform som jag har provat på halvblodet. Den låg helt stilla, kanade varken fram eller åt sidorna.
Min fundering är hur mycket den "får" ligga på manken?
Den här sadeln hade hög/smal pommel, men ändå låg sadeln mot manken. Eftersom stigbygelfästena sitter så långt bak på den modellen, så sitter man ju med sin tyngd längre bak på hästen och sadeln trycker inte mot manken. Är det då ok att sadeln ligger an mot manken i framvalvet, eller blir det ett tryck på hästen ändå??? :confused:
 
Om salen bare ligger inntil burde det ikke være så farlig, men om den trykker/klemmer, eller om det er en "kant" som kommer inntil er det nok litt dumt...
 
Tjejen som jag köpte sadeln av hade ingen pad, så jag provred utan pad jag fick hem sadeln. Padden är beställd, men har inte kommit än...
Bygger padden upp mycket vid manken också?
 
Padden skapar tunnel hela vägen, den lämnar ju även "mankdelen" av ryggraden fri.

Men det är ju bra att ha i minnet att bomlösa inte fördelar trycket, det blir alltså inte tryck på samma sätt i en bomlös, även om den ligger till. Vill man kolla kan man rida en kort sväng och antingen ha handen under ett par gånger, eller lägga något hoppressbart material (Tempur t ex) för att se hur mycket tryck det egentligen ger).

Själv skulle jag inte våga rida utan padden, jag tycker inte om när något ligger ann mot ryggraden (rädd för skador på tornutskotten)
 
Det är ju både bra och dåligt att de bomlösa sadlarna inte fördelar trycket -men i det här sammanhanget bara bra!
Jag har ändå inte tänkt rida utan pad, var bara sugen på att prova sadeln direkt! ;)
Padden är som sagt beställd och jag hoppas att den hjälper till att bygga upp lite till vid manken, så blir jag nöjd...
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har börjat titta på barbackapaddar och bomlösa sadlar, men det är inget jag har någon erfarenhet av själv. På "min tid" var en...
2
Svar
29
· Visningar
1 347
Senast: iNHALE
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
3
· Visningar
403
Senast: Fiorano
·
Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
388
Senast: liiinnea
·
Utrustning Jag har efter mycket efterforskningar kommit fram till att en lippo fazzino skulle kunna passa på min häst men nu till problemet. Jag...
Svar
5
· Visningar
796
Senast: Litiabelle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda -21
  • Ridskoleryttare
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp