Bukefalos 28 år!

Akhal-Teké inom distansen.

YlvaG

Trådstartare
När jag var liten så fick jag höra att Akhal-Teké är en ultimat häst för distansritt. Stämmer det? Hur är dom om man jämför med araberna? Har dom någon fördel/nackdel mot araberna? Hur vanliga är dom på banorna? Det finns väl inte så många i sverige men hur är det utomlands?

Lite nyfiken bara.
 
Sv: Akhal-Teké inom distansen.

Har också funderat lite på det faktiskt!
De är ju så tåliga och uthålliga, men det är ju alltid araber som är i topp.. Men Akhal-Teké har ju gått till att bli mer och mer distanshäst nu iallafall eftersom engelska fullblodet är mer framgånsrika inom galoppen. Men de används väl lite mer i öken-länderna!
Har hört nånstans att de är lite speciella i humöret ibland, förr var de ofta enmanshästar och lite oberäkniga. Men jag vet inte, det kan lika mycket vara människors okunskap som har gett dem det ryktet.
Araber är ju också lite kända för att vara hispiga liksom..

Kanske mest för att de är så dyra här som man inte hör så mycket...

Någon som vet lite mer?
 
Senast ändrad:
Sv: Akhal-Teké inom distansen.

Hej,
Uppfödare Jeanette Svensson som jag själv ridit distans ijämte ibland, finns i Västergötland. På deras hemsida achaltekeer.se kan du nog få veta mera. Visst är de fina! Såg en i Danmark på en ritt. På Elmia häst i Jönköping fanns flera stycken att beskåda förra sommaren. Finns nog korsningar som går distans också.
 
Sv: Akhal-Teké inom distansen.

Jag har en korsning som jag köpt av Jeanette. Hon är e. Almaz, som är achalteke, och u. Fela (e. Elton) som är arab.
Vi är dock nybörjare på distans och har bara gjort en CR och en T50 hittills, men så här långt har det gått fint.

Sedan finns det en häst som heter Yarraman Gezel (också e. Almaz) som är korsning achaltekeer-varmblod, som har gått distans med Karin Viktorin. ( http://www.achaltekeer.se/Yarraman.html )

Nån som vet av några fler i Sverige?

Utomlands har jag dålig koll, men man hittar lite om man googlar. Hittade en lista här: http://www.akhaltekes.eu/index.php?option=com_content&task=view&id=65&Itemid=72 där de har listat några akhalteker som tävlat distans, men det finns säkert fler. Någon som vet?
 

Liknande trådar

Ridning Jag red på ridskola från jag var 6 till övre tonåren, under senvår och sommar red vi ofta uteritter, i alla gångarter. Man fick lära sig...
8 9 10
Svar
188
· Visningar
8 179
Senast: Sassy
·
Dressyr Det är ganska få topphästar som går ute i stora hagar med kompisar. De finns absolut men är verkligen inte vanligt. Är inte helt med på...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 639
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 146
Senast: TinyWiny
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
2 552
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp