Bukefalos 28 år!

Akhal-teke som distanshäst?

I

Ivona

Hey!
Har hört och tycker själv att Akhal-tekehästarna borde vara bra distanshästar, med tanke på deras historia och ursprung. Undrar därför om någon har en polle av den rasen och vad ni tycker om dem..

Jag håller själv inte på med distans, men är intresserad av att börja träna med mina travare. Och så är man galen i Akhal-tekerasen :love: Kan dom mäta sig med araberna eller är det ingenting man ska satsa på som distansryttare?

Nyfiken ;)
 
Sv: Akhal-teke som distanshäst?

Hey!
Har hört och tycker själv att Akhal-tekehästarna borde vara bra distanshästar, med tanke på deras historia och ursprung. Undrar därför om någon har en polle av den rasen och vad ni tycker om dem..

Jag håller själv inte på med distans, men är intresserad av att börja träna med mina travare. Och så är man galen i Akhal-tekerasen :love: Kan dom mäta sig med araberna eller är det ingenting man ska satsa på som distansryttare?

Nyfiken ;)

Jag skulle inte tveka att köpa akhal-teke till distans om jag hittade en med bra temperment och bra exteriör här i Sverige.

Hälsning Maja
 
Sv: Akhal-teke som distanshäst?

Jag skulle gärna testa achal tekiner (som det rätta uttalet är), men jag har fått för mig att de är hiskeligt dyra? :confused: Tillgång och efterfrågan ni vet... :smirk:
 
Sv: Akhal-teke som distanshäst?

Jag skulle gärna testa achal tekiner (som det rätta uttalet är), men jag har fått för mig att de är hiskeligt dyra? :confused: Tillgång och efterfrågan ni vet... :smirk:

Jaa, när jag forskade lite om rasen på internet stod det på en sida att det finns ungefär 3,500 i hela världen.. :crazy: Varför så några?
De är ju utmärkta allroundhästar som jag fattat det. Borde vara en fördel att avla på dem ?
 
Sv: Akhal-teke som distanshäst?

Vi hade lite kontakt med en akhal-teke uppfödare förr i tiden. Enligt henne var de ofta ganska så skarpa enmanshästar. Jättetrevliga mot sin matte/husse och gjorde allt för den personen, men tom hon och hennes man hade svårt att hantera "varandras" hästar.

Vilket kanske kan bidra till att rasen inte blivit så populär. Men de snygga är ruskigt eleganta hästar!
 
Sv: Akhal-teke som distanshäst?

Finns en korsn travare/achal t.... som gått tom 120km, Yarraman Yesel.
 
Sv: Akhal-teke som distanshäst?

Jag har fått äran att rida honom! Otroligt trevlig och lättriden.
Tyvärr hade vi strul med en lös sko dagen innan rökulla och råkade nog sätta en söm fel.

Men jag som är van att rida en häst som drar de första 4 milen fick sitta och bara åka med! vilken trav och vilken galopp!
 
Sv: Akhal-teke som distanshäst?

Jag har fått äran att rida honom! Otroligt trevlig och lättriden.
Tyvärr hade vi strul med en lös sko dagen innan rökulla och råkade nog sätta en söm fel.

Men jag som är van att rida en häst som drar de första 4 milen fick sitta och bara åka med! vilken trav och vilken galopp!


Låter så härligt! Om man någon dag råkar vinna lite pengar eller på något annat sätt komma över en summa pengar, så skulle inte jag tveka att köpa en.. :love:

Kan vara lite svårt att svara på, men vad brukar ett föl med hyfsad stam kosta här i Sverige? Någon som vet?
 
Sv: Akhal-teke som distanshäst?

Han tog mkt mark och det verkade inte ansträngande att trava på i friskt tempo!
 
Sv: Akhal-teke som distanshäst?

Jag tittade på ett akhal teke föl för några år sedan på ett stuteri (som nu är nerlagt) i Uppsala. Det var en hingst och de skulle ha runt 65.000 för honom. Då var detta minst fem år sen, säkert mer.
 
Sv: Akhal-teke som distanshäst?

Det finns ett stuteri i Västergötland som föder upp Achaltekeer. De säler både korsningar (arab eller varmblod) och renrasiga. Priset på en arabkorsning ligger någonstans runt 30 000:-.
 
Sv: Akhal-teke som distanshäst?

Jag har köpt två tekeer från Tod och Jessica som driver KaraKums stuteri. En hingst, som nu är 4 år och ett sto som är 6 år.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 347
Senast: inverterad
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 374
Senast: dobbis
·
Hundavel & Ras Hej! Jag ska skaffa hund och letar efter en lämplig ras. Är väldigt förtjust i golden retriever då de verkar ha ett underbart...
2
Svar
29
· Visningar
7 348
Senast: nickan1
·
Hundavel & Ras Gick in på en kennels hemsida och såg att de planerade att föda upp av denna ras också. Då jag inte hört något om den tidigare blev jag...
Svar
4
· Visningar
1 763
Senast: Asko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp