Bukefalos 28 år!

Mirre

Trådstartare
Sonen 1 år blir så grymt lätt åksjuk och spyr ju kaskader verkligen beroende på vad och när han ätit. Ge han mat och sedan sätta sig i bilen går inte för då spyr han efter en bit. Spec om det är välling han ätit.

Äter han en-två timmar innan går det oftast bra men han kan spy då med men inte lika mycket. För det mesta är det när han blir trött, antingen somnar han eller så spyr han.
Han åker baklänges men det har han ju gjort hela tiden, det är inte överdrivet varmt i bilen utan lagom. Han ser ut men mest bara bakåt eftersom det sitter solskydd på sidorutan. Egentligen kanske han inte ser så mycket bakåt heller förresten, nackstycket på baksätet blir nog i vägen.

Men vad kan det bero på och vad kan vi göra åt det?
Det är ju mindre kul att få stanna och torka spyor så fort man ska någonstans.
Vi åker ju rätt ofta till sambons föräldrar och det är ju en bit att åka.
 
Sv: Åksjuka

Jag har igentligen inget bra tips på vad du ska göra för att slippa att sonen blir åksjuk.. Men kan säga att det är nog vanligt att åksjukan börjar i 1 års åldern. Min son började bli åksjuk då. Som tur är så gick det över relativt snabbt tror han var 2-2,5 när han slutade spy i bilen.. Nu har dock dottern börjat spy och det började i stort sett samtidigt som hon fyllde 1 nu i mars. Och tyvärr är hon värre det kvittar om det är en helt rak väg - hon spyr ändå om hon inte är trött och somnar direkt.. Inget kul nu när det snart är sommar och man vill åka iväg en del.. :-(

Jag har bestämt mig för att testa åksjukearmband på henne. Är dock inte så hoppfull att det ska hjälpa men det är många som är äldre som säger att det hjälper så det är nog idé att testa!

Annars vet jag tyvärr inte om det finns något att ge sådana små barn. Att vända stolen tycker jag inte heller är ett alternativ! Däremot så är det varken kul för dem eller föräldrarna när de hela tiden spyr..
 
Sv: Åksjuka

Åksjukearmband?
Var hittar man dem?
Hur fungerar de?

Nej det är ju inte det, tvättade bilen igår pga av det.
 
Sv: Åksjuka

Armband mot illamående kanske det igentligen heter.. De köps i alla fall på apoteket och om jag har förstått det rätt så trycker de på någon punkt som ska motverka illamående.. Men jag är inte så insatt i detta.. Jag visste inte ens om att det fanns tills för några dagar sedan.

Men tydligen så använder min kusin och moster detta med mkt gått resultat..
 
Sv: Åksjuka

Åksjukearmband är jättebra.
Alla tre barn i denna familj har haft åksjuka, jättebra när man har 2,5 mil till affären, de var iofs ganska stora när de började med armbanden men kan det ha någon betydelse?
Yngste sonen som snart är 14 år har fortfarande jättejobbigt med bilåkande han använder armbanden och Calma tuggummin numera.
När han var bebis fick han flytande åksjukemedicin, Lergigan, nackdelen var att han blev så trött av den.
Här står det lite info om åksjuka, http://www.fass.se/LIF/lakarbok/artikel.jsp?articleID=4234
 
Sv: Åksjuka

Det kan ha att göra med att han åker baklänges , även om han har gjort det hela tiden så kanske han inte klarar det riktigt nu när han blivit lite äldre. Kan ju även vara så att han bara har åksjuka med det är så svårt.
 
Sv: Åksjuka

Ja det är svårt, men igår gick det bra dock.
Han fick bara frukost (gröt) och mellis i form av banan innan vi åkte så
han hade inte ätit direkt innan vi satte oss i bilen. Lunch fick han när vi kom fram. Då somnade han och sov hela vägen trots att vägen är som en gropig berg och dalbana. (vi åkte över skogen).

Lika när vi åkte hem igår kväll så sov han.
Men då hade han inte heller ätit precis innan, fick med sig vatten i flaskan bara och kvällsvälling hemma istället.
 
Sv: Åksjuka

Min dotter har alltid haft stora problem med åksjuka, det är först nu när hon är 17 som det har gått över.

Efter att ha testat alla möjliga och omöjliga tips från apotek och sjukvårdspersonal så blev det så en gång att hon fick äta frukost i bilen när vi skulle iväg. Och tro det eller ej, det hjälpte:eek::bow:

Hon fick därefter alltid äta i bilen när vi skulle åka längre än någon mil.

Åksjuka har ju med balanssinnet att göra, det är "fel" att vi ska kunna ta oss fram fortare än vi kan springa och det är därför det oftast kommer åksjuka vid ett års ålder.
Det är ju först då som vi kan ta oss fram själva och "behöver" varningen om det går för fort.

När man tuggar så påverkas örat, det vet alla som har haft öroninflamation någon gång:crazy:. När örat "avleds" genom tuggandet så har inte örat "tid" att inse att det går för fort, för rent praktiskt så kan inte tugg och spring funktionen fungera på samma gång, jag menar hur ofta springer man och äter;)

Lämpliga saker att äta i bilen är sådant som ska tuggas väl, morötter, äpple, hårdare päron osv. är kanon, det tar lång tid att tugga och man måste verkligen tugga ordentligt. Det är själva tuggandet som är viktigt.
Att dricka t.ex välling hjälper alltså inte, inte heller är vätska i några mängder att föredra då det bara klunkar runt i magen och gör att kräkreflexen reagerar lättare. (Jämför att dricka vatten på tom mage med magkatarr, man spyr garanterat)
 
Sv: Åksjuka

Hmm låter smart, dock har ju Isak bara två tänder än så han kan nu inte äta något som är hårt och ska tuggas på det sättet.
 
Sv: Åksjuka

Hmm låter smart, dock har ju Isak bara två tänder än så han kan nu inte äta något som är hårt och ska tuggas på det sättet.

Banan, rån av olika slag, äpple som inte är hårda som han kan "riva" med de två tänderna, päron likadant bara han gör tuggrörelsen med eller utan tänder.
Han "tuggar" ju även om han inte har tänder och det är tuggrörelsen ihop med sväljmekanismen som fixar att örat blir distraherat
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 382
Senast: Migo
·
Övr. Hund Jag blir galen. Vet inte vad jag ska ta mig till. Känns som jag har testat allt. Min dalmatiner gnäller/piper/ylar/skriker i bilen. Den...
2
Svar
29
· Visningar
11 785
Senast: Migo
·
Hundhälsa Behöver lite tips för valpen (6 mån) som är extremt åksjuk... Blir ett stort problem då han får följa med oss mycket, vilket ju innebär...
2
Svar
28
· Visningar
5 742
Senast: Ulga
·
Övr. Hund Ska försöka ge en kort återblick för att ni ska ha lite kött på bena o hjälpa mig med svar... *3 okt- ozzy är pippig och tjuter till...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
7 399
Senast: seaflower
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp