Bukefalos 28 år!

Aktiv hage

orion_x

Trådstartare
Efter att min ena ponny fått fång i vinterdagen nu för 1,5 vecka sedan så funderar jag på lite olika alternativ för att göra om min hästhållning.
Jag funderar på att grusbelägga kanske halva hagen, den är hyfsat stor ändå och fd åker. Har kikat lite på active stable, men räknar med att det blir tokdyrt för vara två ponnisar.
Någon annan som hittat på något med hagen för att göra den roligare, men minska maten i den. Höja sysselsättningen hos två mycket matglada isisar, som nog mest kommer få äta hö i fortsättningen.
 
Efter att min ena ponny fått fång i vinterdagen nu för 1,5 vecka sedan så funderar jag på lite olika alternativ för att göra om min hästhållning.
Jag funderar på att grusbelägga kanske halva hagen, den är hyfsat stor ändå och fd åker. Har kikat lite på active stable, men räknar med att det blir tokdyrt för vara två ponnisar.
Någon annan som hittat på något med hagen för att göra den roligare, men minska maten i den. Höja sysselsättningen hos två mycket matglada isisar, som nog mest kommer få äta hö i fortsättningen.

Googla Padock paradise. Så skulle jag vilja göra det hela.
 
Efter att min ena ponny fått fång i vinterdagen nu för 1,5 vecka sedan så funderar jag på lite olika alternativ för att göra om min hästhållning.
Jag funderar på att grusbelägga kanske halva hagen, den är hyfsat stor ändå och fd åker. Har kikat lite på active stable, men räknar med att det blir tokdyrt för vara två ponnisar.
Någon annan som hittat på något med hagen för att göra den roligare, men minska maten i den. Höja sysselsättningen hos två mycket matglada isisar, som nog mest kommer få äta hö i fortsättningen.

Skulle också säga paddock paradise-tänk. :) Stationer i olika delar av hagen så att de måste röra på sig.
Annars hö i nät, skogshage om du har det, halm, lägga ut hö i massa massa småhögar.
 
Paddock paradise. Krävs investering i form av grus men sen är det ganska enkelt att få till det.

En fördel är att om du har fler hästar som tål gräs kan de gå i mitten och den med fång kan gå på spåret runt.
 
Har kollat en del nu. Det är nog görbart. Naturgrus har jag som jag kan hämta i skogen. Däremot inte tillgång till någon skogshage tyvärr. Skulle kunna plantera lite träd i hagen kanske. Hagen består av åker och gräset är energirikt även om vallen är gammal nu och typ 2cm högt. Tänkte försöka skissa lite någon kväll.

Hagen har även några jordkullar man borde kunna utnyttja. Har ni några bilder på hur ni har gjort? Såg att bergahästen fodrade bara med halm ute, och när deras hästar gick in för lektion fick de hela sin högiva. Det kanske kunde vara något. Hästen med fång är mycket mer matinteresserad än den andra, även om båda lätt går upp i vikt.
Funderar även på det här att röra sig i alla gångarter om man gör en massa gångar. Det kanske blir trångt. Dela upp mittbiten i flera olika hagar då med kanske
 
Jag skulle googla bilder antingen på google eller på pinterest, samt YouTube på "Padock Paradise".

Det finns många ideér, många lösningar och på både skogs- och vallmark. Han som "uppfann" konceptet (eller snarare namnet och idén) hade väldigt få hektar hage på väldigt stenig mark i sluttning vilket gjorde att hästarna knappt rörde på sig och hagen egentligen var för liten. På detta sätt fick han många hundra meter hage och hästarna utfodrades genom hela slingan och "tvingades" röra på sig, både uppför, nedför och i skrå. Han fick marksäkrare, starkare hästar på mark, som jag förstod det, egentligen var något ingen vill ha hage på.
 
13434740_10154896003868942_7002943895474545316_n.jpg

Vilka träd kunde vara passande att plantera? Gjorde en liten idéskiss över hagen
 
Jag vet inte om jag förstod skissen när det gäller träd men kanske är tanken ändå detsamma om det är utanför eller innanför; giftiga träd vill man ju inte ha.

Alla fruktträd och rönn, sälg, hassel och björk samt barrträden är ju sådant som hästarna kan äta om de kommer åt.

Sälg och hassel, speciellt sälg är ju extremt snabbväxande och ger buskar om man inta gallrar. Dock både kraftiga och stora i omfång.

Man måste nog hägna in dessa om de är i hagarna om man vill ha dem ifred. Särskilt om tanken är att de inte ska äta annat än hö och hagarna inte ska ha gräs.
Mina hästar har gallrat ut all sly ur hagarna och äter dessutom sly av alla de slag jag skördat på egen mark, varje dag. Så skyddas de inte kommer de försvinna. Mina äter även gran.
 
Ja jag tänkte att trädraden nog får stå utanför, och de tre i hagen instängslade till att börja med iaf. Tänkte lägga in sly att knapra på. Vet inte om jag vill ha en stor buske i hagen. Funderade även på att utöka hagen på andra sidan trädraden och ev strippbeta den när gräset blivit övervuxet.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har för närvarande mina hästar uppstallade ca 1,5 mil från mig vilket inte är optimalt för den ena då hon pga av sina ben mår bäst...
Svar
6
· Visningar
1 268
Senast: EmmaW
·
Hästvård Det finns en risk att det blir ett långt inlägg, ska försöka fatta mig så kort det går. Det gäller min häst, ett halvblod på 19 år...
Svar
6
· Visningar
1 229
Senast: MHelena
·
A
Hästvård Min häst har alltid varit en rultig man i sina bästa år. Sv hbl 14 år, 163 cm mankhöjd, grov i typen. Hans jättekagge under somrarna som...
2
Svar
29
· Visningar
2 485
Senast: acke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp