Bukefalos 28 år!

Aktivitetsstöd och helgdagar

Wille

Trådstartare
Ska jag fylla i att jag varit närvarande helgdagar och då få aktivitetsstöd för dessa dagar eller ska jag inte fylla i närvaro för helgdagar? Jag har googlat och hittat detta på försäkringskassans hemsida, men begriper i ärlighetens namn ingenting.

"Kan jag får ersättning för helgdagar (exempelvis jul, nyår och påsk)?
Du kan ha rätt till ersättning om du deltagit eller har haft frånvaro som kan ge rätt till ersättning under dessa dagar. Det är Arbetsförmedlingen eller din anordnare som bestämmer vilka aktiviteter du har i ditt program samt hur dessa är förlagda.
Du kan läsa mer om frånvaro som ger rätt till ersättning under frågan: ”Vad händer med min ersättning om jag är frånvarande några dagar”."

Någon som kan klargöra vad som gäller?

Kollade för övrigt vad som händer med ersättningen om man är frånvarande några dagar. Röda dagar/helgdagar fanns inte listade där som dagar man får ersättning för.
 
Är det för att du är arbetslös och söker jobb? Jag tror att man vid det tillfället bara räknar vardagar. Har för mig det, men är några år sedan jag var arbetslös nu. Men tror jag bara fyllde i fem dagar i veckan och fanns det en helgdag mitt i veckan, som jul,påsk eller nyår eller annan dag så fick jag ersättning för resterande dagar utom den eftersom den var helg, jag "jobbade" inte då, sökte inga jobb då.
 
Är det för att du är arbetslös och söker jobb? Jag tror att man vid det tillfället bara räknar vardagar. Har för mig det, men är några år sedan jag var arbetslös nu. Men tror jag bara fyllde i fem dagar i veckan och fanns det en helgdag mitt i veckan, som jul,påsk eller nyår eller annan dag så fick jag ersättning för resterande dagar utom den eftersom den var helg, jag "jobbade" inte då, sökte inga jobb då.
Jag är arbetslös och går en arbetsmarknadsutbildning just nu.
 
Jag hoppas att du får fler svar, jag är så osäker känner jag. Har själv inte gått arbetsmarknadsutbildning när jag hade aktivitetsstödet och det var i början av 2019 när jag senast var arbetslös. Så, jag håller tummarna för fler svar.
 
Funderade på hur jag gjorde förra året men jag hade a-kassa så den kom ju inte från arbetsförmedlingen. Vi fick inte ersättning för röda dagar.

I ditt fall borde det ju bero på om du har haft utbildning den röda dagen? Rimligen är ni lediga och får då inte ersättning. Man får som sagt inte a-kassa heller en sån dag.

Kan du vänta till måndag 3/1 med rapporteringen? Då kan du ju ringa eller maila och fråga eller ställa frågan i chatten?
 
Ska jag fylla i att jag varit närvarande helgdagar och då få aktivitetsstöd för dessa dagar eller ska jag inte fylla i närvaro för helgdagar? Jag har googlat och hittat detta på försäkringskassans hemsida, men begriper i ärlighetens namn ingenting.

"Kan jag får ersättning för helgdagar (exempelvis jul, nyår och påsk)?
Du kan ha rätt till ersättning om du deltagit eller har haft frånvaro som kan ge rätt till ersättning under dessa dagar. Det är Arbetsförmedlingen eller din anordnare som bestämmer vilka aktiviteter du har i ditt program samt hur dessa är förlagda.
Du kan läsa mer om frånvaro som ger rätt till ersättning under frågan: ”Vad händer med min ersättning om jag är frånvarande några dagar”."

Någon som kan klargöra vad som gäller?

Kollade för övrigt vad som händer med ersättningen om man är frånvarande några dagar. Röda dagar/helgdagar fanns inte listade där som dagar man får ersättning för.
Vad är bestämt i ditt program hos arbetsförmedlingen på helgdagarna i december? Hade du några aktiviteter förlagda på någon av dessa dagar?
 
Funderade på hur jag gjorde förra året men jag hade a-kassa så den kom ju inte från arbetsförmedlingen. Vi fick inte ersättning för röda dagar.

I ditt fall borde det ju bero på om du har haft utbildning den röda dagen? Rimligen är ni lediga och får då inte ersättning. Man får som sagt inte a-kassa heller en sån dag.

Kan du vänta till måndag 3/1 med rapporteringen? Då kan du ju ringa eller maila och fråga eller ställa frågan i chatten?
Jo, jag får kontakta af och fråga.
Vad är bestämt i ditt program hos arbetsförmedlingen på helgdagarna i december? Hade du några aktiviteter förlagda på någon av dessa dagar?
Nej, vi var lediga julafton och nyårsafton.
 
Storhelgerna föll ju på helt vanliga helger i år, då får man väl ändå ingen ersättning? :) Skönt att slippa "missa" dagar tänker jag.
 
1641159204426.png


Klippte ut ifrån försäkringskassan sida, eftersom får aktivtetstödet ifrån försäkringskassan.

Länk: https://www.forsakringskassan.se/pr...u-deltar-i-ett-program-hos-arbetsformedlingen
 
Men det måste ju vara så att antingen pågår programmet och då får du ersättning så länge du inte varit frånvarande av någon anledning. Eller så är du inte i programmet de dagarna och då lär du väl få ut vanlig A-kassa istället.

Vad jag förstår så är det inte nödvändigt att det finns inplanerade aktiviteter som faktiskt fyller åtta timmar sysselsättning varje programdag. Gör man allt som ingår i programmet så har man fullföljt och får därmed heltidsersättning om programmet är på heltid. Ifall du gör "ingenting" för att ditt schema inom programet säger det så är det inte "frånvaro".
 
Ja. Tyvärr svarar det inte på frågan om helgdagar.
Ja och nej. Du har väl fått schema eller koll vilka dagar du deltar/går i programmet? MInns från jag tvungen delta i nått sånt pågick det aldrig på helger. Men, bara kontakta arbetsförmedlingen och de borde kunna ge dig ett svar.
 

Liknande trådar

Småbarn Jag är lite nyfiken på hur ni, som är föräldrar, resonerar kring när någon är barnvakt åt era barn (säg åldrarna 2/3-6/7 år något sånt...
2
Svar
23
· Visningar
2 400
Senast: Killaloe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp