Bukefalos 28 år!

Akut hjälp ang råttor!

baraem

Trådstartare
Hej alla råttvänner!

Nu behöver jag er hjälp.
Jag har via Facebook kommit i kontakt med en tjej som måste ge bort sina två råttor pga tidsbrist. Jag och min sambo har ptatat om att ev skaffa råtta som första gemensamma husdjur, men att det skulle bli så snart är inget vi var beredda på. Jag hade gärna velat läsa på ordentligt, men nuvarande ägare tänker avliva dom om hon inte hittar nytt hem, och det klarar inte mitt djurvänshjärta av :(

Så nu till mina frågor; Vad ska vi göra? Vad ska vi tänka på? Vad ger ni era råttor för mat? Stimulans? Storlek på bur? Vad finns det för sjukdomar de kan drabbas av?

Jag har tidigare haft möss så jag är inte heeelt lost, men tänker att det ändå är skillnad mot råttor..?

Snälla bukevänner, hjälp!
 
Sv: Akut hjälp ang råttor!

Om ni har plats och tid att ta dem så go for it, finns burar på blocket eller så kan man bygga en själv men det tar ju längre tid så begagnad bur kan ju vara en bra tillfällig lösning. Om de inte kommer med bur, låter ju inte som om nuvarande ägare är pigg på att ha fler råttor så då borde en bur ju finnas tillgänglig tycker man. Maten är nog ungefär densamma som för möss, alltså en varierad kryddfri kost med lite proteiner, grönsaker osv.

Har inte haft råttor på bra lång tid nu... Men finns en och annan råttmännsika som nog tassar in här snart. Som kan ge bättre svar osv.
 
Sv: Akut hjälp ang råttor!

Ta de om ni vill ha de, annars låt bli. Död råtta lider inte, krasst nog.

Hur som helst - ju större bur desto bättre. Fågelburar brukar funka bra tex, eller rent av voljärer. Själv har jag en Royal Suite och kan varmt rekommendera den, men det är kanske lite overkill när man drar hem första råttorna :p

Mina får fri tillgång på müsli med alla fyra sädeslagen (80% ska vara ren säd), utöver det får de färskmat dagligen (matrester går finfint såvida ni inte bara äter skräpmat. Ta det lugnt med mejeriprodukter, de är slembildande och råttor får lätt problem med luftvägarna), och växande och tunnisar får då och då välling med rapsolja och rått ägg nervispat. Kryddfritt behöver det inte vara, men den där riktigt starka chilin lär nog inte bli så lyckat :p

Sjukdomar, ptja... Beror mycket på kön. Hos honor är det tex vanligt med juvertumörer (kan hända hanar också, men det är inte lika vanligt) och livmodersinflammation (blöder en hona därifrån är det bums till veterinären för antibiotika som gäller - väntar man för länge kan det krävas operation), medan hanar inte sällan får abcesser tex eller får problem med temperamentet (överdominans exempelvis). Hos båda könen är det vanligt med rossel och strokes.

Stimulans - använd fantasin. Låt råttorna springa löst i ett råttsäkrat rum, sätt in en toarulle med papper kvar på en pinne så de får fixa bomaterialet själva, lägg godis eller bomaterial i en ihopvikt toarulle eller stängd kartong de får gnaga sig in i, klickerträna, träna agility, simträna, ärtfiske, häng upp godsaker där de blir svåra att nå, osv osv osv. Bara fantasin sätter gränserna. Såhär till jul är det tex populärt med nötter med skalet kvar :)
 
Sv: Akut hjälp ang råttor!

Jag är knappast rätt människa att svara på vad ni ska göra eftersom över hälften av alla mina råttor (ett 30-tal) varit omplaceringar. Förutsatt att det är trevliga djur och ni har tid/pengar och lust att ha råttor, varför inte?

Hur gamla är de tilltänkta? Råttor lever ju bara runt 2 år så då får man ju tänka på och vara inställd att de kanske inte får finnas kvar allt för länge till när man väljer omplaceringar.

Storlek på bur så är som sagt desto större desto bättre. Fågelburar är som också redan nämnt ett bra altenativ. Råttor gillar att klättra och gärna ligga i en hängmatta högst upp och spana så högra burar med mindre bottenyta är att föredra framför motsatsen. Även om bottenytan såklart inte får vara hur liten som helst. När det gäller hemmabyggen finns det såklart mycket fint, problemet med trä både som burstomme och i buren ex. trähus är att det oftast snabbt blir nedkissat och börjar lukta. När det gäller galler bör man också tänka på, åtminstone om man har honor, att avståndet inte får vara för stort. Ska ni köpa bur är det en bra ide att titta på begagnade. Det finns visserligen en del prisvärda voljärer men mindre fågelburar brukar vara löjligt dyra i nypris.


I övrigt har Gul_Zebra gett väldigt bra svar. Tillägg när det gäller sjukdomar är väl ohyra, kan vara bra att vara uppmärksam på om man får hem råttor där man inte vet vad de varit i kontakt med. Råttor är tyvärr ganska sjukdomsdrabbade djur, däremot är det inte alla veterinärer som vet särskilt mycket om råttor. Så det kan också vara bra att kolla upp, om man har någon smådjurskunnig veterinär i närheten.

Mina äter förövrigt också en hemmagjord blandning i stil med denna: http://r8wiki.wikidot.com/torrfoder sedan gör jag ofta blandningar med frukt/grönsaker/lite kolhyldrater och protein som jag mixar och fryser in i små potioner. Perfekt om man som jag inte äter bra och hälsosam mat varje dag (men ändå såklart vill ge de små de bästa). :angel:

Tillägg: Gillar personligen såna här trådar när det gäller burar också, roligt med lite insperation: http://r8forum.kanske.net/viewtopic.php?f=9&t=8
 
Senast ändrad:
Sv: Akut hjälp ang råttor!

Åh vad ni är gulliga allihopa, tack tack tack för utförliga svar :love:

Nuvarande ägaren lyckades hitta ett bra hem till råttorna, där personen hade råtterfarenhet sedan tidigare! Jippie!

Så nu hinner jag och sambon läsa på och förbereda oss rejält som vi eg ville :laugh:

Tack igen! Återkommer säkert med tusen frågor när det väl är dags!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp