Akut hjälp!!!! Bråkande marsvin

Lovehorse

Trådstartare
Mina marsvin har börjat bråka gättemycke de är 2 hannar som är ca 1/15 år
Vad ska jag göra jag vill lixom inte säta på dom häller för då kanske dom alldrig kan vara tilsammans igen. och de ena marsvinet har fullt med små sår i hela ansikten så snälla jag moste ha hjälp snarast
TAck i förhand
 
Sv: Akut hjälp!!!! Bråkande marsvin

Ibland börjar hanar bråka när de blir könsmogna eller om det händer något annat i deras liv. Det man kan göra om de inte slutar är helt enkelt att sätta dem i varsin bur. De får ändå sällskap om burarna står bredvid varandra.
 
Sv: Akut hjälp!!!! Bråkande marsvin

Har det hänt något särskilt ( t ex flytt, ni har köpt honor, etc) som kanske stressat dom eller började bråken "bara sådär"? Hur länge har det hållit på? Har dom varit bra kompisar innan? Flyger dom på varandra så spånet yr eller sitter dom mest och härjar?

Kan vara bra med lite bakgrundsfakta ;)

Nån gång ibland utan synlig anledning får mina grabbar (som vanligtvis är jättebra kompisar) tuppjuck och börjar tjafsa. Jag brukar helt sonika sätta ett galler mellan dom och låta dom lugna ner sig några timmar innan jag tar bort det igen. Det brukar funka fint. Du skriver att du inte vill hålla dina isär för då kanske dom inte kan bo ihop sen igen men som det är just nu (om det inte blivit bättre sen tråden skapades?) så funkar det ju inte att ha dom tillsammans.
 
Sv: Akut hjälp!!!! Bråkande marsvin

Har det hänt något särskilt ( t ex flytt, ni har köpt honor, etc) som kanske stressat dom eller började bråken "bara sådär"? Hur länge har det hållit på? Har dom varit bra kompisar innan? Flyger dom på varandra så spånet yr eller sitter dom mest och härjar?

Kan vara bra med lite bakgrundsfakta ;)

Nån gång ibland utan synlig anledning får mina grabbar (som vanligtvis är jättebra kompisar) tuppjuck och börjar tjafsa. Jag brukar helt sonika sätta ett galler mellan dom och låta dom lugna ner sig några timmar innan jag tar bort det igen. Det brukar funka fint. Du skriver att du inte vill hålla dina isär för då kanske dom inte kan bo ihop sen igen men som det är just nu (om det inte blivit bättre sen tråden skapades?) så funkar det ju inte att ha dom tillsammans.

Ne jag har inte flyttat nån ting och jag har inte några fler mrsvin en domhär och dom har varit tillsammans hela sitt liv. dom riktigt flyger på varandra och rullar rund som en enda stor boll men som tur är har jag kunnat skilja dom år varge gång.plus att dom sitter och tjatrar och gör massa kurrande parningsdander de har hollit på i typ en vecka och dom har flygit på varandra typ 5 gånder
 
Sv: Akut hjälp!!!! Bråkande marsvin

Ne jag har inte flyttat nån ting och jag har inte några fler mrsvin en domhär och dom har varit tillsammans hela sitt liv. dom riktigt flyger på varandra och rullar rund som en enda stor boll men som tur är har jag kunnat skilja dom år varge gång.plus att dom sitter och tjatrar och gör massa kurrande parningsdander de har hollit på i typ en vecka och dom har flygit på varandra typ 5 gånder

Vad konstigt att dom bara börjat bråka helt plötsligt och att det håller i sig. Könsmogna blir dom ju när dom är kring 12 veckor och är dina 1,5 år så är det länge sen dom var i det stadiet. Nog för att dom kan tjafsa om rang i vuxen ålder också, men att faktiskt flyga på varandra är ju inget vidare. Det är ju heller inte bra att den ena gått och fått sår i ansiktet pga det. Min högst personliga åsikt (:p) är att du ska skilja dom med ett galler eller sätta den ena i annan bur som står nära ett tag så dom får lugna sig och sen testa att ha dom tillsammans igen. Det är vad jag skulle gjort i alla fall.

När du sen ska sätta ihop dom igen så kan du ju köra med lite knep man använder när man sätter ihop hanar som aldrig träffats innan; låt dom träffas på ett helt neutralt plan (alltså i ett rum dom aldrig varit i förut) och medan dom bekantar sig så städar du buren noga så det inte är någons revir. Jag har hört/läst att vissa även badar hanarna innan så dom inte luktar något men det har jag själv aldrig testat. Jag tror (hoppas!) det kommer gå bra bara du har lite tålamod. Har dom bott ihop tidigare utan problem så ser jag inte varför det skulle vara omöjligt att dom gör det igen.

Hoppas det går bra för er!
 
Sv: Akut hjälp!!!! Bråkande marsvin

Hur stor bur har de?
Jag håller med OhNoez om att det nog är säkrast att skilja de åt, åtminstone för stunden. Låt de sedan träffas på ett neutralt ställe som inte är någons revir, funkar det och de verkar komma överens så är det bara att försöka tussa ihop de igen.
Ett varsit hus, vattenflaska och matskål gör att de får mindre att bråka om, kan vara värt att testa.
 
Sv: Akut hjälp!!!! Bråkande marsvin

:):)TAck fär att hjäpl men marsvinen har börjat lungna sig nu även fast dom tjafsar lite fortfarande
 
Sv: Akut hjälp!!!! Bråkande marsvin

Ett tips kan vara att mer eller mindre proppa precis hela buren full med hö!
 
Sv: Akut hjälp!!!! Bråkande marsvin

Mina kaniner (iofs en hane och en hona, men de har humör båda två), kan tjaffsa och slåss om de bor ihop på för liten yta. En vanlig kaninbur på 120*50 cm är på tok för litet för dem, då finns det inget "eget" utrymme de kan gå iväg till ifall de vill vara ifred. Även golvyta på 2*2 meter så brukar det bli lite småtjafs. När de har större, dvs ca 3*4 m så är det lugnare.

De är bra vänner, brukar tvätta varandra och ligga och mysa bredvid varandra, men ibland så tjafsar de lite... Och vem gör inte det i ett förhållande :p

Så, mitt tips är att försöka skaffa en större bur åt dina marsvin om de inte lugnat ner sig.
 
Sv: Akut hjälp!!!! Bråkande marsvin

Mina grisar bråkar också lite då o då, nu veckopendlar jag och de har "nyss" kommit tillbaka till skolorten efter en lång sommar då de bara var hemhemma, så än har de inte kommit ihåg att de kan hoppa in o ut ur buren som de vill här... Men annars brukar min lilla helt enkelt hoppa ut när surpellen blir för sur på honom. Rätt så smidigt, han hittar på annat medans surisen lugnar sig o han har alltid varit välkommen tillbaka in sen! :)
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 193
Senast: MissFideli
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
9 944
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
4 968
Hästvård Hej, jag köpte mitt sto i Maj 2019 och kände ganska direkt att hon inte var samma häst som på provridningen.. hon var ändå rätt framåt...
2
Svar
27
· Visningar
5 996
Senast: sorbifolia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Uppdateringstråd 29
  • Sojasås + katter

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp