Akut! (Massor av virus)

Sv: Akut! (Massor av virus)

Hej! Såg att du skrivit innan idag, nu har jag avinstallerat en massa spel (som iofs funkat bra innan) samt Service Pack 4 (tog 3,5 timme)... Ska sen testa Compaq-skivan. Det blir nog att jag stannar här över natten, får sitta och redigera bilder så gott det går härifrån... Bra "markservice" iaf :).

Det strular fortfarande mycket vid omstart, gillar inte när skärmen blir blå... Sen lär det bli en tur upp hit på söndag med CD-skivor...

Brandvägg på diskett? Har på CD? Det borde fungera?

Mvh Cissi
 
Sv: Akut! (Massor av virus)

joda, på cd eller diskett spelar ju ingen roll..bara du har nån.

nu ska ja hämta en pärm!

just det ;) Markservice är inget duska vänja dig vid haha

hur verkar compaq skivan se ut, nåt bra att bidra med?
 
Sv: Akut! (Massor av virus)

Puh.... Nu har jag startat om datorn tre ggr utan att få stoppfel.... :)

Jag menade Markservice i dubbel bemärkelse - inte bara hjälpen från dig (TACK!!!) utan även att mamma sköter "markservicen" här (lagar mat etc etc) :)

Ska kika lite på Compaq-skivan, återkommer om den! :)

Som sagt, virusen verkar ha försvunnit, datorn har gått att starta om ett par ggr utan "blå skärm", men några bekymmer återstår:
1. Datorn är väldigt seg i starten. Från det att skrivbordet kommer upp så står den och snurrar i evigheter... Känns inte normalt.
2. Vid defragmentering verkar hårddisken (4 gig ungefär) bestå till ca 30% av gröna systemfiler. Känns inte heller riktigt normalt?
3. För att ansluta till internet måste jag gå via kontrollpanelen och klicka på nätverksanslutningen. Tidigare har det räckt att klicka på IE-ikonen. Funkar inte nu, den kopplar inte upp (det här problemet dök upp för flera månader sedan, virusangrepp skulle jag tro, mamma kom inte ut på nätet efter det). Har gått in via Verktyg - Internetalternativ men inte fått ordning på det.

Över huvud taget känns datorn en smula slö. Inte så mkt värre än vanligt, kanske är jag bortskämd med datorerna hemma? Den är extremt slö vid start dock.

Några tips om nåt mer man bör kolla upp?

Tror att Windows Update fixade Stoppfelet i alla fall, har ju ockuperat telefonlinjen i evigheter... ;)

Mvh Cissi
 
Sv: Akut! (Massor av virus)

:mad: :mad: Dom där j-vla Istbar har kommit tillbaka, sitter och gör virusscan nu... :mad: :cry: :mad:

Ska se om det går att bli av med dem, fast den här gången ska jag vara betydligt försiktigare!

Mvh Cissi
 
Sv: Akut! (Massor av virus)

cissiny skrev:
:mad: :mad: Dom där j-vla Istbar har kommit tillbaka, sitter och gör virusscan nu... :mad: :cry: :mad:

Ska se om det går att bli av med dem, fast den här gången ska jag vara betydligt försiktigare!

Mvh Cissi
Sitter man bara och väntar på en uppstart så slås man ju sällan av känslan av att det går fort... :crazy:

Du verkar ha massor med problem fortfarande. jag börjar lätt att släppa mitt tidigare tips om att köra en win. inst. över den gamla.

Nu tycker att att det låter mer tidssparande att ge upp allt. Formatera och börja om på nytt. Slipper din mamma hitta nya problem om 2 dgr när du ändå inte kan komma och hjälpa henne.

Hade du bara haft phEtSnÖre (bredband) så hade du ju kunnat få nåt operativsystem...kanske, har jag hört men sånt är ju olagligt... :angel:

Lycka till nu och hälsa morsan! ;)
 
Sv: Akut! (Massor av virus)

Tack!

Har lyckats få in alla virus i "virus vault" - det var bara två tack och lov. Jo, att formatera om och installera om vore bäst. Men då har vi ett litet problem... Har inte drivrutiner och annat som behövs för mammas internetuppkoppling... Det är installerat av en person som vi absolut inte kommer att be om hjälp. Så, det kan bli omständigt... Detta är orsaken till att vi helst vill slippa formatera - allt för att behålla inställningarna för modem och uppkoppling...

Har också hört om olagligheter vad det gäller operativsystem på CD-skivor :angel: - bredband hade vart bra men det dröjer nog här... (jag tror att dom kan få, men vill inte...)

Nu ska jag äntligen hemåt, datorn må vara seg och den klagar lite då och då på lite virtuellt minne. Så, helt frisk är den inte... Men den duger för mamma att spela på ;)

Tack för all hjälp! :)

Mvh Cissi
 
Sv: Akut! (Massor av virus)

Beträffande internet ansl. och lösenoord mm. så är ju det lätt fixat mha ett samtal till internetleverantören. lovar att dom mer än gärna skickar ut ny cd skiva och lösenord. Allt för att ni inte ska byta abbonemang. Om inte, byt, finns ju maaaassa olika leverantörer sominte kostar nåt mer än själva samtalstiden.

har du utökat minnet? Du kan ju precis som datorn säger ge den lite mer virtuellt minne, då ger man lite av hårddisken till minnet om du är med på vad jag menar.

höger klicka på "min dator" välj egenskaper, Avancerat, "performance option" (har bara eng. på min dator) och sen ändra. dela ut några hundra mb extra så kommer du att slippa dom där pekfingrarna från datorn oxå!
 
Sv: Akut! (Massor av virus)

1. Gör back-up på viktiga filer
2. Format C:
3. Partitionera disken/diskarna
4. Koppla ur internetsladden
5. installera om windows
6. installera ett bra antivirusprogram med inbyggd brandvägg t.ex Pc Chillin 2002
7. installera Ad-aware
8. koppla i internetsladden igen.
9. tuta o kör
 
Sv: Akut! (Massor av virus)

*knapplån*

Sitter nu vid mammas dator igen, den funkar men är seeeeg framförallt vid start, tar extremt lång tid.
Uppkopplingen funkar (som jag nog tidigare nämnt) inte som tidigare, man måste gå via "mina nätverksplatser" och klicka på anslutningen. Går inte att klicka på en genväg som tidigare.

Men, framförallt, det går seeegt vid uppstarten...

Datorn har några år på nacken, exakt vad det är för burk vet jag inte men kan kolla. Har 2000 Professional, absolut mitt favoritoperativsystem om vi pratar Microsoft.
Väluppdaterat (numera!) antivirus (AVG), AdAware samt ZoneAlarm Pro.

Elajten - jag vet vad du tycker om Microsoft, att skaffa Mac eller ens annat operativsystem (än Microsoft) är inte aktuellt i det här läget. (Jag har använt både Mac och PC och ser för- och nackdelar med båda).

Tacksam för tips, ska köra diskrensning och defragmentering nu även om det inte var sååå längesen. Får se vad det gör. Ska också kolla upp utrymme på hårddisken etc.

Mvh Cissi
 
Sv: Akut! (Massor av virus)

cissiny skrev:
Sitter vid min mammas dator, internet har inte fungerat på månader, nu har jag fått igång det (tillfälligt, mycket strul, går inte att stänga ner utan att dra ur telefonsladden, går sen inte att få igång utan att starta om datorn). Har långsamt telefonmodem.

Mamma har AVG på datorn, problemet är att det inte hade uppdaterats sedan i juli... (Det har vi pratat om, hon ska hädanefter uppdatera varje gång hon går ut på nätet).

Detta har jag gjort:
1. Kört AVG med den gamla virusdatabasen (från juli -04 alltså). Hittade ett virus och tog bort det.
2. Kört AdAware (ej uppdaterat), hittade massor (ISTbar etc etc) som jag tagit bort (i RegEdit framförallt)
3. Kört AVG och AdAware igen, inga virus eller spyware hittades.
4. Startat om datorn, fortfarande inga virus/spyware enligt (ouppdaterade) AVG och AdAware.
5. Kommit ut på internet efter mycket strul, startsidan hade ändrats till nån msn-sida.
6. Hämtat senaste virusuppdateringen från AVG. (En del strul var det, popus "tjänsten Messenger" och nåt felmeddelande)
7. Internet gick inte på något sätt att koppla ifrån, försökte på diverse sätt utan nån som helst effekt. Till sist fick jag dra ut telefonsladden och det gick. Kollade att ringa till telefonen här från min mobil och linjen är inte blockerad när sladden är urdragen.
8. Kört AVG igen. Massor av virus, se nedan:

Virus:
Documents and Settings/"användare"/NTUSER.DAT (vet ej om det finns virus här, gick inte att öppna)
Documents and Settings/"anv"/ntuser.dat.LOG (vet ej om det finns virus här, gick inte att öppna)
Documents and Settings/"anv"/Lokala inställningar/Application Data/Microsoft/Windows/USRCLASS.DAT(vet ej om det finns virus här, gick inte att öppna)
Documents and Settings/"anv"/Lokala inställningar/Application Data/Microsoft/Windows/UsrClass.dat/LOG (vet ej om det finns virus här, gick inte att öppna)
Documents and Settings/"anv"/Lokala inställningar/Temporary Internet Files/CONTENT.IE5/YONJZ0XE/... (Istbar.6.D, i "virus vault)
PROGRAM/ISTSVC.EXE (Istbar.6.D - fortfarande infekterad, gick ej att flytta)
PROGRAM/SIDEFIND/UPDATE/SIDEFIND.EXE (Istbar 4..., i "virus vault)
WINNT/RJATYD.EXE (gick ej att öppna, virus?)
WINNT/Downloaded Program Files/ISTACT~1.DLL (Istbar 4.BJ..., i "virus vault")
WINNT/SYSTEM32/GNALFV.EXE (IRC/BackDoor..., fortfarande infekterad, gick inte att flytta)
WINNT/SYSTEM32/WINIPC4.EXE (IRC/BackDoor... - står som "healed OK)
WINNT/SYSTEM32/WINOLE.EXE (IRC/BackDoor... - står som "healed OK)

Har skrivit av från "test result", / hamnade fel men jag tror att ni förstår :)

Är otroligt tacksam för tips, tänkte söka efter tips på hur man får bort dessa, trendmicro brukar ha en del på sin sida t ex... Sedan ska jag ladda ner den nya versionen av AVG, så datorn och internet lär vara på några timmar framöver. Kan gissa att det blir en del nattjobb för min räkning... Så, jag kollar in här med jämna mellanrum. Hade vart skönt att slippa formatera om datorn...

STORT tack på förhand om alla tips! :)

Mvh Cissi

PS. Tillägg: Mappalternativ har ändrats en del, kan inte se allt i alla mappar (trots att "visa dolda filer" är ibockat). Saker och ting kommer upp i en liten ruta till vänster (som i utforskaren, fast med vanlig mappvy så att säga). Högerfönstret är tomt. Säkerligen pga virus... DS.

usch en sån massa dynga den datorn råkat ut för.
ialla fall, jag hade formaterat datorn och installerat om den helt och hållet. Men ett antivirusprogram som är bra är Trend Micro´s Pc Chillin 2002. (finns även som 2003, 2004 & 2005). Detta uppdaterar sig 1 gång per dag, ibland två, det har även en kraftfull brandvägg. Och det bästa av allt är att den sköter sig själv, håller datorn ren från skit och är lättanvänd. Brandväggen är ruggigt bra. Och ifall något försöker ta sig in i datorn säger den ifrån och triggar en virus scan som genomsöker hela datorn. Och den tar knappt någon kraft från datorn så man kan lugnt fortsätta med det man gjorde innan den startade.
 
Sv: Akut! (Massor av virus)

Tack för tips!

PC-cillin har jag använt tidigare, bra program. Nu använder vi AVG, som jag tycker känns likvärdigt med PC-cillin men otroligt nog är gratis... Smidigt att ha samma programvara på våra tre datorer och min mammas.
Automatisk uppdatering är ju bra - men med tanke på att min mamma är online under korta stunder med ojämna mellanrum och på varierande tider så funkar inte det. Jag har skrivit manual till henne om att uppdatera VARJE gång hon går ut på nätet, men det hade hon ju inte följt... Lär göra det framöver.

Åter till AVG. Fick det rekommenderat av mycket datorkunnig bekant (jobbar som nätverkstekniker, mycket duktig). Har bara hört gott om AVG.

Formatera om datorn - det är absolut det sista alternativet. För att göra en lång historia kort - det finns programvara/drivrutiner på datorn som är mycket svår för att inte säga omöjlig att ominstallera. (Finns inte sparat nånstans).

Brandvägg finns, ZoneAlarm Pro.

Datorn funkar ju rätt skapligt nu, efter femtielva timmar och borttagande av virus med mera med mera... Problemet är ju framförallt att den är så extremt seg vid uppstart.

Är lite konfunderad över defragmenteringen också. Det anges runt 30% ledigt utrymme, lite drygt, på "bilden" ser det ut som ca 10 %... (Är hemma igen nu vid min laptop, har alltså inte tillgång till mammas dator just nu).

Mvh Cissi
 
Sv: Akut! (Massor av virus)

cissiny skrev:
Tack för tips!

PC-cillin har jag använt tidigare, bra program. Nu använder vi AVG, som jag tycker känns likvärdigt med PC-cillin men otroligt nog är gratis... Smidigt att ha samma programvara på våra tre datorer och min mammas.
Automatisk uppdatering är ju bra - men med tanke på att min mamma är online under korta stunder med ojämna mellanrum och på varierande tider så funkar inte det. Jag har skrivit manual till henne om att uppdatera VARJE gång hon går ut på nätet, men det hade hon ju inte följt... Lär göra det framöver.

Åter till AVG. Fick det rekommenderat av mycket datorkunnig bekant (jobbar som nätverkstekniker, mycket duktig). Har bara hört gott om AVG.

Formatera om datorn - det är absolut det sista alternativet. För att göra en lång historia kort - det finns programvara/drivrutiner på datorn som är mycket svår för att inte säga omöjlig att ominstallera. (Finns inte sparat nånstans).

Brandvägg finns, ZoneAlarm Pro.

Datorn funkar ju rätt skapligt nu, efter femtielva timmar och borttagande av virus med mera med mera... Problemet är ju framförallt att den är så extremt seg vid uppstart.

Är lite konfunderad över defragmenteringen också. Det anges runt 30% ledigt utrymme, lite drygt, på "bilden" ser det ut som ca 10 %... (Är hemma igen nu vid min laptop, har alltså inte tillgång till mammas dator just nu).

Mvh Cissi


jaja har man en mamma som vägrar ta till sig hur man ska bära sig åt för att det ska fungera så är det väl inte mycket att göra åt saken då...tyvärr......isåfall köpa mac...så slipper ni allt sån problem, men det är säkert inget ni vill göra eller hur???
 
Sv: Akut! (Massor av virus)

Du tog väl hem AVG 7.0 Free till din mamma den här gången?

Har du sett att det går att ställa in så att den kör uppdateringen automatiskt när man går ut på nätet om man missat den inställda tiden?

Samma gäller själva virusscanen, den kan ställas in att starta automatiskt vid uppstart av datorn.

Jag har ju kört AVG länge och tyckte först att den nya versionen var krångligare att hantera. Det är den kanske lite men den har mycket bättre inställningsmöjligheter.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Känns som om datorn är en millimeter från att krascha och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Besökte en sida på nätet tidigare i...
Svar
7
· Visningar
1 260
Senast: Saybia
·
A
IT & mobiler Får du virus på din dator, prova dessa saker i denna ordning: 1. Prova först att göra en systemåterställning. 2. Avaktivera ditt...
2 3
Svar
57
· Visningar
8 443
IT & mobiler För ett tag sedan när jag var ute på internet fick jag upp en av alla dessa irriterande popup-rutor och direkt när den kommit upp fick...
Svar
9
· Visningar
1 304
Senast: Antti
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp