Har jag virus?

aiquen

Trådstartare
För ett tag sedan när jag var ute på internet fick jag upp en av alla dessa irriterande popup-rutor och direkt när den kommit upp fick jag upp ytterligare en ruta. Den här gången från mitt virusprogram (Norton) där det stod:
Virusvarning!
Trojan dropper
Åtgärd: Det gick ej att laga filen

När jag då tryckte OK kom ytterligare en ruta upp där det stod:
Åtgärd: Filen gick ej att sätta i karantän (något liknande)

Jag startade då om datorn i felsäkert läge och lät Norton göra en Fullständig systemundersökning utan hitta någonting. Jag använde även datorns sökfunktion och sökte på filnamnet utan resultat. Då startade jag datorn på vanligt sätt igen och körde ytterligare en Fullständig systemundersökning utan att hitta något.

Jag har därefter låtit Norton söka igenom ett par gånger till utan att hitta något och allting verkar vara som vanligt.

Men eftersom jag aldrig fick klarhet i om Norton kunde ta bort viruset eller om viruset överhuvudtaget kom in i datorn så undrar jag om jag ändå kan ha skiten i datorn, även om Norton inte hittar det, och hur jag i så fall märker det (gärna innan det är ”för sent” ;)) och kan ta bort det?

Eller är det egentlien ett VIRUS? Eller är trojanskt virus mer något som öppnar datorn för andra och hur märker jag i så fall det? :crazy:

Någon som vet?
 
Ett virus sprider sig genom att infektera filer.
En trojan är en fil som är elak i sig, de infekterar inte andra filer.

Troligtvis fick du hem filen när du surfade på grund av något elakt script på sidan. Jag skulle tro att Norton antivirus hindrade filen från att köras och sen raderade den, men jag är inte helt säker, eftersom jag inte använder Norton.
 
Detsamma har hänt mig flera gånger. Jag har inte fått nått virus så jag antar att Norton har blockerat.
Jag tror inte att Norton släppte in filen i datorn, och därför syns den inte när man scannar datorn.... annars borde den ju hittas även om den inte är aktiv....
 
Men om Norton inte stoppade filen, finns det då något sätt jag kan märka det? Jag har även läst lite och som jag fattar det kan trojanska virus öppna datorn för andra, men finns det då någon chans för mig att märka det och vad menas egentligen med det? Att vem som helst kan gå in och se vad jag har i min dator och installera/avinstallera diverse program?
 
Nej, jag tycker också Norton borde hitta filen om den kom in i datorn. Det känns ju dock lite osäkert om den kom in i datorn eller inte eftersom det annars brukar stå att virusfilen tog borts automatiskt om det är något. I det här fallet stod det ju dock att det inte gick att komma åt den.

Nej, just nu har jag bara lust att lämpa av datorn hos första bästa expert som kan göra en grundlig genomsökning. :crazy:
 
Det finns trojaner som öppnar datorn för andra, ja. Jag skulle däremot tro att Norton stoppade trojanen innan den kördes. (Mitt antivirusprogram gör iaf så)

Det enda du kan göra annars är väl att se till att ditt antivirusprogram är uppdaterat och ta en koll samt en koll med adaware/spybot.

Hittar de inget så borde det vara lungt, för så vitt jag vet fungerar de där programmen generellt så att de ligger kvar som ett serverprogram på datorn, snarare än att de ändrar inställningar så att datorn blir lättåtkomlig. Men jag är inte helt säker.

Det troligaste är att filen skulle köras, men att antivirusprogrammet upptäckte det och stoppade det och dessutom genast tog bort filen eftersom den var en trojan, någon som kan mer om Norton antivirus kanske kan bekräfta.
 
Jo, nu har jag kört Norton (och uppdaterat alla nya uppdateringar), Ad-aware och Spybot S&D och inget av programmen hittar någonting så förhoppningsvis är det lugnt.

Tack för svaren
 
Ett annat operativsystem. Win har inbyggda möjligheter för att komma in utifrån med olika script och program. Virus skrivs mest för win då den är så full med säkerthetshål. Och får störst genomslag för de flesta har win.
 

Liknande trådar

IT & mobiler Imorse när jag slog på datorn så vägrade Chrome att starta. Jag använde datorn senast igår kväll och då var allt som vanligt inär jag...
Svar
12
· Visningar
7 134
Senast: miniea
·
IT & mobiler Jag fick ett mail idag (två likadana tom.) som varnar mot "virus". (det är ett spammail).
Svar
12
· Visningar
1 773
Senast: ponny7
·
IT & mobiler Känns som om datorn är en millimeter från att krascha och jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Besökte en sida på nätet tidigare i...
Svar
7
· Visningar
1 264
Senast: Saybia
·
IT & mobiler Jag vet att jag har fått in virus via msn pga dessa jobbiga länkar som skickas runt. Har en bra virusprogram men enligt den finns...
Svar
4
· Visningar
994
Senast: astronaut
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kemisk kastration?
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp