Akuta förslag på hur man får en flock att funka

Nikki o Fabian

Trådstartare
Jag har flyttat Fabian till en lösdrift. Har velat ha honom på lösdrift hur länge som helst så nu har vi äntligen flyttat dit. MEN, det funkar inget bra.

Flocken från början bestod av 2 ston o 2 vallacker sen kom min vallack.

Fabian brukar vara ganska tuff och inte ha svårt att komma in i en ny flock men den här gången är han livrädd, nog pga att den ena vallacken verkligen gav sej på honom och inte rktigt gav sej trots att Fabian flydde när dom släpptes ihop första gången.

Vallacken som är "elak" är väldigt beroende av "sina" ston, rymmer tillbaka till hagen om han ska gå in utan nån av stona. Han beteer sej lite hingstigt.

Det har nu gått 2 veckor sen Fabian flyttade dit och det har inte vart så stora framsteg, han är fortfarande rädd för dom andra men lite mer kompis med c-ponny vallacken, honom kan han gå lite närmare och följa när det är mat dax men så fort dom andra kommer så flyr han.

Hagen är stor och det dumma är att grannen har hästar i hagen brevid som han står med istället, men dom kan han ju inte komma åt och ha någon "nytta" av.

Alla i den ursprungliga flocken kommer bra överens och alla ligger tillsammans i ligghallen emellanåt men Fabian kommer inte ner där om det inte är så att man leder dit honom när det inte är andra hästar där.
Vi ligghalls planen är det grus så dom ska slippa leran och där fodras 3 av fyra fodringar samt att vattnet finns där så det är lite jobbigt att han inte ska få skydd och mat och vatten.

Nu har vi löst det på så vis att han och ett av stona får stå inne i box på natten, då kan han vila, dricka o äta kvälls hö iaf, sen får han kraft och hö när jag är där.

Vi försöker fodra alla på ligghalls plan och sen lägga Fabbes hö en bit upp på kullen som ligger vid planen, där stannar han så länge inte någon går mot hans håll, då springer han ner o ställer sej längst ner i hagen och vill inte komma.

Han går alltid ensam och uppskattar att komma in i boxen vilket han inte gjort förr när han stått på stall, då har han gått med sina kompisar och tyckt om att ha dom med sej samt velat ut i hagen hellre än att stå i boxen.

Jag vet verkligen inte hur vi ska göra. Tycker så synd om honom så jag funderar på att ev flytta honom till stall igen om det inte ger sej snart.

Någon som har nått förslag på hur man går till väga? Är det bara att vänta o låta det lösa sej själv? Eller ska man kanske dela upp flocken på nått vis?

Den "elaka" vallacken var den som kom in sist i flocken för ca ett halv år sen och han har aldrig varit några problem förut samt aldrig brytt sej om ston som han gör nu.
 
Sv: Akuta förslag på hur man får en flock att funka

Är Fabian hingstig själv? Utstrålar han något som gör att den 'elake' känner sig hotad?

Vissa flockar behöver flera månader på sig innan det funkar, hur illa hästen verkar ta det under perioden är ju en avgörande faktor i fall man tycker det är OK eller ej.

Egentligen tycker jag det funkat bäst om man tex. hade släppt din Fabian med 1-2 hästar till som han trivs bra med, när de blivit trygga släpper man in även den 'elake' då har Fabian kunnat känna sig hemma och förhoppningsvis våga ta mer plats
 
Sv: Akuta förslag på hur man får en flock att funka

Skummade bara igenom din post eftersom min första tanke var att ni bör ta ut den "ilskna" valacken och låta Fabian få chans att lära känna resten av flocken.


Efter ett par dagar (eller 2 veckor, vad ni har möjlighet till) kan ni introducera den "ilskna" valacken först genom box, där de får stå grannar, och sedan efter ytterligare dagar så släpper ni ihop bara valacken och Fabian.

Om det funkar kan ni släppa ihop alla igen.


Nu förstår jag ju om det kanske inte går men detta är imo det bästa sättet när en häst i en flock beter sig på det sätt som den "ilskna" valacken gör.
 
Sv: Akuta förslag på hur man får en flock att funka

Nej han visar sej bara underlägsen, inte en tendens till motstånd.
 
Sv: Akuta förslag på hur man får en flock att funka

Ja vi brukar slussa in den nya sakta in i flocken.
Första dagen släpper vi med den snällaste,när det funkar släpper vi in nästa snälla o.s.v. den tuffaste spar vi till sist.Då känner ju redan den nya alla de andra och får stöd av dem medans den elaka nu kommer in sist av dem.
Det kan ta veckor innan alla kan gå ihop.
 
Sv: Akuta förslag på hur man får en flock att funka

själv skulle jag aldrig ens övervägt lösdrift med flera valacker och bara ett fåtal ston.
det är bäddat för bråk av den sorten du beskriver, om valackerna har tendensen vilket de ofta har i en sån konstellation, att vakta stona.

det är ju helt oacceptabelt att han inte får mat och vatten regelbundet som de andra vid fodringarna.

se dig om efter ett annat alternativ. finns det inga lösdrifter där han endera är enda valacken, eller bara går med andra valacker?
 
Sv: Akuta förslag på hur man får en flock att funka

Jag startade lösdrift för snart 3 år sen. Vi har haft flockar på 4 upp till 12-13. Allra mest harmonisk var flocken när vi hade en sent kastrerad valack som ledarhingst. Vi har alltid haft blandflock med hästar i alla åldrar, olika raser, storlekar och olika kön såklart.

2 veckor är egentligen ingenting i en hästs värld när det handlar om att finna sin plats i en flock. Ibland tar det månader, ibland ser det ut att vara löst efter en dag. Det finns tusen frågor att ställa om denna "ilskna" häst. Hur länge har han gått med dessa hästar? Hur länge har hans beteende varit som nu? Hur tog han det när den andra lilla valacken kom? Hur är han i övrigt?

En flock som gått ett tag på lösdrift i en bra hage och fått ett naturligare beteende agerar också mer naturligt i såna här situationer. Det är inte helt säkert att din häst faktiskt visar på 0 dominans även om det ser så ut. Vad som händer på natten är ovisst, och kanske även hälften av dagen då ni inte är i hagen.

När en dominant häst, eller ja en FÖR dominant häst, entrar en flock med en stark ledare som är väldigt fäst vid sina ston, så blir inte den nya hästen accepterad efter en strid i regel. Den kommer troligen att stötas bort under en lång tid, inte få komma nära resten av flocken trots att den får vistas i deras omgivning. Troligen så är detta vad som hänt. Din häst avvisas från flocken av flockens ledare för att han ännu inte visat på 100% acceptans och kanske försöker bryta detta gång på gång genom att försöka närma sig flocken.

När en ny häst kommer till en flock brukar den i regel motas bort och bjudas in till och från ett tag innan den blir helt accepterad av ledaren. Men är hästen dominant, stark eller osäker av sig så kan det ta längre tid. Det kan räcka med att den har fel färg också.

Vi hade en mycket bråkig, osäker ponny som slutligen motades bort från flocken i flera månader. Den kunde inte föra sig, gjorde flocken svag, och därför fick han hålla sig undan. Han tog med sig en gammelhäst och sen var det delade flockar. Hingsten med sina ston (och min valack :D) och gammelvalacken med ponnyn. Dessa åt i skift, förflyttade sig i skift. Allt fungerade väldigt naturligt och slutligen fick de andra komma in i den stora flocken mer och mer igen, men det tog som sagt månader. Detta är hästars sät att uppfostra varandra, ett sätt att skydda flocken på. mycket troligt är att det är just vad som hänt din häst.


Det sämsta vi människor kan göra är i regel att lägga oss i. Ffa är det inte alls smart att ta ut din häst ur hagen kvällstid efter som att detta gör att han blir än mindre pålitlig för en flock som naturligt ska hålla ihop. Det bästa är att låta dem sköta detta dygnet runt tillsammans. Din häst får äta och den får dricka, det kan jag nästan garantera, men kanske inte tillsammans med de andra. Det är en dominanshandling från ledaren, den vill inte att din häst svälter eller blir sjuk, då hade han förmodligen slagits med honom för att skada istället om det varit så allvarligt. En flock bör vara så stor som möjligt för att öka chansen för överlevnad, men bara för det accepteras inte nya medlemmar genast.

Att ta bort den "ilskna" hästen som Sammet säger är ett sätt som kanske kan, men det är inte ett naturligt tillvägagångssätt för någon av hästarna och kan dessutom leta till större problem. Jag hade absolut inte gjort så. Det är onödigt lidande för hästen. Din häst förstår fullt logiskt varför han är utstött. Att en ledare tas från sin flock och ställs i ett litet utrymme är mycket mer ångestladdat för djuret.

Som sagt, jag hade avvaktat. Det är inte lika illa för djuren som det ser ut för oss. Det är en naturlig del av livet och han kommer troligen att bli mer och mer accepterad med tiden, och det vet han. Sålänge han inte skadas (med avsikt) av de andra. Troligen finner han lite acceptans hos lilla valacken först, sen kanske stona, och snart kommer han att få vara med flocken helt. Men du kan inte tvinga fram acceptans hos en ledare.

Och det behöver inte vara några problem med att du har fler valacker än ston. Det behöver du inte bry dig om. Sålänge du inte har hingstiga/dominanta valacker, då KAN det blir problem. Men det behöver inte bli det.
 
Sv: Akuta förslag på hur man får en flock att funka

Och det behöver inte vara några problem med att du har fler valacker än ston. Det behöver du inte bry dig om. Sålänge du inte har hingstiga/dominanta valacker, då KAN det blir problem. Men det behöver inte bli det.


Nej precis.
Tintilar jag tycker du är väldigt insatt och skriver bra runt hästars naturliga beteende och hur de fungerar osv.
men jag tycker ibland du glömmer en viktig sak:
ibland finns det andra prioriteringar än att, till varje pris låta naturen ha sin gilla gång, i fråga om en sån här sak.
det är upp till oss människor och hästägare att besluta.
jag tex. skulle inte anse det vara värt min hästs hälsa och livs situation att utsätta den för en tillvänjning som kanske löser sig och kanske inte, under flera månaders tid.
Om problem uppstod och jag ansåg dem vara tillräckligt grava och oförutsägbara huruvida de verkligen löser sig på sikt, så skulle jag välja ett annat alternativ för min häst.

men vi är alla olika och har olika mål och syften med vår hästhållning, så det finns som sagt många vägar till rom.

Håller dock med till 100% att har TS valt att ha hästen i nuvarande situation så stör man bara ännu mer genom att plocka bort hästen ur flocken halva dygnet.

:bow:
 
Sv: Akuta förslag på hur man får en flock att funka

Mitt sto går på lösdrift och vi hade stora problem med en vallack som var stark.Han skulle vakta stona helatiden och bestämde över maten.
Till slut fick han gå själv ett tag vilket inte heller var så snällt mot honom.
Nu har vi delat upp hagen och ligghallen med en sto och en vallackavdelning och vilken skillnad det blev i flocken:banana:

Hos stona är det superlungt och hos vallackerna är det mest bus och lek mellan den starke och resten av killarna som nu fungerar bra tillsammans.

Ett tips kan vara att dela av ligghallen och hagen till vallack och sto avdelningar det kan hjälpa er.

Hoppas att det löser sig,mitt sto fick äta och ligga själv utanför ligghallen i en månad tills hon blev accepterad.
 
Sv: Akuta förslag på hur man får en flock att funka

Jag tog med min valack när jag reste bort 5 veckor, innan stod han med en valack som var hans bästis. (han har flyttat en del men alltid varit sund och bra på att ta ledarskapet utan att behöva slåss, uppvuxen på lösdrift i större flock)medans vi var borta ställdes två ston in till hans kompis (lösdrift).
När vi kom tillbaka moppsade kompisen och ett av stona som nu blivit tighta, så pass så att min valack inte kom fram vid fodring och ofta stod helt ensam i hagen. Blev bekymrad främst för att han faller ur snabbt. Men vi var noga med att dela upp grovfodret i många högar och dessutom lade vi ut extra mycket för att de inte skulle bråka av hunger.
Likaså vid kraftutfodringen står vi kvar och håller koll på dem.
Nu har det gått snart en månad och han ahr själv börjat säga ifrån och ta tillbaka sin ledarposition, han är lika trygg i sig själv som inan och det känns bra.

Tror som tidigare talare att det tar tid och vi får ge dem förutsättningar som mat och har de inte känt varandra innan, så är nog att en och en - lära känna varandra, en bra start (om de inte tränas regelbundet o på så sätt hinner träffas utan den ilskna), för så länge han bestämmer tillåts de säkert inte träffas.
 
Sv: Akuta förslag på hur man får en flock att funka

2 veckor är inte så lång tid. Ibland kan det ta en eller två månader innan flocken har rett ut allt och lugnet infinner sig.
 
Sv: Akuta förslag på hur man får en flock att funka

Tackar alla för svaren och kommer med en liten uppdatering.

Det funkar bättre nu. Han följer den flock han ska tillhöra men håller sej lite på avstånd och flyttar sej för minsta lilla.
Han e inte alls lika rädd för stona och den "elaka" nu är det bara den lilla ponnyn som e problemet, han jagar bort Fabian som en liten orm.

Och idag stog Fabian och den "elaka" tillsammans med kroppskontakt.

Det har gått en månad nu sen han flyttade in och det går ju framåt sakta men säkert.

Fabian får inte lilla i lighallen än vilket kanske är ett litet problem pga att det verkar som han blir kall o får svårt att kissa då han ligger i leran eller på ligghallsplanen.
 
Sv: Akuta förslag på hur man får en flock att funka

Fabian får inte lilla i lighallen än vilket kanske är ett litet problem pga att det verkar som han blir kall o får svårt att kissa då han ligger i leran eller på ligghallsplanen.

Men HUR kan du tycka att detta är okej? :crazy: Efter så lång tid som det gått nu? Inte alla hästar fungerar i alla flockar. Och inte alla fungerar på lösdrift. I detta fallet tycker jag det låter som lösdriften inte är anpassad för det antal hästar som finns i flocken . ligghallen är helt enkelt för LITEN för det antal hästar, för efter så pass lång tid, även om de inte är bästisar, ska det ändå vara en ligghall där hästarna har tillräckligt med yta att inte känna sig trängda....

tycker det finns en gräns när man måste bedöma om det inte fungerar helt enkelt. tycker det låter som hästen far illa och det gått så pass lång tid nu att det borde gett sig. även om han kommer överrens med de övriga i flocken bättre så är det alltså så att han fortfarande inte är accepterad. :crazy:
 
Sv: Akuta förslag på hur man får en flock att funka

Jag vet inte vad jag ska svara dej faktist.
Jag går o velar hela tiden ang om vi ska stanna kvar där lr se oss efter en annan plats och då en boxplats.
Jag kan få boxplats i det här stallet oxå men jag har inte lust att betala 4000 kr för en enkel uppstallning, sen vill inte hyresvärden ha installade hästar därav det extrema priset kan jag tänka mej.

Jag tror ändå jag avvaktar lite till. Han är inte smal, olycklig eller trött när vi motionerar utan är som vanligt.
Och idag var veterinären ute och kollade snopp o skap och det var inget knas där så han är frisk.
 

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
890
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
5 992
Senast: Cambrie
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 377
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 187
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp