Akvarium - nybörjare, hjälp

_Runaway_

Trådstartare
Okej, nu har jag planer på att skaffa ett mindre akvarium för att inhysa några fiskar i på rummet. Har en rund skål för tillfället, runt 10-15 liter. Har för ett par år sen haft två slöjstjärtar i den men jag antar att det inte är att rekommendera en skål över huvud taget? Så nu funderar jag på ett "riktigt" akvarium. Och är helt novis på området. Vad behöver jag i "startpaketet" och vad kan det kosta? Är ganska fattig student ;) :angel: Vad är minsta literantal, utan att gå fööör långt ner i storlek? 50 liter? Grus och växter behövs, tillgång till ljus, sen?
Och slutligen, vilka fiskar kan man ha i ett såpass litet akvarium? Hur skulle tex. guppy, black molly och neontetror trivas?

Sen det här med skötseln, man får säkert hjälp i affären men för att undvika försäljningsknep hör jag mig för här nu. Till förra fiskarna fick jag med en flaska med något blått medel som skulle hällas i vattnet vid varje vattenbyte för att neutralisera vattnet. Behövs såna medel? Hur gör man lättast och effektivast rent?

Väldigt tacksam om någon tar sig tid :) Kanske kan tipsa om någon bra akvariesida?
 
Sv: Akvarium - nybörjare, hjälp

Har för ett par år sen haft två slöjstjärtar i den men jag antar att det inte är att rekommendera en skål över huvud taget?

Nej, aldrig skål! Dock kan det vara fint att ha en skål med bara några växter i. :)

Så nu funderar jag på ett "riktigt" akvarium. Och är helt novis på området. Vad behöver jag i "startpaketet" och vad kan det kosta? Är ganska fattig student ;) :angel:

Många djuraffärer har färdiga startpaket man kan köpa. De brukar innehålla ett akvarium, håv, filter och ljusramp. D.v.s det allra nödvändigaste. Sedan vet jag inte om doppvärmare och termometer brukar ingå i de paketen, annars bör man köpa till det också så man har koll på temperaturen i vattnet.

Prisnivån har jag inte så stor koll på, men räkna med ca 1500 kr för ett akvarium på 100 l inkl. alla tillbehör. Men tänk då på att fiskarna, växterna och gruset/sanden tillkommer sedan.

Vad är minsta literantal, utan att gå fööör långt ner i storlek? 50 liter? Grus och växter behövs, tillgång till ljus, sen?

50 liter tycker jag personligen är i minsta laget, i den mening att det är svårskött då det är svårt att få till en bra balans i så små akvarium, samtidigt som det är svårare att hitta fiskarter som passar. Hade jag köpt ett akvarium idag hade jag istället satsat på ca 100 liter. Grus och växter får du köpa till själv, men köper du ett akvariumpaket får du med de andra pryarna.

Och slutligen, vilka fiskar kan man ha i ett såpass litet akvarium? Hur skulle tex. guppy, black molly och neontetror trivas?

Guppys, mollys och neontetror är lättskötta fiskar som är vanliga i sällskapsakvarier, så de skulle säkert trivas. Men gå in på www.zoopet.com så kan du kika runt lite mellan de olika arterna och se vilka du fastnar för, och om de fungerar att ha i ditt akvarium.

Sen det här med skötseln, man får säkert hjälp i affären men för att undvika försäljningsknep hör jag mig för här nu. Till förra fiskarna fick jag med en flaska med något blått medel som skulle hällas i vattnet vid varje vattenbyte för att neutralisera vattnet. Behövs såna medel?

Det här ska jag inte svara på för det har jag faktiskt ingen aning om. Jag vet bara att jag alltid använt mig av de där flaskorna, men huruvida det verkligen är ett måste eller ej ska jag inte säga något om.

Hur gör man lättast och effektivast rent?

Byt en tredjedel av vattnet regelbundet och ha gärna en algskrapa att skrapa av glas och ev. dekorationer med. Trots effektiva algätare (som nästan är ett måste) blir det nästan alltid lite algigt. Och för att förebygga att akvariumet blir smutsigt kan man tänka på att inte övermata fiskarna (ge inte mer mat än att fiskarna äter upp det på ett par minuter), ha akvariet på en lite mörkare plats (alger behöver solljus för att växa) och skölj noggrant ur alla nyinköpta växter för att förhindra att akvariet blir invaderat av ev. medföljande snäckor (sniglar).


Öh ja... Det var nog allt jag kunde komma på. Ha dock gärna lite överseende med att jag INTE är någon akvariumexpert... :p
 
Sv: Akvarium - nybörjare, hjälp

Okej, nu har jag planer på att skaffa ett mindre akvarium för att inhysa några fiskar i på rummet. Har en rund skål för tillfället, runt 10-15 liter. Har för ett par år sen haft två slöjstjärtar i den men jag antar att det inte är att rekommendera en skål över huvud taget?

Nej, det är som sagt för litet, med dålig vatten/yta ratio.

Så nu funderar jag på ett "riktigt" akvarium. Och är helt novis på området. Vad behöver jag i "startpaketet"

Beror på vad du vill hålla för fiskar, men du kommer trolgtvis behöva akvarium, belysning av någon sort, grus och en pump i bra storlek. Till det köper man inredning, håv, bakgrund, foder osv...


och vad kan det kosta? Är ganska fattig student ;) :angel:

Inte över tusenlappen om du letar runt lite.

Vad är minsta literantal, utan att gå fööör långt ner i storlek? 50 liter?

Det går, men blir jobbigare att sköta än tex 100. Om slöjstjärtarna ska bo där behövs större än 50 liter.

Grus och växter behövs, tillgång till ljus, sen?
Och slutligen, vilka fiskar kan man ha i ett såpass litet akvarium? Hur skulle tex. guppy, black molly och neontetror trivas?

I 50 liter? Ja, det skulle gå.

Sen det här med skötseln, man får säkert hjälp i affären men för att undvika försäljningsknep hör jag mig för här nu. Till förra fiskarna fick jag med en flaska med något blått medel som skulle hällas i vattnet vid varje vattenbyte för att neutralisera vattnet. Behövs såna medel? Hur gör man lättast och effektivast rent?

Nej, det neutraliserar inte vattnet. Vattnet har fortarande den hårdhet och det pHvärde som det har ur kranen hos dig, men medlet binder vissa klorsorter och även en del tungmetaller. Inte en livsnödvändighet på de flesta ställen, men heller inte skadligt. Kan fylla sin funktion vid vissa tillfällen.

Väldigt tacksam om någon tar sig tid :) Kanske kan tipsa om någon bra akvariesida?

Ciklid.se tenderar att leverera mer eftertänkta svar än zoopet.se
 

Liknande trådar

Övr. Djur Tänker skaffa akvarium och undrar vad ni har för tips för att det ska bli så bra som möjligt! Planen var en kampfisk i ett mindre...
Svar
18
· Visningar
2 857
Senast: cute_beast
·
Övr. Djur Vi tycker allt ett våra fiskar börjat tjockna en hel del nu framåt slutet. Vi har haft dem ungefär 5 veckor skulle jag tro. Det gäller...
Svar
4
· Visningar
11 459
Senast: Gabbi
·
Övr. Djur Okej, jag kopierar in mitt inlägg från ett annat forum, om även någon av Bukes fisk- och akvariekunniga skulle vilja svara på mina...
2
Svar
33
· Visningar
5 116
Senast: aiquen
·
Övr. Djur Hej, undrar om någon har någon ide om varför mina fiskar bara dött. Jag har mest guppy och några neontetror och de har mått bra länge...
Svar
6
· Visningar
1 169
Senast: marshall
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp