Bukefalos 28 år!

Ålder Tinker

L

lotten1971

Jag undrar om det finns ngn som vet när en Tinker är färdigväxt ? Tack på förhand Lotta :)
 
Sv: Ålder Tinker

Antar att det är som de flesta kallblod och ponnyer runt 4:a år... Mentalt brukar det nog ligga runt 7 år...
 
Sv: Ålder Tinker

Kallblod brukar vara färdig växta vid 4 års åldern. Men sen kan du ju se på hästen om den är "valpig" I kroppen eller om den ser "färdig" ut.
 
Sv: Ålder Tinker

Nu är ju både Tinkern och Irish Coben nya raser och med det är de inte heller en homogen rasgrupp av hästar.
Detta gör det väldigt svårt att säga när en häst är färdig,en liten IC/Tinker är oftast "färdig i kroppen" redan som 3-åring medans en större behöver kanske ett par år till på sig.
Däremot kan de vara lite trötta i mössan under långa perioder i sin unghästperiod,men det är ju samma för alla raser.
Egentligen skiljer sig inte IC/Tinker från ngn annan ras direkt,jag tycker de växer i samma takt som övriga hästar och utvecklas mer eller mindre i samma takt,det finns ju mognadsskillnader i alla raser. :)
 

Liknande trådar

L
Ridning Jag vet att det är o lika för alla ponnyer och ryttare så jag undrar såklart bara på ett ungefär! Men jag undrar hur stor skillnad det...
2 3
Svar
40
· Visningar
4 060
Hästmänniskan Jag letar nu Tinker, men jag känner mig osäker angående vilken mankhöjd som kan matcha min egen längd på 1.65, många tinkrar är ju i...
2
Svar
29
· Visningar
2 555
Senast: Fibusen
·
Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 072
Senast: MiniLi
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 374
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp