Bukefalos 28 år!

"All utrustning ingår", vad tycker ni?

Sv: "All utrustning ingår", vad tycker ni?

Nä precis, "all utrustning" kanske bara är en grimma och ett grimskaft så då finns det ju inte så mycket att göra.

Säg att ägaren endast har använt hästen till avel och hästen därför bara har grimma och grimskaft. Då tycker jag inte att ägaren ska åka och köpa sadel, träns med mera för att personen som ska låna hästen ska ha den till ridning. .

Men då måste jag ju tillägga att jag aldrig skulle låna den hästen eftersom det skulle kosta skjortan innan man ens kan börja rida (vilket man oftast har tänkt).

Sen ska man använda utrustningen på sin lånade häst och slita ut ex sadeln för att sen kanske köpa en egen häst och måste då skaffa ännu en ny sadel för att den inte passar. Nej Tack
 
Sv: "All utrustning ingår", vad tycker ni?

Att få med sele o framförallt vagn till en körhäst låter ju helt vansinnigt om man utgår ifrån det. Jag undrar hur många människor som har vars en vagn till sina hästar, jag vet ingen. Jag skulle aldrig lämna iväg våra vagnar, och om fv inte själv har eller kan köpa eller låna en, då är det inte en körhäst denne ska ha, åtminstone inte min häst. Sele tycker jag egentligen samma, det är ju betydligt vanligare att man har samma sele till flera hästar än samma sadel.

Nu var ju tråden "ALL UTRUSTNING INGÅR" och om man då lånar ut en körhäst som är meningen att köras hos fodervärden torde ju sele och vagn ingå.
Sen är det väl precis INGENTING som säger att man har flera hästar, och om man har det så finns det ingentig som säger att de varken är kör eller ridbara...

Varför ska man ha råd att köpa sele + vagn om all utrustning ska ingå?
Dessutom tycker jag det är sällan att samma sele passar flera hästar på samma delar..
Finns några andra hästar i stallet i samma storlek som min, men deras selar funkar inte på min häst...

Jag har lånat en häst som främst skulle ridas, då fick jag med en splitterny märkesrockard + sele men inte sadel å träns...
 
Sv: "All utrustning ingår", vad tycker ni?

Med det tolkar jag som att man får sadel, träns, martingal/förbygel (om det behövs), nödvändiga täcken om den använder det.
Övrig utrustning får fodervärden stå för.
 
Sv: "All utrustning ingår", vad tycker ni?

Jo då, jag vet vad tråden handlar om och jag skriver att jag inte tycker att det är självklart att vagn ingår i "all utrustning" eftersom jag inte anser att vagnen ingår i hästens utrustning, utan det handlar om kusken. "Vagn" kan vara allt från en skräpig rockard för en tusenlapp, till en stor tung fyrhjulsvagn för brukskörning eller en maratonvagn som kostar multum och allt däremellan. Många som kör har inte ens egen vagn utan lånar, eller delar med någon för alla har inte råd att köpa egen även om man äger hästen.

Jag förväntar mig inte heller att transport + bil ingår i "all utrustning" trots att jag använder det till min häst, och det tror jag inte att någon utgår ifrån.

"All utrustning" är således en tolkningsfråga och det är läge att fråga och inte förutsätta något.
 
Sv: "All utrustning ingår", vad tycker ni?

Fast lånar man ut en ridhäst som tanken är att den ska ridas hos fv och inte får med sadel och träns kan man ju inte påstå att all utrustning medföljer.
All utrustning betyder att jag inte behöver skaffa ngt eget för att allt som behövs följer med.

Följer bara en del saker med borde det heta VISS utrustning ingår.
 
Sv: "All utrustning ingår", vad tycker ni?

Kan konstatera att "all utrustning" är ett uttryck som inte bör användas över huvud taget i foderhästsammanhang, för om fv inte ska behöva köpa något och det ska ingå allt som behövs, så ska ju hästägaren förutom bil o släp, slänga med hjälm o ridstövlar, säkerhetsväst o mössa o vantar..

Ja, nu hårddrar jag, och överdriver för frågeställningen är intressant.

Som tur är lånar jag aldrig ut nån häst med all utrustning, o lånar ingen eller. Jag vill ju ha grejer som funkar för mig o hästen, inte nån annan.
 
Sv: "All utrustning ingår", vad tycker ni?

Fast all utrustning tolkar jag som hästens utrustning.

Om det är en ridhäst behövs ju varken bil eller släp för att kunna rida hästen, inte heller hjälm, säkerhetsväst osv heller.

Nu varken ska jag låna häst eller låna ut min häst men om jag skulle låna ut min häst och säga att all utrustning följer med så följer det med som kan behövas.
Jag skulle hellre se att mina utprovade grejer används än att ev fv köper nytt som kanske inte passar men använder ändå.

Min häst har inte heller ngn dålig utrustning så ser inte varför en fv skulle vilja byta ut den..
Skulle väl vara om en fodervärd sitter väldigt dåligt i mina sadlar eller tycker att jag har för breda/smala tyglar typ.
Eller om det rent estetiskt skulle vara fel färg..
Men känns fånigt att byta ut allt mitt svarta läder pga fel färg...

Men jag håller med om att "All utrustning medföljer" är ett mindre bra uttryck.
Bättre om man specar upp vad som ingår.
 
Sv: "All utrustning ingår", vad tycker ni?

Så du tycker alltså att det är helt okej att rida en häst vars sadel är för smal (sitter fel) bara för att hästen inte markerar?

Ligger en sadel fel så musklar ju hästen sig fel därefter och då är det inte det minsta konstigt att hästen får ont/träningsvärk när en ny, välanpassad, sadel läggs på och tränas i!
Jag tror inte att man tränar hästen på olika sätt är den största faktorn i detta fall.

Håller med dig fullständigt! Skrämmande med hästägare som väljer att skicka med en sadel som inte passar, och sen skylla på fodervärden för att hästen är halt efter att ha passat in en sadel som ligger bättre en skräpet hen fick med till hästen! :crazy:

corzette- jag är nyfiken på hur dina hästar ser ut över ryggen om du väljer att inte ha inpassade sadlar på dina hästar, borde vara muskelfattiga/felmusklade där sadel legat...
 
Sv: "All utrustning ingår", vad tycker ni?

corzette- jag är nyfiken på hur dina hästar ser ut över ryggen om du väljer att inte ha inpassade sadlar på dina hästar, borde vara muskelfattiga/felmusklade där sadel legat...

015_187426655.jpg


Inte spec muskelfattig direkt.
Skulle dock önska mer på "baken" (muskler)
 
Sv: "All utrustning ingår", vad tycker ni?

Jag skulle förvänta mig basic utrustning i bruksskick inom hästens användningsområde. Till en ridhäst blir det då

- Passande sadel med tillbehör
- Träns med bett och tyglar
- Benskydd om hästen behöver det, ev transportskydd
- De viktigaste täckena men ingen jättegarderob tex ett regntäcke, ett vintertäcke och ett stall/svettäcke
- Grimma och grimskaft

Jag förväntar mig inte borstar, tre träns och tio schabrak att byta med. Jag kan säkert vilja komplettera med en del saker själv men kan klara mig på det som följer med och behöver inte åka och köpa massa nytt med en gång.

Sadel kan ju vara klurigt, även om den passar hästen kan den ju vara helt fel för fodervärden och då tycker jag att det är upp till fodervärden att skaffa en som passar.
 
Sv: "All utrustning ingår", vad tycker ni?

Jag skulle förvänta mig

Sadel med sadelgjord, sitgbyglar och stigläder.
Ett schabrak
Ett träns med bett och tyglar
Ett regntäcke
Ett tjockare utetäcke
Ett svettäcke
Ev benskydd

Jag skulle förvänta mig att saker är fuktionsdugliga men inte toppkvalitet. Jag skulle anta att jag får med så jag klarar mig, men vill jag kunna byta ut och variera får jag stå för det själv.
 
Sv: "All utrustning ingår", vad tycker ni?

Men då måste jag ju tillägga att jag aldrig skulle låna den hästen eftersom det skulle kosta skjortan innan man ens kan börja rida (vilket man oftast har tänkt).

Sen ska man använda utrustningen på sin lånade häst och slita ut ex sadeln för att sen kanske köpa en egen häst och måste då skaffa ännu en ny sadel för att den inte passar. Nej Tack

Inte jag heller :o Men i vissa fall kan det ju vara så och då kanske det är jättesvårt att låna ut den hästen till någon som ska använda den till ridning. Fast om det eventuellt är till senare köp så kanske någon lånar den ändå, men det är ju ägarens "problem" om hästen blir utlånad eller inte :)
 
Sv: "All utrustning ingår", vad tycker ni?

När jag blev fodervärd till min förra häst fick jag med följande:
- hästens sadel (passande allround) med tillbehör inkl. en vojlock
- träns
- grimma
- strykkappor
- 4 täcken (vara 3 dåliga och ett fint)

Det räckte bra för mig i början som fodervärd. Borstar hade jag och vill ha/bra ha-prylar köpte jag allteftersom. Vi reglerade i kontraktet vad som gällde om utrustningen inte lämnades tillbaka i godtagbart skick när fodervärdandet upphörde. Nu blev inte det något problem ändå eftersom jag köpte hästen efter 2 år.:)

Om jag skulle lämna ut min nuvarande häst på foder skulle jag skicka med:

- Dressyr + hoppsadel om fodervärden behöver båda. Sadlarna är begagnade, men i gott skick, av god kvalitet och utprovade till hästen som är knepig att hitta sadel till. De tillbehör fodervärden vill ha, men om allt önskas - stigläder, stigbyglar (men inte mina Sprenger Bow Balance), gjordar, två schabrak (billiga) per sadel.
- Det billigare tränset inkl. bett och tyglar.
- Nylongrimma + grimskaft
- Benskydd (bra)
- Ute- och ev innetäcken i samråd med fodervärden om vilka rutiner m.m. som gäller i stallet. Utetäckena är av god kvalitet, jag har i princip bara sådana.
- Hösilage för successivt foderbyte
- Borstar om fodervärden vill ha det.

Alla grejorna är hela, passar hästen och är stilrena. Vill fodervärden har flashigare och/eller "finare" märken skulle hon få stå för det själv.
 

Liknande trådar

Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 702
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 350
Senast: QueenLilith
·
Hoppning Hej! Jag har inte hoppat direkt regelbundet sen vår hopp-läromästare togs bort akut för säkert 8-9 år sedan. Med henne tränade och...
Svar
4
· Visningar
1 633
Övr. Barn Hej! Då detta inte rör mitt barn har jag skapat ett hemligt nick. Jag vill inte att någon ska förstå vilken familj det rör sig om, så om...
2 3
Svar
41
· Visningar
6 438
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp