"Alla andra får cykla/gå själva hem från skolan"

taccotad

Trådstartare
Jaha då har vi kommit till ett läge där mitt hjärta och hjärna säger en sak men samhället i övrigt säger en annan sak.

Våran 7.5åring går nu i ettan på en liten skola i en liten by. Flera av barnen bor ju i kvarteren runt skolan och får gå själva både till och hem från skolan. Vår son bor ca 2 km från skolan och tycker vi är sååå orättvisa som inte låter honom gå/cykla själv för han hittar ju. Han har en säker och bra väg från skolan och hela vägen hem. Först är det en liten liten väg att korsa inne i byn sen är det cykelväg/gångväg en bit och sen är det liknande väg (dvs ingen trafik alls) nästan ända hem.

Hur gör ni? Jag har frågat runt lite bland olika personer jag känner och får väldigt olika bud från alla.
 
Sv: "Alla andra får cykla/gå själva hem från skolan"

Följ ditt hjärta. Känns det okej? Annars är det väl lätt att säga att han bor längre bort och ta dusten. "Att alla andra får" ska du ju inte köpa för ni har ju egna regler.

Säger jag som har små barn och aldrig kommer låta fem göra nåt själva innan de fyller 35! ;)
 
Sv: "Alla andra får cykla/gå själva hem från skolan"

Visa artikeln med barnet som dog när det gick hem från skolan? Var i kramfors nu nyligen.
 
Sv: "Alla andra får cykla/gå själva hem från skolan"

Visa artikeln med barnet som dog när det gick hem från skolan? Var i kramfors nu nyligen.

Men va?

Du menar att TS på fullaste allvar ska visa sin 7 åring att man kan dö om man går hem själv från skolan som en helt rimlig förklaring till varför barnet inte får gå själv, vad för bild förmedlar det till en 7 åring :crazy:
 
Sv: "Alla andra får cykla/gå själva hem från skolan"

Nej, det var väl inte riktigt tanken att bara lägga tidningen under näsan och säga "läs" utan mer förklara det farliga i det. Att alla inte ser ett litet barn som går, att även om man är duktig själv så finns det folk som inte ser sig för.
 
Sv: "Alla andra får cykla/gå själva hem från skolan"

Strunta i alla andra och gå efter vad du själv tycker. Jag har också en 7,5-åring hemma och han kommer få vänta något år till innan han får cykla iväg några längre sträckor själv (i dagsläget får han bara cykla själv till brevlådan 500 meter bort)

Det är du som ska vara trygg med dina val, så gå på din egen magkänsla. Förklara att han har längre till skolan och att han får vänta ett tag till innan han får cykla/gå dit själv om du inte vill att han ska det.
 
Sv: "Alla andra får cykla/gå själva hem från skolan"

Har själv inga barn, men jobbar däremot med att få fler att cykla eller gå till skolan. Mina tankar är kanske helt värdelösa, men ändå:

NTF som jag samarbetar med säger till exempel att barn inte är mogna nog för att vistas ensamma i måttlig trafik förrän de är 12 år.

Samtidigt tycker jag det är en väldigt positiv sak - att barnen vill gå eller cykla till skolan. I min kommun arbetar vi aktivt med att försöka minska biltrafiken runt skolorna eftersom den utgör ett hot för hälsa, säkerhet och miljö, stressade föräldrar som parkerar även där det är förbud, som låter bilen stå på tomgång nära skolgården osv. Jag har läst studier som betonar nyttan av den stunds sociala umgänge som promenaden till skolan gör för koncentrationen, barn som cyklar eller går till skolan tycks enligt vissa studier må bättre när de väl är på plats i skolan.

Det är det svåra, att kunna förena säkerheten med nyttan. Vi anordnar bland annat trafiksäkerhetsdagar för barnen, men de vuxna måste hänga med på tåget också. Vi försöker också jobba med samverkan, tex bor det flera barn på en gata, finns det någon förälder som kan följa barnen till skolan på cykel eller gång?

Kan det vara ett alternativ för dig, att cykla med barnet till skolan? Är det flera barn som ska samma väg, kan det finnas en annan förälder nästa vecka som kan gå eller cykla med?
 
Sv: "Alla andra får cykla/gå själva hem från skolan"

Jo men det kan man ju förklara utan att skämma med att barnet kan dö om barnet går ensam hem från skolan. Det blir en väldigt skev förklaring av verkligheten känner iaf jag.
 
Sv: "Alla andra får cykla/gå själva hem från skolan"

I princip alla sjuåringar jag känner och vet om går, cyklar eller åker buss själva till skolan. I snitt 2km. Det gjorde jag och alla mina kompisar också då vi var små.

Jag ser faktiskt inte alls något problem med det.
 
Sv: "Alla andra får cykla/gå själva hem från skolan"

Jo det har du helt rätt i, min tanke var mer att kunna visa att det inte bara är att gå själv. Men jag har ingen 7-åring heller
 
Sv: "Alla andra får cykla/gå själva hem från skolan"

Fast att åka buss är ju en helt annan sak. Mina barn (6 och 7,5) åker buss några dagar/månad men då är ju en vuxen (i det här fallet busschauffören) med och är ansvarig. (F.ö får man bara åka buss till skolan om man har mer än 3 km dit)

Ska de däremot cykla eller gå helt själva så måste ju barnet/-n klara av att vara ansvariga för sig själva.
 
Sv: "Alla andra får cykla/gå själva hem från skolan"

Ja? Men de flesta cyklar eller går. Inga problem. Min point var att ingen förälder är med och övervakar.
 
Sv: "Alla andra får cykla/gå själva hem från skolan"

Jag cyklade till och från skolan från och med ettan, dock så följde mina föräldrar mig de första veckorna. Hade då 500m på grusväg(70väg men inte så mycket trafik) sen 1, 5km på 70/50 väg utan trottoar men inga diken heller så man kunde cykla bredvid vägen.

Fick dock ofta skjuts då föräldrarna åkte förbi skolan på väg till jobb.
 
Sv: "Alla andra får cykla/gå själva hem från skolan"

En idé kan ju vara att ta med hela familjen på cyckel turer runt i byn, så att man då präntar in hur man beter sig i trafiken och ser hur barnen hanterar cycklen.

T ex, vinglar hen mycket/kör slalom mellan strecken när det blir tråkigt, glömmer hen att stanna när ni ska korsa vägen eller bara ignorerar det då det "aldrig kommer bilar här ju". Osv.

Som körkort för cyckel dvs :). Övningskör mycket!
 
Sv: "Alla andra får cykla/gå själva hem från skolan"

Du kan ju ta det lite stegvis. Kanske kan han få gå eller cykla själv till skolan från där cykel/gångvägen börjar, som ett första steg.
 
Sv: "Alla andra får cykla/gå själva hem från skolan"

Halvt OT...
I min kommun arbetar vi aktivt med att försöka minska biltrafiken runt skolorna eftersom den utgör ett hot för hälsa, säkerhet och miljö, stressade föräldrar som parkerar även där det är förbud, som låter bilen stå på tomgång nära skolgården osv.
Det låter som ett jättebra initiativ, åtminstone i den bästa av världar. Men jag funderar ändå på vilket som är säkrast för barnen.

Granne med min arbetsplats, ett sjukhus dit flera hundra besökare och personal kör bil varje dag, ligger en skola dit väldigt många barn cyklar själva från ett par kilometers radie. Problemet är att mindre än hälften av barnen har fungerande lampor och reflexer på sina cyklar, de flesta (om än inte alla) har visserligen hjälm men de agerar precis så moget i trafiken som man kan vänta sig av de flesta barn på låg- och mellanstadiet. Med andra ord helt dödsföraktande. Den sociala gemenskapen under cykelstunden kan säkert vara viktig, men det jag ser är barnklungor som är fokuserade på varandra och avskärmade från trafiksituationen.

Man kan förstås förenkla problematiken och säga att barnens riskbenägna cyklande egentligen inte är problemet utan att det är bilarna runt om som är problemet. Men det förändrar ju inte verkligheten, nästan dagligen ser jag direkt livsfarliga tillbud.

Jag tycker också det är jättebra om barn cyklar till skolan istället för att bli körda. Men det måste förutsätta att föräldrarna tar sitt ansvar för att göra cyklingen så säker som möjligt för barnen. Och det är inte vad just jag ser.

Ifråga om åldrar och trafikmogenhet tror jag att avvägningen beror väldigt mycket på hur cykelvägen och trafiksituationen ser ut för var och en. Men i "tätort" är jag så tråkig att jag tror att runt 10 är en rimlig lägsta ålder för att cykla ett par km till skolan utan vuxet sällskap.
 
Sv: "Alla andra får cykla/gå själva hem från skolan"

Jag skulle gå lite efter hur just ert barn är, hos oss är det ett icke problem, det finns inte på kartan att de skulle kunna cykla till skolan, inte ens jag som vuxen vågar ge mig utan och cykla efter vägen...
Men mina barn cyklar mycket hos sina kompisar som bor inne i villaområden och min stora som är 11 år nu cyklar med kompisar ner på stan.
 
Sv: "Alla andra får cykla/gå själva hem från skolan"

Det känns lite tidigt..
Om jag tänker tillbaka på när jag var barn så tror jag att jag gick hem tillsammans med kompis under senare delen av lågstadiet. Minns det mest pga en incident när vi stannade och lekte i flera timmar vid en lekplats med typ polispådrag som följd så våra föräldrar blev oroliga när vi inte kom hem :p

Från mellanstadiet tog jag mig definitivt till och från skolan själv.

Men en 7åring känns lite väl liten kan jag tycka?
Kan ni inte dela upp det lite som någon föreslog, gå tillsammans men att barnet får gå en liten trygg sträcka själv?
 
Sv: "Alla andra får cykla/gå själva hem från skolan"

Håller helt med dig om att trafiksituationen spelar väldigt stor roll.

Bara som en liten kommentar, vi försöker att också dela ut reflexer, cykellampor och hjälmar till tredje-klassare :)
 
Sv: "Alla andra får cykla/gå själva hem från skolan"

Vi har en riktigt stor vägkorsning på väg till skolan. Finns inte en sportslig att vi skulle låta våra barn cykla själva ännu (är 8 år). Vi förklarar det helt enkelt med att vi är rädda om dem.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 469
Kropp & Själ Kan inte sova utan ligger och snurrar i sängen och funderar på något som psykoterapeuten sa till mig i dag. Jag ska besluta mig. För...
2
Svar
21
· Visningar
1 433
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Jag har på sista tiden låtit min hund bestämma vart vi ska gå när vi är ute på dagens längre runda, och det är så mycket roligare att...
Svar
13
· Visningar
2 375
Senast: McFlurry
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 223

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp