Alla med Rottweiler.

S

sssssssara

Jag har en rottweiler tik på 8månader. Och hon väger nu 29 kilo. Egentligen ska hon nog väga ca 25, men eftersom hon var skadad i benen så fick hon inte motionera, då gick hon upp fem kilo. Jag har alltid tyckt att hon varit väldigt liten, och alla jag mött tycker också att hon är det. Ett tag var jag nästan rädd att det var en dvärg jag hade fått hem. :D Men jag pratade med min veterinär och han sa bara att hon antagligen kommer vara liten jämt. Men hennes föräldrar var väldigt stora... Därför tycker jag det är konstigt. Så då undrar jag nu hur stora era rottweilers var runt 8månader, och om dom sen helt plötsligt blev jätte stora kring 1års åldern. Om hon är sent utvecklad alltså. Mvh
 
Sv: Alla med Rottweiler.

hmm.. min rottis hane är nu 5 år, 63 cm hög o väger 42kg ung.. oxå en ganska liten rottis alltså.. ialla all viktmässigt. minns inte exakt höjd på han vid 8mån ålder, men vet att många trodde han va dobermann.. va väldigt slimmad till han va runt 3år. Va inte förrän han va ca 4år som jag tycker han slutat bredda sig o växa..
 
Sv: Alla med Rottweiler.

Kollade i gamla papper och vid 8 månaders ålder vägde vår tik 34 kg. Som vuxen ligger hon på 40-41 kg och 59,5 cm hög.
Helt färdigväxt skulle jag säga att hon var först i somras, då hon var drygt 2 år (född mars-07).

Jag skulle gissa på att din tik alltså inte kommer att bli så jättestor. Har du kolla på hur det ser ut bakåt i leden, är mor- och farföräldrar stora? Finns det tidigare kullar så kan man ju se där också...
 
Sv: Alla med Rottweiler.

Tikarna är ju oftast mycket mindre än hanarna. Kommer inte alls ihåg vad min hane vägde vid den åldern men idag 4 år gammal väger han ca 50 kg. Rottweilern växer väldigt länge. Dom räknas inte som helt vuxna före tre års ålder i alla fall vad jag vet. Jag tror inte att din tik är ovanligt liten för sin ålder. Du behöver i alla fall inte alls oroa dig, njut du av din hund istället som är av en härlig ras:)
 
Sv: Alla med Rottweiler.

Min tjej ar 2 1/2 ar nu och 24 inches (60 cm, eller sa) hog och vager runt 40 kg... men hon ar SLIM... Jag tavlar ju med henne sa hon maste vara latt och smidig... sa latt och smidig som en rottis kan vara. LOL
 
Sv: Alla med Rottweiler.

Jag far hora hela tiden att min ar liten.. jag brukar bara svara att hon passar precis i "breed standard" och foljer 'mallen' hur en bra rottis ska se ut. Hon ar strax over medel hojd, vilket ar ganska perfect i mina ogon.
 
Sv: Alla med Rottweiler.

Idealvikten på en Rottweilerhane är 45 kg, så jag skulle inte klassa din som liten. Snarare är han alldeles lagom.
 
Sv: Alla med Rottweiler.

jag vet inte alls hur mycket min rottishanne vägde under första året men jag har en STOR rottis kille, det brukar jag få höra ofta. Han är nu vid 3-års ålder ca 68 hög å väger 53 kg. :grin:
 
Sv: Alla med Rottweiler.

Min har vägt 55+ men jag har bantat ner honom till ca 50 i dagsläget, han ska gå ner lite till. Jag tycker inte 53 är stort alls. Här finns en som väger 65 kg och jag har träffat flera på runt 60-70 kg.
 
Sv: Alla med Rottweiler.

okej.. Det var väl det jag hade på känn från början, men när man får höra " å vilken bjässe, visst är han föööör stor" från alla man träffar (även hundfolk) så börjar man så småningom fundera på om det är så.:o Men nu kan jag ju gå tillbaka till mitt gamla "han är normalstor" tal.... ;)
 
Sv: Alla med Rottweiler.

Han har helt klart en sund storlek. Större är enligt mig inte önskvärt! Inte alls nyttigt för leder osv. Jag är glad att min är i 50 kg:s klassen, det är alldeles lagom.
 
Sv: Alla med Rottweiler.

Har en rottishane på 8 månader, var precis med han hos vet för han har ont i sitt ben.....då vägde han 36,5 och min vet tyckte att det var helt normalt...
 
Sv: Alla med Rottweiler.

En Rottweiler ska, enligt 'breed standard' vara:

Height and Weight

Shoulder height for males is 61-68 cm.

* 61-62 cm is small
* 63-64 cm is medium height
* 65-66 cm is large - correct height
* 67-68 cm very large
* Weight: 50 kg

Shoulder height for bitches is 56-63 cm.

* 56-57 cm is small
* 58-59 cm medium height
* 60-61 cm is large - correct height
* 62-63 cm is very large
* Weight: approximately 42 kg

Sedan har manga overfeta hundar och talar om hur "stora" deras rottisar ar...
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag älskar min ras men efter att fått lämna tillbaka min tik pga hennes psykiska beteende har tankarna snurrat. Jag har landat i att det...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
11 792
Senast: Tiger tok
·
Hundhälsa Jag har lessnat på mina svärföräldrars hund och dennes totala oförmåga att läsa andra hundar. Hon är en tik, jämnårig med vår tik (det...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 768
Senast: em-pirre
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 281
Senast: dobbis
·
Hästvård Ni som tagit bort gamla hästar, när bestämde ni er? Vad var det som fick er att slutgiltigt fatta beslutet? Vad i hästens mående osv...
2
Svar
36
· Visningar
2 380
Senast: Krystalline
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp