Alla ni som pluggar på universitetet (ang datorer)

As_Vegas

Trådstartare
Min laptop håller på att ge upp, och jag står i valet och kvalet om jag ska köpa ny eller inte. Jag har tillgång till vettig dator hemma, men ingen jag kan ta med mig till skolan. Jag börjar plugga först till hösten så jag har ingen koll på om jag faktiskt behöver en liten dator till anteckningar eller om det är bättre att skriva för hand. Om det hjälper så kommer jag läsa en teknisk utbildning med mkt matte och formler som ska antecknas.

Ni som pluggar på universitet, hur har ni gjort på föreläsningarna?
- Har många en dator med sig? Med internet?
- Har du en dator med dig? Varför? Fördelar? Nackdelar?
- Antecknar du för hand? Varför? Fördelar? Nackdelar?
- Hur brukar du anteckna från föreläsningar? Mycket/lite? Vad använder du (program/pennor etc)?

Är det värt att lägga de extra tusenlapparna på en 10" laptop jämtemot att bara skaffa mig ett vettigt USB att förvara allt skolarbete på?
 
Sv: Alla ni som pluggar på universitetet (ang datorer)

Jag har inte läst teknisk utbildning, utan biologi.

I regel har folk aldrig haft datorer på föreläsningar. Nångång tar man upp den om man ändå har med sig den av andra anledningar men annars inte. Laptopen har dock varit rätt så oumbärlig då vi haft mycket grupparbeten o annat då man vill ha med den till skolan/hem till andra när man pluggar ihop.

I början på min masterutbildning (som jag är i slutet på nu) behövde jag köpta en ny, köpte då en stor med fullt tangentbord (dvs även "sifferknappsatsen" till höger) som var både enkel/bekväm att skriva mycket på men även att knappa in mycket siffror på eftersom det varit väldigt mycket statistik.

Den datorns hårddisk kraschade tyvärr och jag var tvungen att i panik köpa en ny då jag inte hittade kvittot på den andra, då var mitt krav återigen fullt tangentbord. Skulle inte klara mig utan i nuläget. :p
 
Sv: Alla ni som pluggar på universitetet (ang datorer)

För att anteckna på föreläsningar tycker jag personligen man lär sig mer om man antecknar för hand.. Men som Lizan sade är en bärbar dator bra att ha vid grupparbeten och liknande. Jag hade ingen bärbar under utbildningen men min kompis hade så vi använde hennes när vi gjorde arbeten ihop.
 
Sv: Alla ni som pluggar på universitetet (ang datorer)

Jag läser förvisso humaniora, men min make läser datavetenskap. Vi båda antecknar för hand. Vi upplever att vi lär oss bättre så.
 
Sv: Alla ni som pluggar på universitetet (ang datorer)

Jag läser en naturvetenskaplig men inte teknisk utbildning. Kanske en på 40 studenter antecknar på dator, eller de har med sig en dator och sitter på facebook hela föreläsningen :grin:
Några antecknar på papper, de allra flesta antecknar direkt på de (power point-)handouts som man antingen får på föreläsningen eller skriver ut själv innan. Då kan man anteckna direkt i anslutning till bilderna man vill göra en extra kommentar på.
När vi läste matte och statistik antecknade vi sida efter sida i block, inte en chans att jag skulle hinna lägga in formler och leta upp nya matematiska tecken i Word.

Om jag var du skulle jag börja med papper och penna och sedan köpa en liten bärbar dator (de är billiga om du ska ha en liten simpel anteckningsdator) om du känner att du vill anteckna på dator senare.
På mitt universitet finns det alltid datorer att tillgå i datasalar och grupprum så det har aldrig varit nödvändigt att ta med egna datorer till skolan.
 
Sv: Alla ni som pluggar på universitetet (ang datorer)

I snitt under mina utbildningar har 1-2 studenter per klass haft med sig dator. Jag har alltid antecknat för hand och endast i undantagsfall haft med dator till skolan, men laptopen har ändå varit oumbärlig för att den går att ta med sig (ibland behöver man plugga när man är bortrest tex) och för att jag ibland har velat eller behövt förflytta mig hemma.
 
Sv: Alla ni som pluggar på universitetet (ang datorer)

- Har många en dator med sig? Med internet?
Det varierar ganska mycket, en kurs jag läste hade alla en laptop och terminen efter kanske bara 2-3st. Genomsnittet tror jag brukar ligga ganska lågt. Alla har ju olika sätt att lära sig.

- Har du en dator med dig? Varför? Fördelar? Nackdelar?
Jag har alltid dator med mig. På så sätt kan jag få ned nästan ordagrannt vad föreläsaren säger (även om det kanske inte direkt är meningen med att anteckna..), jag kan få upp gamla PowerPoints och liknande material från vår studentportal medan jag antecknar.
+ Man kan skriva mycket
+ Man kan kolla upp saker/mail osv under föreläsningarna
- Väger sjukt mycket
- Man kan lätt bli distraherad :o

- Antecknar du för hand? Varför? Fördelar? Nackdelar?
Det händer att jag antecknar för hand. Ett stort plus är att man kan rita modeller enklare och vissa lär sig faktiskt bättre av att skriva för hand.

- Hur brukar du anteckna från föreläsningar? Mycket/lite? Vad använder du (program/pennor etc)?
Antecknar jämt! Vissa skulle säga att jag antecknar för mycket men sån är jag :d
Jag använder LibreOffice nu, tidigare OpenOffice. Antecknar jag för hand så är det bläckpennor alt. pennor med suddbart bläck.

- Är det värt att lägga de extra tusenlapparna på en 10" laptop jämtemot att bara skaffa mig ett vettigt USB att förvara allt skolarbete på?
Skaffa en enkel och billig laptop om det enda du ska göra med den är att anteckna/göra skolarbeten på. Se till att ladda ned DropBox när du fått den = guld värt att få tag på filer på olika datorer. Vi hade en kurs där vi var x-antal studenter som öppnade ett gemensamt konto i DropBox och kunde därigenom få tillgång till varandras anteckningar
 
Sv: Alla ni som pluggar på universitetet (ang datorer)

Jag har antecknat i block under hela utbildningen. Vi har klarat oss bra utan egen dator i skolan. Men har behövt spendera en del tid i skolans datasal, då vissa program bara finns där. Då har jag läst till ingenjör.
 
Sv: Alla ni som pluggar på universitetet (ang datorer)

- Har många en dator med sig? Med internet?
Till föreläsningarna har vara några stycken (av 60 pers) dator med sig. Utan internet då antar jag eftersom de endast antecknar.

- Har du en dator med dig? Varför? Fördelar? Nackdelar?
Jag har med mig dator till basgruppsarbeten, grupparbeten mm men använder den inte till att anteckna föreläsningar med. Skulle gjort det om jag läste traditionell utbildning där föreläsningarna sedan innehöll sådant som kom på tentan.

- Antecknar du för hand? Varför? Fördelar? Nackdelar?
Ja. Nackdelar är att man inte hinner med lika snabbt, fördelar är... Vet inte säkert :p Använder inte mina anteckningar så hade nog kunnat skippa helt. Förr när jag pluggade SSK renskrev jag ändå till dator sen. Kom på att en fördel är att när läraren delar ut kompendium är det enkelt att anteckna direkt på det pappret.

- Hur brukar du anteckna från föreläsningar? Mycket/lite? Vad använder du (program/pennor etc)?
Blyertspennor och överstrykningspennor. Antecknar föreläsningar jag tror jag kommer ha nytta av.
 
Sv: Alla ni som pluggar på universitetet (ang datorer)

Har många en dator med sig? Med internet?
I min klass har en stor del (en tredjedel kanske) med sig dator på föreläsningarna. Det finns internetuppkoppling via skolans nät.

Har du en dator med dig? Varför? Fördelar? Nackdelar?
Har dator med mig ibland, kanske någon gång i veckan. Vi får ofta handouts utlagda på nätet inför föreläsningarna, så en fördel är att man lätt kan bläddra tillbaka om man missat något. Jag antecknar antingen i ett worddokument eller så gör jag tillägg direkt i handouten i ett program som heter Skim. Till grupparbeten och basgruppsmöten har jag alltid med mig datorn.

Antecknar du för hand? Varför? Fördelar? Nackdelar?
När jag inte har med datorn antecknar jag för hand. Nackdelen är väl att det ibland är lite svårt att hinna med men en stor fördel är att det går att snabbt rita små figurer, bilder, pilar och så.

Hur brukar du anteckna från föreläsningar? Mycket/lite? Vad använder du (program/pennor etc)?
Skriver med blyerts eller kulspetspenna. Jag lär mig bättre genom att skriva än genom att bara lyssna, så jag antecknar ofta ganska mycket. Att renskriva genom att göra snygga sammanfattningar med färglada figurer och mind-maps tycker jag är jättebra inlärning, men det tar lång tid...
 
Sv: Alla ni som pluggar på universitetet (ang datorer)

delvis kl

Skulle inte ni som svarar kunna skriva vad ni går för utbildning också, då jag antar att svaren skiljer sig mellan en som läser teknisk fysik och en som läser juridik? :)
 
Sv: Alla ni som pluggar på universitetet (ang datorer)

Jag läser till ingenjör, så har läst flera mattekurser bland annat.
Men jag har haft vanliga kollegieblock, antingen rutade eller linjerade, har väl nu kommit fram till att jag gillar helt vita papper eller off white block bättre :) har börjat tycka att linjerna är väldigt störande sen jag började på universitetet.

Har även en penna med olika färger jag antecknar med, tkr det funkar mkt bättre än vanlig blyerts oxå för att jag tkr det blir mkt enklare att se med olika färger.

Är väldigt få som jag sett som har med sej datorer faktiskt, har sett vissa som haft surfplattor med en penna till så de skrivit med den, kan tänka mej att det är ett bättre sätt isf! Men majoriteten antecknar för hand.

Annars finns det ju datorsalar + fritt internet på mitt universitet iaf :)
 
Sv: Alla ni som pluggar på universitetet (ang datorer)

Pluggar förskollärare- distans med inneveckor.
Har läs och skrivsvårigheter och införskaffade en bärbar dator för att kunna anteckna men att skriva/läsa tar alltid för mycket tankeverksamhet att jag inte kan lyssna samtidigt så numera lämnar jag en diktafon till föreläsaren och lämnar datorn hemma. Dock har jag alltid med mig Ipaden som faktiskt är bra för ändamålet, den är lätt att ha med sig och jag kan snabbt öppna arbeten, skriva kortare anteckningar mm (internet via skolans nät) jag har också några lättare spel installerade som kräver minimal tankeverksamhet men som håller mig vaken och koncentrerad på föreläsningen annars tappar jag snabbt fokus.

Har du en bra dator hemma att gör arbeten på så kan en läsplatta vara ett bra alt men har du inte en bra dator hemma skulle jag istället lägga ner en ordentlig peng på detta då man blir galen när man gör skolarbeten och något blir skit pågrund utav dålig utrustning.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp