Burkfisk

Gillar du fisk på burk?

  • Ja

    Röster: 15 19,7%
  • Ja, men inte alla sorter

    Röster: 40 52,6%
  • Nej!

    Röster: 21 27,6%

  • Antal omröstningsdeltagare
    76

skiesabove

Trådstartare
Burkfisk har blivit trendigt! På reddit finns nu en jättestor subreddit som heter https://www.reddit.com/r/CannedSardines/ , det finns massa youtubekanaler (https://youtube.com/@CannedFishFiles?si=F_6VsvfFcfFjjPk3) , och fler och fler burkar börjar dyka upp i butikernas sortiment.

Det är främst sardiner som folk är inne på. Vi svenskar är ju ganska vana vid burkiga fiskrätter ändå, typ sill, surströmming, makrill i tomatsås, fiskbullar, tonfisk...

Men har du någon gång provat sardiner?

Själv åt jag min första burk lättrökta sardiner i rapsolja (fanns på Willys) för några dagar sen. Det var jättegott! Trevlig trend tycker jag. Och så vackra burkar det finns...
 
Är uppvuxen med att ha makrill i tomatsås på mackan. Händer då och då nu oxå men inte ofta. Annars nä fisk på burk är inget jag tycker om något speciellt.
 
Det är väl främst en smaksättare? Till pasta puttanesca, ceasardressing, som liten förrätt med bröd osv. Inte som de svenska du nämner som sill, fiskbullar osv som är mer ”mat” för sig själv. Jag kopplar dem till helt olika typer av användning iaf :) Gott och umamirikt är de iaf, sardeller på burk. På svenska heter det sardeller, den inlagda varianten i glasburk, inte sardiner som på engelska.
 
Räknas tonfisk på burk?
Det äter jag en hel del.
Jag tycker om fisk och har litet svårt att hitta fisk som inte är för elak mot naturen att äta.
Gös från vår sjö skall man inte äter för mycket för sin egen skull p.g.a. miljögifter.
Därför blir det en hel del fisk på burk.
 
Jag är uppvuxen med att äta sardiner (på burk), och köper även nu, då och då sardin.

Jag tycker, och har alltid tyckt att orensade sardiner som ligger i en god olja (inte tomatsås) är det absolut godaste.

Jag rensar inte sardinerna, utan mosar dem tillsammans med oljan och äter på/med gott bröd.
 
Jag har varit mycket i Portugal och där är det ju absolut en grej och har varit det länge. De äter sardiner i typ alla former känns det som och på burk är inget undantag. Jag äter det dock inte.


@VLMF sardeller och sardiner är inte samma sak. Sardeller är enligt Google det svenska namnet på inläggning på ansjovis, medan sardin egentligen är en annan art. Dock bara för att röra till det säljs skarpsill tydligen i svenska butiker både som ansjovis och sardin fast de tre är olika arter.
 
Fisk på burk har alltid varit ett vanligt pålägg i min familj, så det är inget konstigt för mig. Jag äter inte fisk alls men köper ibland någon burk på extrapris som nödmat/utfyllnad till mina djur.
 
Det är väl främst en smaksättare? Till pasta puttanesca, ceasardressing, som liten förrätt med bröd osv. Inte som de svenska du nämner som sill, fiskbullar osv som är mer ”mat” för sig själv. Jag kopplar dem till helt olika typer av användning iaf :) Gott och umamirikt är de iaf, sardeller på burk. På svenska heter det sardeller, den inlagda varianten i glasburk, inte sardiner som på engelska.

Nej, sardeller är en annan grej. Mycket saltare, en smaksättare som du säger.

Rökta sardiner i olja och sardiner i tomatsås finns i de flesta matbutiker, kolla fiskkonservhyllan nästa gång :).
 
  • Gilla
Reactions: Sel
@starcraft @skiesabove
Jag gillar de som heter anchoas nardin (ansjovis) men det är ju inte ansjovisburken jag köper i svenska butiker utan sardeller. Inte rökta sardiner alltså, utan de man äter som förrätt med bröd och citron. När jag klickade på redditlänken såg det ut som bild på den förrätten, och det är ju inte sardiner.
 
Jag snöade in på olika röror med smakasatta sardiner och typ linser eller ris ett tag, men det gick över. :D Tonfisk köper jag inte trots att jag gillar det, och inlagd fisk tycker jag inte om... ÄLSKAR dock surströmming så jag valde mittenalternativet.
 
@starcraft @skiesabove
Jag gillar de som heter anchoas nardin (ansjovis) men det är ju inte ansjovisburken jag köper i svenska butiker utan sardeller. Inte rökta sardiner alltså, utan de man äter som förrätt med bröd och citron. När jag klickade på redditlänken såg det ut som bild på den förrätten, och det är ju inte sardiner.

Här är några exempel på svenska sidor där man kan köpa sardiner:

https://adelanteab.se/nuri/

https://www.delitea.se/kung-gustaf-sardiner-i-tomat-106g

Du menar nog dom här, det är sardeller:
1000014226.jpg
 
Äter massor av tonfisk (jag vet att man inte borde äta det, jag har dessutom dykt ner bland tonfiskburarna i medelhavet så jag borde veta bättre, men det har bara blivit så att det äts mycket här, jag försöker använda alternativ), sardiner i tomatsås, i viss mån fiskbullar för att inte tala om anjovis då jag älskar jansson. Jo, gillar nog - och har alltid gillat - fisk på burk. Eller fisk överhuvudtaget.. Har dock aldrig tänkt att det ska gå som trend??
 
Hur smakar sardiner i tomatsås? Och hur är texturen? Jag gillar makrill i tomatsås, men inte annan "burkfisk" såsom tonfisk eller sill, eller sardeller för den delen.
 
Räknas tonfisk på burk?
Det äter jag en hel del.
Jag tycker om fisk och har litet svårt att hitta fisk som inte är för elak mot naturen att äta.
Gös från vår sjö skall man inte äter för mycket för sin egen skull p.g.a. miljögifter.
Därför blir det en hel del fisk på burk.
Tonfisk på burk är så gott! Brukar köpa ICAs och gör tonfiskröra med sallad till. Riktigt riktigt gott!
 
Räknas tonfisk på burk?
Det äter jag en hel del.
Jag tycker om fisk och har litet svårt att hitta fisk som inte är för elak mot naturen att äta.
Gös från vår sjö skall man inte äter för mycket för sin egen skull p.g.a. miljögifter.
Därför blir det en hel del fisk på burk.
Tonfisk är väl generellt lite knepigt om man vill vara "natursnäll" tänker jag? Då förgiftar jag hellre mig själv och äter gös från egen sjö i så fall. :) Jag är såpass gammal att det knappast hinner göra skillnad.
 
@starcraft @skiesabove
Jag gillar de som heter anchoas nardin (ansjovis) men det är ju inte ansjovisburken jag köper i svenska butiker utan sardeller. Inte rökta sardiner alltså, utan de man äter som förrätt med bröd och citron. När jag klickade på redditlänken såg det ut som bild på den förrätten, och det är ju inte sardiner.
Subredditen på länken verkar ta upp de flesta varianterna av fisk på burk allt från laxpastej till sardiner och ål. Den rätt du hänvisar till, liknande kan man absolut äta sardiner på burk. De portugisiska sardinerna i burk finns i olja, i vatten, i olika smaksättningar, rökta, i tomatsås osv. Äts som de är, med bröd eller kex eller citron eller som en del av en maträtt m.m.

Vi har inte så mycket sardiner hos oss och som jag skrev så använder vi ofta skarpsill i anrättningar vi kallar ansjovis, sardiner och sardeller beroende på smaksättning, men i andra länder är sardiner vanligt förekommande småfisk.
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kön kattungar 4st
  • HJÄLP ! Halsband + ute katt

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp