Bukefalos 28 år!

Allergisk katt som inte äter

Dare

Trådstartare
Hej! Jag har en snart åttaårig honkatt som för några månader sedan började klia och slicka sig så intensivt på öron, hals och bakben att det uppstod sår. Hon togs till veterinär, och där konstaterades det att symptomen mest sannolikt berodde på allergi av något slag. Hon fick en långtidsverkande kortisoninjektion som visade sig ge väldigt bra resultat. Därför beslutades det att hon skulle börja äta allergifoder, och här började problemen.

Min katt har hela livet varit extremt kräsen och p.g.a. det ständigt underviktig. Hos veterinären vägde hon bara 2,4 kg, vilket ju är alldeles för lite även för en ovanligt liten katt som hon. Eftersom hon alltid har varit så kräsen var jag rädd för att det nya fodret inte skulle duga åt fröken och tyvärr besannades mina farhågor. Det första fodret vi provade åt hon så gott som ingenting av och vi fick ge upp efter en vecka. Istället fick vi ett nytt foder att prova. Detta har hon ätit lite av, men fortfarande långt ifrån tillräckligt mycket och endast efter stor övertalning.

Nu har det gått ett par veckor och hon äter allt mindre, och veterinärstationen har inget annat foder att testa. Viktnedgången börjar synas och eftersom hon redan var underviktig känns det hemskt. Dessutom är jag orolig för att hon ska få njurproblemen när hon äter så lite.

Finns det någon här som skulle kunna hjälpa mig? Vilket tips som helst - oavsett om det handlar om matning av kräsen katt, foderförslag eller kunskap om allergi - tas tacksamt emot!
 
Sv: Allergisk katt som inte äter

Finns det ingen alls som har någon erfarenhet? Katten äter fortfarande extremt dåligt: tar några torrfoderbitar ibland men långt ifrån tillräckligt. Hon dricker bra och verkar lika pigg och glad som alltid, men har märkbart gått ner i vikt från redan underviktigt läge. Finns det något man kan göra för att locka henne att äta? Det börjar kännas hopplöst :(
 
Sv: Allergisk katt som inte äter

Hur är det med kokt fisk? Rå köttfärs - äter hon det? Antar att du ger henne allergivänligt torrfoder, men det finns allergifoder på burk också. Det är dock svindyrt...
 
Sv: Allergisk katt som inte äter

Tyvärr äter hon inget kött alls oavsett ursprung bortsett från räkor. Vi har även försökt hälla på olja på maten vilket inte gav något resultat.

Det är torrfoder som vi har köpt, men om det även finns allergiblötmat är ju det ett alternativ att testa! När det gäller normal blötmat äter hon oftast bara gelén, men det är ju mer än ingenting i alla fall.

Vet du något om antihistamintabletter eller liknande om vi nu inte lyckas få henne att äta?
 
Sv: Allergisk katt som inte äter

Hon gillar gelen, då gillar hon antagligen kokta mærgben. Mærgben måste specialbestællas i charken, eller hos ælgjægarna på høsten. Om det ær køtt kvar på benen så ær det møjligt att hon gillar det før det smakar mycket mer æn køttfærs. Ge henne vanliga kattvitaminer och førsøk att trycka ned dom i halsen på henne om hon inte tar dom frivilligt. Vitaminerna ær bra før aptiten.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 287
Senast: Sassy
·
Katthälsa Hej! Jag ger idag RC Veterinary Urinary S/O Moderate Calorie till mina två katter. Min svarta katt har haft urinsten för flera år sen...
Svar
0
· Visningar
665
Senast: Nikan
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 639
Hundhälsa Vår tyska spets har nyss fyllt 1 år. När han var liten hade han ofta ont i magen, vilket blev bättre med åldern samt när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 000
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldhamster ungar
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp