Bukefalos 28 år!

Allergisk reaktion mot henna

AgentCarter

Trådstartare
Färgade håret själv igår och kände fort av att det kliade men trodde jag var torr då jag hade haft problem med en hand som var torr innan.

Men nu på morgonen kliar det ännu värre, ansikte, armar, en fot osv. Lite i hårbotten med.
Hur orolig ska jag vara för att det blir värre? Tog en Kestine (lite oklar stavning ;)) men har upplevt innan att de inte hjälper mig något mot klådan.
Henna är ju inte direkt att färga av heller....
 
Färgade håret själv igår och kände fort av att det kliade men trodde jag var torr då jag hade haft problem med en hand som var torr innan.

Men nu på morgonen kliar det ännu värre, ansikte, armar, en fot osv. Lite i hårbotten med.
Hur orolig ska jag vara för att det blir värre? Tog en Kestine (lite oklar stavning ;)) men har upplevt innan att de inte hjälper mig något mot klådan.
Henna är ju inte direkt att färga av heller....
Oj.
Henna brukar väl sällan ge reaktioner? Det används ju till att måla på huden också. Jag har uppfattat det som mildare än kemikaliska hårfärger eftersom det är en naturprodukt.

Färgade med henna i massor av år och upplevde snarast att min hårbotten mådde extremt mycket bättre.

Fast det finns ju födoämnesallergier också....
 
Oj.
Henna brukar väl sällan ge reaktioner? Det används ju till att måla på huden också. Jag har uppfattat det som mildare än kemikaliska hårfärger eftersom det är en naturprodukt.

Färgade med henna i massor av år och upplevde snarast att min hårbotten mådde extremt mycket bättre.

Fast det finns ju födoämnesallergier också....
Det kan finnas tillsatser i hennafärg.
Finns många naturprodukter som är hälsofarliga, flugsvamp till exempel. :p
 
Hennatatueringar är det vanligt (mycket vanligare än man tror) att man reagerar på och just hårfärger med henna är väl sällan "ren" utan med tillsatser. Och det är de som orsakar problemet.
Så man ska nog kolla några gånger extra att det verkligen är ÄKTA henna man har, som inte är utblandad på något sätt.
 
Oj.
Henna brukar väl sällan ge reaktioner? Det används ju till att måla på huden också. Jag har uppfattat det som mildare än kemikaliska hårfärger eftersom det är en naturprodukt.

Färgade med henna i massor av år och upplevde snarast att min hårbotten mådde extremt mycket bättre.

Fast det finns ju födoämnesallergier också....

Vissa ämnen som är helt naturliga är värre allergener än syntetiska. Bara för att något är naturligt betyder inte att det är ofarligt. Om det dessutom är ämnen tillsatta till hennan lär det ju bara göra det hela värre.

Jag håller på med aromaterapi för egen del och jag har en enorm respekt för dessa oljor. En tsk av vissa oljor kan vara dödligt för en vuxen.
 
Jag har blivit väldigt överkänslig de senaste åren, det var därför jag valde henna från början (köper den som finns på life med en tecknad kvinna på framsidan). Byte till en annan färg nu kan kanske vara det som fick igång det. Men är så tråkigt för nu blir det ingen mer hårfärgning och allergierna kommer väl bara bli fler och fler
 

Liknande trådar

Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 939
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 250
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa Hej, Har i ca 2 månader bytt till MUSH helfoder till min kräsna vovve, det har passat väldigt bra då hon älskar det och samtidigt på...
Svar
5
· Visningar
1 240
Senast: Rebe92
·
Kropp & Själ Ja som topic lyder. Jag har haft det här problemet länge och tänkte be om tips för vilka schampon som funkar för just er (kanske något...
2
Svar
32
· Visningar
5 100
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp