Allt om bett (och bettlöst)!

@iNHALE
Såhär sitter mina bett:
Visa bifogad fil 100272

Det som har parerstänger blir det rynkor av men det är för att hon har lite köttiga läppar mot just parerstängerna, inte för att bettet sitter högt😊
Jag brukar vilja ha bettet så lågt som möjligt utan att det hamnar nära några tänder eller riskerar att liksom hänga och slänga i munnen. Tycker inte att det ska bli tryck i mungipan av bettet i sig utan att det ska ligga i ”viloläge” när tygeln är slak.

Appropå nosgrimman så hände det mig för ett tag sedan att snokremmen åkte av hakan och hände löst framför nosen på hästen🤪
Spänner ett hål kortare nu för att det inte ska hända igen..
Ungefär så sitter mina också. Beroende på bettringen kan det bli någon mm upp eller ned ibland.

Adobe_Express_20220907_1112350_1.png
 
Ja det blir ju alltid lite variation. Äsch, strunta i hennes råd. Hon verkar ju inte riktigt ha koll på hur utrustning ska sitta om hon till och med spände nosgrimma hårdare än att två fingrar får plats.
Ja det är nog inte en tränare vi kommer gå vidare med känner jag.
 
Jag har fipplat runt lite med bett men börjar känna mig nöjd.

Använder numera mest ett rakt bett med fasta ringar. Har även ett Mylerbett med fasta ringar och tungfrihet.
Varierar ibland med hackamore.
 
Rida med pelhambett på en tygel, och då ha tygeln i nedersta ringen, alltså i hävstången. Varför?! Jag är inte duktig alls på bett, men såg idag på ridbanan en dam trimma såhär... Blir det inte väldigt skarpt? Är det så schysst mot hästen?

Om man rider som blank stång bör ridas så ser jag inget problem med det.
 
Hade en period för några år sedan då jag läste på och la ner ohemult med pengar (vill seriöst inte ens börja räkna, säkerligen bortåt 20000 kr) på diverse olika bett. Denna besatthet har dock lagt sig och nu använder jag mig enbart av Sprengerbett i rätt basic utförande dvs två/tredelade och fasta/lösa ringar. Har hela...tre bett hemma nu varav endast två används.

Det enda bra som faktiskt kom av denna bettbesatthet var att jag insåg att hatar rida på raka bett och jag gillar inte ridkänslan som pelham och kimblewick ger. Får jag välja fritt väljer jag alla dagar ett tredelat eggbett 😁
 
Jag har fipplat runt lite med bett men börjar känna mig nöjd.

Använder numera mest ett rakt bett med fasta ringar. Har även ett Mylerbett med fasta ringar och tungfrihet.
Varierar ibland med hackamore.
Vad tycker du om Mylerbetten? Jag tycker vissa ser spännande ut med det känns som att det är en vattendelare, antingen älskar man dem eller hatar dem.
 
Vad tycker du om Mylerbetten? Jag tycker vissa ser spännande ut med det känns som att det är en vattendelare, antingen älskar man dem eller hatar dem.
Vi har ett som funkar bra för oss, men jag får säga att jag inte har så bra koll på resten av sortimentet :) Finns ju så himla många Mylers, så det gäller ju att hitta rätt!

Vi har ett sådant här:
myler-toklat-6202393B1-5-1-2-INCH-horse-bit.jpg

(inte min bild :p)

Jag rider med det ute ibland om jag har väldigt stark häst. Har testat det på bana någon gång med och det funkar bra då med, men jag väljer hellre det vanliga raka. Nyckeln för oss tror jag främst är att bettet är stabilt.
 
I svår klass WE där du rider på en hand är detta vanligt. När man rider på en hand blir handen automatiskt tämligen still. Det kräver förstås en hel del av ryttaren, men ger samtidigt en ganska finstämd kommunikation när du gör det bra. .
Jo jag har ju sett att man rider med det i som du säger we, western, akademiskt typ om det kan stämma. Men aldrig sådär med engelsk ridning när man sitter och trimmar. Därav jag funderade på det 😊
 
Inom den klassiska ridningen och western så rider man ofta på en sk "blank stång" vilket är endast ett stångbett och ett par tyglar med enhandsfattning. Det görs på välskolade hästar där ryttaren inte behöver rida med händerna utan där hästen är skolad att ridas på lös tygel och styras med vikt, säte och skänkel. Kontakten i hästens mun ska då vara i det närmaste obefintlig. Huruvida det är schysst mot hästen eller inte beror ju då på hur man använder sina händer. Sitter man och håller hästen i munnen på stången hela tiden och har hästen väldigt mycket i handen så är det inte snällt mot hästen. Ska man rida med ständig kontakt och ha en egen tygel i hävstången så bör man ha en till tygel i den stora ringen och hålla det huvudsakliga stödet där.
Okej tack för utförligt svar, har ju sett inom eng ridning att man har delta eller dubbla tyglar på pelham, ofta i hoppning. Aldrig sett som detta att sitta och trimma, därför blev jag nyfiken på varför man ev har så när man trimmar då 😊
 
Jo jag har ju sett att man rider med det i som du säger we, western, akademiskt typ om det kan stämma. Men aldrig sådär med engelsk ridning när man sitter och trimmar. Därav jag funderade på det 😊
Jag skulle gissa att det är en WE-ryttare, den ridningen är ju engelsk och du rider bl a ett dressyrprogram på en hand på blank stång.
 
Blank stång? är somsagt noll hajj på bett, men detta vet jag var ett ledat bett, om blank stång betyder rakt bett

Att "rida på blank stång" betyder att rida på endast tygeln som är fäst i hävstången - antingen endast på hävstångsdelen på ett kandar eller hävstångsdelen på tex ett pelham. Stång har ingenting med mundelens utformning att göra. Ett stångbett kan vara delat, tex många westernbett.
 
Det är INTE en we ryttare, så mkt vet jag. Damen är vanlig "traditionell engelsk ridning" eller vad man nu kallar det
WE är ju vanlig traditionell engelsk ridning :-) Men du känner ju säkert till ekipaget i fråga och vet vad just de håller på med. Om du är nyfiken på betslingen kan du säkert fråga! Jag hade inte haft något emot om någon frågade om min betsling, hellre det än undra.
 
WE är ju vanlig traditionell engelsk ridning :-) Men du känner ju säkert till ekipaget i fråga och vet vad just de håller på med. Om du är nyfiken på betslingen kan du säkert fråga! Jag hade inte haft något emot om någon frågade om min betsling, hellre det än undra.
Jag kan fråga men då blir jag dumförklarad och får ett svar utifrån hennes rätt och fel! damen är känd för att inte veta vad hon gör, har hört (och sett) MYCKET tokiga saker från henne, därför undrar jag om detta kanske är en av dom sakerna, men då verkar det inte som det 😄 är somsagt inte kunnig själv!
 
Rida med pelhambett på en tygel, och då ha tygeln i nedersta ringen, alltså i hävstången. Varför?! Jag är inte duktig alls på bett, men såg idag på ridbanan en dam trimma såhär... Blir det inte väldigt skarpt? Är det så schysst mot hästen?
Vanligt inom western. Då tar en inte i tygeln utan tränger den mot halsen eller använder tygelvikten. Annars är det för skarpt ja.
 
Jag har i nuläget 3 bett som jag varierar mellan på min D-ponny.
Ett vanligt tredelat tränsbett med små lösa ringar. Detta rider jag främst på när jag rider dressyr och något lugnare pass i skogen. Ibland även när jag hoppar.
När jag hoppar (ibland), rider i skogen med mkt galopp/med sällskap och rider terräng rider jag på ett gummiklätt pabypelham med tyglarna i den översta ringen. Dock tycker jag att detta blir lite för tjockt. Någon som har ett bra förslag på likande bett fast något tunnare??
Ibland rider jag även på ett gummibett.

Jag strävar efter att kunna rida på så milda bett som möjligt, men känner i nuläget att jag ibland är i behov av ett ngt skarpare. Jag har bara haft ponnyn i 2 månader och det går redan så mkt bättre att jag tänker att jag snart inte vill ha något lite skarpare mer än i terrängen.
 
Jag har i nuläget 3 bett som jag varierar mellan på min D-ponny.
Ett vanligt tredelat tränsbett med små lösa ringar. Detta rider jag främst på när jag rider dressyr och något lugnare pass i skogen. Ibland även när jag hoppar.
När jag hoppar (ibland), rider i skogen med mkt galopp/med sällskap och rider terräng rider jag på ett gummiklätt pabypelham med tyglarna i den översta ringen. Dock tycker jag att detta blir lite för tjockt. Någon som har ett bra förslag på likande bett fast något tunnare??
Ibland rider jag även på ett gummibett.

Jag strävar efter att kunna rida på så milda bett som möjligt, men känner i nuläget att jag ibland är i behov av ett ngt skarpare. Jag har bara haft ponnyn i 2 månader och det går redan så mkt bättre att jag tänker att jag snart inte vill ha något lite skarpare mer än i terrängen.
Kimblewick, linda i bett-tejp om din pålle gillar det mjuka :).
 
Jag rider dressyr (och rider ut själv) på vanligt tredelat med fast ring, tömkör på tvådelat med fast ring, och longerar i kapson (utan bett, har möjlighet att koppla på ett bett om jag vill). Jag har problem med att han blir för stark efter hinder (och också efter galoppbommar) och har beställt ett Fager Sally med Kimblehook. Tänkte börja med att prova det i dressyr, men då i snällaste läget för att sedan byta läge vid markarbete och till slut hoppning (om han accepterar bettet bra). Jag har även ett Kimblewick oledat med tungfrihet som jag provade i vintras. Han gick något bättre på det bettet i dressyr och hann aldrig prova i hoppning (men nu tycker jag han går hyfsat på det tredelade i dressyr), men det var det bettet han hade när vi gick omkull (stegring och välte över) så jag föredrar att prova ett annat.
 

Liknande trådar

Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 095
Senast: Fazeem
·
Utrustning Vilken sorts bettlöst skulle passa min häst? Jag vill rida bettlöst då hästen är obekväm med vanliga bett. Vill kunna ta ledande...
Svar
6
· Visningar
997
Senast: mily
·
Utrustning Hej! Hur ska man tänka om raka, två eller tredelade bett? Om man har ett bett som är delat och man tycker det passar bra, ska ett rakt...
Svar
4
· Visningar
902
Utrustning Hej, har en häst som kan bli ganska på och framtung när vi hoppar, och hade tänkt att köpa hem ett bett för att testa om det blir...
2
Svar
20
· Visningar
2 643
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp