Bukefalos 28 år!

allt om däktighet osv...

_Skifting_

Trådstartare
hej hej...
jag har lyckats få hjärnsläpp.... :o
har suttis och läst och läst och läst sen oktober -08 på hur det är med dräktiga ston osv. vad man ska tänka på osv...
men nu står det still... !!

har fått hem tjejen från hingst... ska på UL den 25...
men vad ska jag tänka på fram tills dess och vidare sen.. hur behandlar ni era märrar under "väntans tider"??
Är det okej att ta ut henne i skogen imorgon (15:e), en liten lätt runda när hon tog hingsten sista gången den 6:e??
alltså 9dagar tidigare??
vilka extra tillägg ger ni era ston??
Min tjej får Biotin, Krafft Grunds mineraler och Selen med E-vitamin en gång om dagen uppblandat med lite betfor nu under betet... hon och ett sto till som vi väntar på brunsten med går på ca 5hektar bete, så mer krafft behövs väl inte??
B-vitaminen har vi tagit bort nu när hon är så gott som färdig fälld, men behöver dom extra av det oxå??
Salt/mineral-sten finns lättillgänglig i hagen och vatten finns alltid fri tillgång på rent och färskt (byter varje dag)

hur har nu hållit igång era ston och hur långt in i dräktigheten?
Jaa... allt ni kan komma på som är av värde vid detta..

Och sen skulle jag vela väga för- och nack-delar med att låta stoet föla inne resp. ute..

Hur många dagar är det dom går exakt?? 320??

Tack på förhand...
 
Sv: allt om däktighet osv...

Jo, men det är ingen som kan säga exakt hur många dagar ston går.
Därför får du inga svar...
 
Sv: allt om däktighet osv...

jag vet det oxå... :P
men vad är det beräknat till?? vad säger man att dom "ska" gå??
Vi människor går ju 40veckor... vet att hästar går 11 mån, men vill veta "exakt" dagantal då jag läst i många trådar där dom lägger ut bilder på ston och skriver tex. "Cindy: dag 253...."
vill ju veta vad man räknar med....
 
Sv: allt om däktighet osv...

Att man skriver dräktighetsdagar är ju en annan sak, då är det bara att räkna från sista seminering.
Eller som jag gör, från den dag man konstaterar att ägget släppt.

Och det du frågade i första inlägget var;
Hur många dagar är det dom går exakt?

Och det vet man inte förrens de har fölat.
 
Sv: allt om däktighet osv...

Min dräktiga ston får normal mängd kraftfoder under de 8 första månaderna = samma de fått om de inte var dräktiga och/eller digivande. Inga extra tillägg. (De äter oftast kornkross, havre, betfor och e-vitamin m selen)

De sista 3 ökar jag på succesivt. Fodra efter behov! Stoet ska vara rund och ha överlinje men det finns ingen mening med att göda henne till julgris, det sliter på ben redan som det är med fölvikten de bär på.

Mina ston har hittils fölat på 330-335 allihopa, vilket anses som normal dräktighets tid, men 3v + eller - är normalt.

Ang ridning så har jag låtit mina vara helt fram tills 45dygn då det värsta är över men rent generellt så ska man inte utsätta stoet för stress mellan 25-45e dygnet, så rent krasst om inte stoet blir stressad av att rida så visst rid på (fast det är kanske lämpligt att ta det lugnt) men jag anser väl lite att man kan väl låta dom vara lite om man nu ändå ska betäcka.
Kan man inte låta bli att rida över just det kritiska så kanske man ska låta bli att betäcka :grin:
 
Sv: allt om däktighet osv...

tack så mycket för svar!!

ang. ridningen så blev det ingen runda den 15:e... :D
Och jag har inte tänkt flå rida precis.. anledningen till att jag undrade var för att jag har fått en ny medryttare/skötare till en annan häst och skulle bara skritta med henne ut för att visa de vanliga rundorna....
Hon blir inte mycket riden endå, då hon har problem med lite hältor till och från så det blir inte mer än lugna (alltså 90%skritt, och lite trav... händer väl att man tar en lugn och kontrollerad galopp i mellan varven oxå... ;))
Så... det är ingen träning vi talar om alls ju...
 
Sv: allt om däktighet osv...

Promenad ridning på den nivån du skriver så hade jag nog ridit på om stoet är OK och inte stressar upp sig, men jag hade nog ändå låtit henne vara tills efter 45dygn men jag är lite better safe than sorry stuket.
 
Sv: allt om däktighet osv...

Mitt sto fölade dygn 331 men det kan variera väldigt så där kan vi av självklara skäl inte ge dig något exakt svar! ;)

Min fick samma fodermängd de första 8-9 månaderna, sedan ökade jag succesivt.
Föla ute valde hon själv, jag hade planerat att hon skulle föla inne men hon visade tydligt att hon inte höll med så det var bara att acceptera. Inga problem i huvud taget. Dock lite "svårt" att få in dem första kvällen då hagen är stor och hon fölade långt bort från stallet men det gick bra.
Jag red de första 40 dygnen, men bara i skritt på skogsturer, hon verkade uppskatta detta så jag körde på. :laugh:
 

Liknande trådar

Foder & Strö Hej alla kloka hästmänniskor, Jag har en 6-årig PRE-hingst, han är ca 165 cm hög och nätt i typen. Väger just nu ca 440 kg, han bör...
Svar
18
· Visningar
1 892
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Hej! :) Jag ska prova ett nytt kraftfoder i höst åt mina hästar då de inte gillade lusernen de fick i fjol. Jag inväntar ännu svar på...
Svar
2
· Visningar
923
Senast: Twihard
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 181
Senast: Irival
·
Hundavel & Ras Hej Buke! Har läänge hängt i skuggorna här men nu är det dags för mig att be er om hjälp... Jag har hela mitt liv innerligt velat ha...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 373
Senast: machafuko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Annonsera mera VII
  • Bett-dilemma

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp