Bukefalos 28 år!

Allt om LÖSDRIFT

alenchik

Trådstartare
Jag vill samla på mig mer om det praktiska gällande lösdrift. Nu står vi inackorderade på ett fullservice stall som passar oss jätte bra, vi trivs osv men jag leker lite med tanken om en lösdrift för att spara tid och pengar. Vad är en bra lösdrift? Vad ska man tänka på när man väljer lösdrift? Hur brukar en sådan fungera rent praktiskt? jag har nämligen fått för mig att man inte behöver komma ut precis varje dag iom att hästen ändå är ute och rör på sig dygnet runt med sina hagkompisar. Hur fungerar ridningen på vintern med täcken och klippning? Är det överhuvudtaget möjligt att ställa ut en häst som hela livet stått på box? Någon med erfarenhet av liknande situation som kan berätta mer och dela med sig om hur det gick? När är bäst att flytta över hästen? jag har tänk att isåfall ställa ut på lösdrift direkt efter sommarbetet så att det inte blir som en chock. OM jag nu väljer bort bekvämligheterna med stall och allt vad det innebär, just nu leker jag bara med tanken.
 
Sv: Allt om LÖSDRIFT

Att hagar och vindskydd ska vara bra att stå i dygnet runt , dvs dränerat så att de inte står i en sörja. Torrt i vindskyddet.
Att sen tro att man inte ska åka ut och titta till hästen bara för att man inte har den på box köper jag inte, man är skyldig att ha tillsyn, av dig själv eller nån annan.
Täcken eller ej beror på häst/träningsintensitet. Det finns en mängd trådar om det , bara att söka.
De flesta hästar kan gå på lösdrift men det finns några som påstår att deras hästar absolut inte klarar det av olika anledningar. Efter sommaren blir en naturlig övergång till lösdrift. Jag flyttade min i maj och det gick alldeles utmärkt. Han har nu stått 8 år ute dygnet runt.
 
Sv: Allt om LÖSDRIFT

För mig tar det lika lång tid att ha hästarna på lösdrift som att ha dem installade.
Mockas behövs det göras i ligghalen varje dag, det går även åt mycket mer vatten utomhus eftersom de går ute 24/7. Hö behövs det också ute har man fodringar är det ju samma som om hästen skulle vara uppstallad. Och bara för att de går ute i hagen dygnet runt kan man ju inte lämna dem vind för våg.

Jag har lösdrift för hästarnas skull själv så tycker jag det är strunt samma.

Angående när man ska börja med lösdrift så är det helt klart bäst att göra det efter sommarbetet.
 
Sv: Allt om LÖSDRIFT

Givetvis kommer jag åka ut och kolla till hästen även på lösdrift, det var inte så jag menade, utan mer som att man kan ta ledigt en dag i veckan på vintern och bara åka ut för att fylla höpåsar och hinkar. Ang mockning så förstår jag att det måste skötas även på en lösdrift men sköts det inte enligt rullande schema?
 
Sv: Allt om LÖSDRIFT

Håller med fjordtokan. Man ska inte inbilla sig att det nödvändigtvis blir mindre jobb om man har en häst på lösdrift. det har man för hästens skull inte för att det ska bli enklare för en själv.

Om en lösdrift ska funka optimalt för både hästar och människor, krävs det att man tänker till ordentligt innan man bygger. Det ska vara en lämplig hage som klarar belastningen året runt. Ligghallen ska vara tillräckligt stor och inbjudande för hästarna. Ligghallen ska vara välströad så att hästarna inbjuds till att ligga i den istället för utanför när det är blött ute. Underlaget ska ge termisk komfort (sand som enda underlag är därför olämpligt på våra breddgrader) och vara torrt och rent.

man ska ha möjlighet att ta in en häst i ett utrymme som går att värma upp (hållas över frysgrader) vid behov.

sedan kommer man till den dagliga skötseln. Få hovslagare uppskattar att stå ute i snålblåst och rgne på tvären för att sko, detsamma gäller veterinären. Uppvärmda skötselplatser är därför lämpligt att ha.

Jag har varit på flera lösdrifter som har fungerat väldigt bra, men då har ägarna verkligen tänkt till ordentligt när de byggt. Ett skjul i en hage tycker jag inte är tillräckligt för att kvala som lösdriftssystem.
 
Sv: Allt om LÖSDRIFT

Nej ett skjul i en hage är ingenting jag söker, vill ha en rejäl byggnad där hästarna får ordentligt skydd på regniga och kalla dagar samt en bra hage som lämpar sig för sånt slitage. Ang hovslagare så tackar jag för upplysningen, det är verkligen någonting att tänka på. Kan ni inte lägga ut bilder på era lösdrifter? Har ni något fikarum? vart förvaras foder, täcken och sadlar etc?
 
Sv: Allt om LÖSDRIFT

jag har inte personligen haft min häst på lösdrift utan har sett några i samband med mina studier och mitt jobb. Några är riktiga favoriter som jag kan ge som exempel:

Lösdrift 1: En lösdrift för avelsston i travsporten. En enorm byggnad (skulle säga samma storlek som ett större ridhus) 2/3-delar av byggnaden (längs med långsidan) var ligghall, rejält ströad med halm. Flera rejäla portar längs med långsidan för att undvika trängsel i dörröppningen. Längsmed andra långsidan (1/3-del) fanns utfodringsspiltor som användes vid utfodring av kraftfoder. Dessa användes även som spiltor i samband med dräktighetsundersökning. Framför spiltorna fanns en personalgång och i ena delen av personalgången (uppskattningsvis tre meter bred Fanns hovslagarplats och spolspilta hagen utanför var preparerad och dränerad ca 25 meter ut från ligghallen. Därefter gräsbeklädd hage. en välplanerad och fin anläggning.

Lösdrift 2: Var kombinerad lösdrift och stall med uteboxar. I hagarna fanns rejäla ligghallar ströade med halm. På gården fanns ett separat skötselhus med spolspilta, hovslagarplats och sjukbox i uppvärmt utrymme. I samma hus låg även sadelkammaren. Lite annorlunda, men oerhört smart :)
 
Sv: Allt om LÖSDRIFT

Det är ju olika på olika lösdrifter, men är man på en stor lösdrift är det ju mycket att mocka men mer sällan och är man på en liten så är det ju lite att mocka men desto oftare. Och om man räknar ut snitt-tiden så är det ändå bli lika mycket mockning som du gör nu.

Har du hästen på lösdrift så brukar det vara så att du får ge den mat när du är där men det kan ju också variera. Men visst det är vissa dagar jag bara gör det absolut nödvändigaste i stallet och då tar det ju inte så lång tid. Men jag menar du sparar ju kanske max 20 min på att inte mocka liksom...

Vi har den lösningen att vi har ett stall där alla hästar får plats i med varsinn box men hästarna går till största del ute. Därför ska vår ligghall byggas om nästa år för att bättre passa hästarnas behov.
 
Sv: Allt om LÖSDRIFT

Här hemma har vi just nu två hästar som står i stallet om nätterna och två hästar som går ute hela dygnet. Måste bara påpeka att lösdriften varken sparar tid eller pengar. Det tar längre tid att mocka i ligghallen än i boxarna i stallet. Krångligare att köra kärra där också. Strö kostar vare sig det är till box eller ligghall, så vart ligger besparingarna? Men hästarna verkar trivas väldigt bra med att få gå in och ut som de vill och det är huvudsaken.
 
Sv: Allt om LÖSDRIFT

Man behöver verkligen inte välja bort bekvämlighet för att man har lösdrift :idea:

En lösdrift som är bra för hästen består av en trygg ligghall med torrt underlag och möjlighet att undkomma insekter, väder o vind, en bra familj och tillräckligt stora marker att ströva på. Foder o vatten givetvis :)

En lösdrift bra för människan har betonggolv i hallen = lättmockat och torrt. Automatiskt frostfritt vatten och torra foderplatser. Torrlagd mark runt ligghallarna och vid grindarna. Boxar att ta in hästarna i vid behov. Ett stall -lika bra som vid boxdrift för att kunna stå o pyssla, förbereda hästen för ridning, och hålla utrustningen välmående.

Jag har mina i lösdrift och det kan gå en vecka utan att jag rider nån av de tre. Det är bara en det märks på o han är en hyperenergisk arbetsnarkoman. De gör slut på mer energi i lösdrift så man behöver inte ha dåligt samvete över när man inte hinner rida. MEN lösdrift är definitivt inte mindre arbete än boxdrift. Fast det är klart om man inte mockar en dag så kan ju hästarna välja att inte gå in i den skitiga ligghallen tillskillnad från boxhästen som får stå där i skiten. Så givetvis mockar man ligghallen dagligen om behovet finns. Man måste fortfarande fixa maten -om det så är att köra/rulla ut en höbal eller om det är påspackande(en lösdrifthäst behöver inte nödvändigtvis fri tillgång...) och fodrande. Min inackordering kommer ut ca 3-4ggr/v till sin häst. Övriga dagar har jag lättare tillsyn av hästen och då sköter jag allt i stallet. När hon kommer har hon ansvaret att mocka o packa höpåsar, dvs jag slipper det dom dagarna. Vi delar alltså på det jobbiga, det tycker jag är ett bra koncept då hon valt min braiga lösdrift och får då köra 6mil enkel väg! Så jag förstår att hon inte vill komma varje dag och i lösdrift funkar det med hennes häst(som inte funkade i boxdrift).

Med träning, klippning och täckning funkar lösdrift jättebra. Hästen får röra sig efter hård träning o står inte still o blir stel. Klippningen gör att hästen torkar fortare så man kan släppa ut en torr häst i lösdriften. Täckena anpassas efter klippningen och tycker jag iaf bör vara minst halvhals så hästen hålls torr om hals/bogar. DOCK anser jag(och många med mig) att lösdriftshästar INTE skall helklippas oavsett täcken. Lämna minst rygg/länd, dvs gör max en filtklippning. Hästen behöver sin päls för att hålla värmen. Även magen kan vara en fördel att inte ha helt naken(men klipps den i sept/okt hinner lite växa ut innan iskylan). Täcken är väldigt bra att ha minst två av varje sort. Tar du in en regnblöt häst för ridning känns det väldigt fel att lägga på ett blött täcke efteråt. Har man två så kan man lägga på det torra o låta det blöta torka till dan efter(täckestorkrum är fint o ha). Här är det oxå praktiskt med boxplats så kan hästen stå inne en liten stund efter ridning.

Lösdriften är kanon även på sommaren, eller snarare lösdriften är bättre på sommaren för då behöver hästen fly insekter och värmen. Så om jag var du hade jag släppt ut hästen i lösdrift innan sommaren, den kommer uppskatta ligghallen då! Mina står ofta inne hela dagarna när det är som värst. Vissa sommardagar får jag t.o.m. fodra hö inne i ligghallarna för jag är orolig att magarna skall krascha... Det e inte lätt med blinningar o bromsar på dan o knott på kvällen...
 
Sv: Allt om LÖSDRIFT

Hej!

Min tjej har gått 1 år på lösdrift och kommer nu få flytta in på stall igen, av två orsaker. Dels pga hennes ranglåghet- det är tufft att vara hackkyckling och ALDRIG slippa sina plågoandar och alltid behöva hålla koll på dom. Och dels för att hennes hovar blivit så mycket sämre sen hon flyttade till lösdriften. Huruvida det beror på en hårt belastad hage eller nåt annat vet jag inte, men hovarna har blivit sämre och hon har nu haft boxvila/sjukhage sen slutet av September.

Om jag hittar en stor lösdrift med vettigt fodersystem (INTE fri tillgång) och lagom många snälla hästar kanske jag flyttar henne dit, men då ska det vara perfekta förhållanden. Jag kan inte chansa med hennes hälsa mer.

Men jag anser också att de flesta hästar kan gå på lösdrift. Sen finns dom som har speciella krav/svårigheter som man tyvärr som hästägare får anpassa sig till.

/Lavinia, i hjärtat barfotataliban, men i hjärnan fullt införstådd med att alla hästar inte klarar "naturlig hästhållning".
 
Sv: Allt om LÖSDRIFT

Vilka bekvämligheter måste du välja bort för att ha hästen på lösdrift?

Jag tror att ALLA hästar kan gå på lösdrift.
Men precis som med stall måste en lösdrift passa hästen, bra hagar, fungerande flock osv.
Men det är ju samma sak när hästen är installad, måste vara rutiner som passar hästen, bra boxgrannar osv.

Jag har haft hästar på lösdrift till och från under 20år.
Numera finns det ju saker som gör det enklare att ha en lösdrift.
Tex kan man ju installera Thermobar eller en uppvärmd vattenkopp.
Vill man slippa kånka vatten går det alldeles utmärkt att gräva ned vatten till Thermobaren å sätta på en flottör så sköter det sig självt.
Man kan ha en djupströbädd i ligghallen så man bara fyller på med strö och sen kör ut bädden med maskin 1 gång om året.
Antingen kan man ha fri tillgång på grovfoder, eller begränsad fri tillgång genom småmaskiga hönät och liknande eller foderautomater som släpper ned grovfoder med jämna mellanrum.
Då blir det ju lite enklare än att ha hästen installad då man måste ut och mocka varje dag, hästarna ska in/ut och fodras ofta på bestämda tider vilket gör en som hästägare mer låst.

För mig är en bra lösdrift:

Bra ligghall där hästarna gärna vistas
Ordentligt med strö i ligghallen
Alltid tillgång till fräscht vatten i en Thermobar
Väl drenade hagar
Grusade eller gjutna platser där marken är hårt belastad
Tillgång till sjukbox, som ska kunna användas om man vill ställa in hästen kortare stunder av olika anledningar
En bra uppställningsplats att sköta om hästen och även när hovis eller veterinären kommer
Uppvärmd sadelkammare med rimligt utrymme för sina saker

Jag har samma krav oavsett om jag har hästen på stall eller på lösdrift.
Det enda jag kan klara mig utan om hästen står på stall är ligghallen, men någon typ av vindskydd är alltid trevligt.
 
Sv: Allt om LÖSDRIFT

För min del så är det definitivt mindre arbete med lösdriften än att ha dem uppstallade, men det beror ju på hur man planerat den också. Jag har vant in hästar mitt i vintern, det går, men föredrar att göra det efter betet.

Lavinia; du skulle hitta ett Active Stable där de har grovfoderautomater som begränsar tillgången!
 
Sv: Allt om LÖSDRIFT

Mina två pensionärer har gått på lösdrift under vintern. De fick helt enkelt aldrig komma in efter sommarbetet, och de har vant sig väldigt bra. De verkar älska livet som skogshästar, den ena fyller 25 i mars, och det är första vintern han går på lösdrift :)
Lite tid sparar jag nog. Eftersom jag har eget stall så innebar det förut både utsläpp, mockning plus intag på eftermiddagen samt kvällsfodring. Nu läggs allt på eftermiddagen och det blir totalt sett kortare tid än förut. Vi lägger ut hö så det räcker i ett dygn, på olika (torra) ställen i hagen. Jag mockar inte lösdriften då hästarna håller den ganska ren. Halmar ungefär en gång i veckan och bädden håller sig alltid torr och fin, och de gillar att sova där. Vatten dricker de i koppar som är uppvärmda, samt att vattnet är tempererat i ledningarna.
Viktigt för mig är också att hagen tål slitaget. Det blir lätt upptrampat utanför ligghallen och runt fodringsplatser, men tack vare att vi har kuperad skogshage med sandig jord så klarar sig vår hage väldigt bra. Jag skulle aldrig acceptera att hästarna står med lera upp över kotorna.
 
Sv: Allt om LÖSDRIFT

Hur fungerar ridningen på vintern med täcken och klippning?
Har min häst klippt på hals och bogar (undre halvan) och lite bakpå magen. Med den klippningen behövs inte täcke vid normalt vinterväder men nog om det slaskar och blåser på tvären. Täckas också om han är svettig efter ridning.

Är det överhuvudtaget möjligt att ställa ut en häst som hela livet stått på box? Någon med erfarenhet av liknande situation som kan berätta mer och dela med sig om hur det gick? När är bäst att flytta över hästen? jag har tänk att isåfall ställa ut på lösdrift direkt efter sommarbetet så att det inte blir som en chock.
Jag har haft två hästar som stått på box tidigare, det har inte varit problem alls.

OM jag nu väljer bort bekvämligheterna med stall och allt vad det innebär, just nu leker jag bara med tanken.
Vilka bekvämligheter väljer du bort?
Man behöver ju ändå ha en box/skötselplats att göra iordning hästen på, uppställningsplats för hovslagare, uppvärmd sadelkammare o.s.v. Torr plats att förvara foder. Man måste ha sjukbox vid behov.

Det är ju hästen som bor på lösdrift, inte jag ;).

Jag har min box (1 box på 2 hästar) i den gamla ladugårdsdelen. Är inte uppvärmd men brukar hålla plusgrader eller bara strax under 0 när det är som kallast. Kan värmas upp med typ varmluftfläkt vid behov. I ladugården har jag också isolerad uppvärmd sadelkammare där utrustning och kraftfoder förvaras. Höet förvaras på loftet.

Hovslagare får hålla till i traktorgaraget/verkstaden där vi har plant bra golv och belysning.

I ligghallen har jag permanentbädd på torv som mockas dagligen. Höet serveras i småmaskiga hönät, närapå fri tillgång. Eventuellt kraftfoder serveras 1 gg/dag i samband med ridning/visitering.
Uppvärmd vattenkopp i ligghallen.
Dränerade, grusade ytor närmast ligghall/höhäck som också mockas dagligen. Skogshage på 0,5 ha.

Skulle tro att de dagliga sysslorna tar ca 45 minuter. Ska jag rida går ju ytterligare 1-1,5 h åt. Enda fördelen jag ser är att man blir lite mer flexibel med fodringarna, har man fri/begränsad fri tillgång så behöver man ju inte vara där på minuten och fylla på. Och kraftfodret kan jag ge närsomhelst under dagen. Och in- och utsläpp slipper man ju.
 
Sv: Allt om LÖSDRIFT

I know!

mig veterligen finns det bara ett AS i närheten och dom är fulla. Dessutom kan jag inte ta mig dit förrän jag fått bil.

Sen gäller ju fortfarande snälla hästar så min fjolla slipper bli jagad.. Men ja, förhoppningen är att i framtiden kunna ställa henne på active stable eller lösdrift med jättehage och fodringar.

/Lavinia

För min del så är det definitivt mindre arbete med lösdriften än att ha dem uppstallade, men det beror ju på hur man planerat den också. Jag har vant in hästar mitt i vintern, det går, men föredrar att göra det efter betet.

Lavinia; du skulle hitta ett Active Stable där de har grovfoderautomater som begränsar tillgången!
 
Sv: Allt om LÖSDRIFT

Så här ser livet ut i min lösdrift:

Mockning av ligghall: 2-5 ggr i veckan hos hästarna. 1-2 ggr i veckan hos de andra djuren. Beroende på hur mycket de har stått och hängt inne:D

Mockning av hagen: en gång om året där det behövs.

Vatten: den kalla årstiden kör jag ut vatten i dunkar 1-2 ggr/dygn. När det är plusgrader har jag en kubiktank som jag fyller en gång i veckan.

Fodring: Hästarna fodrar jag 3 ggr/dag+fri tillgång på halm. De andra djuren har fri tillgång på både hö och halm.

Övrig skötsel av hagen: grusning där det blir för lerigt och plogning av "gångar" så kortbentingarna tar sig fram när det är en halvmeter snö. På sommaren putsar vi hagen då djuren är på sommarbete i annan hage.

Rider/kör gör jag när jag har tid! Dvs 3-6 dagar i veckan.
Täcke på vid ihållande regn och lera. Annars ej.
Hovslagaren är snäll och står ut med att sko i vår carport där det är plant underlag och vind och regnfritt.
 
Sv: Allt om LÖSDRIFT

Nej ett skjul i en hage är ingenting jag söker, vill ha en rejäl byggnad där hästarna får ordentligt skydd på regniga och kalla dagar samt en bra hage som lämpar sig för sånt slitage. Ang hovslagare så tackar jag för upplysningen, det är verkligen någonting att tänka på. Kan ni inte lägga ut bilder på era lösdrifter? Har ni något fikarum? vart förvaras foder, täcken och sadlar etc?

En lösdrift kan ju ha precis allt som ett stall har!
Vi har inget fikarum, eftersom vi bor precis jämte stallet och när det gäller skötsel så mockar vi varje dag, men vi har permanentbädd så det brukar bara bli en kärra skit/3 hästar under "högsäsong" för själva lösdriften (den används mkt mellan november och mars, samt i juli när insektstrycket är högt). Bädden brinner så bra så att vi har faktiskt haft samma i två år nu, och den har inte blivit särskilt hög.

Så här ser vår uppstallningsplats ut. (Till höger finns en skjutdörr som leder ut från uppstallningsplatsen till lösdriften.)
uppstallnefter.jpg


Hittade ingen bild som egentligen visar lösdriften. Men här är ett hörn av den i alla fall!
IMG_5739.jpg


Och så här ser sadelkammaren ut:
s026.jpg


Sadelkammaren och foderutrymmet sitter förvisso ihop med uppstallningsplats och lösdrift, men man behöver ändå gå utom för att komma dit. Vi brukar förvara sadel + träns + skydd till den häst som rids oftast på uppstallningsplatsen + borstar och lite annat smått och gott, så man slipper springa till sadelkammaren hela tiden.

Jag hade gärna haft en häst inackorderad på ett ställe som motsvarar vårt :) men faktum är att jag inte känner till någon lösdrift (med i övrigt stalliknande förutsättningar) häromkring där man faktiskt kan hyra in sig. Hur är utbudet runt där du bor?
 
Senast ändrad:
Sv: Allt om LÖSDRIFT

Så här är det på vår lösdrift:

Tre hästar, kuperad hage på ca 4 hektar med både skog och öppna fält, mycket trevlig ligghall där hästarna trivs och alla tre kan få plats samtidigt. "Stallgång" vägg i vägg med ligghallen, grusad och med helt öppen kortsida, (= ej uppvärmt utrymme och duger ej för skoning odyl), uppvärmd liten sadelkammare, stort ouppvärmt förråd för halm, foder, garderober för utrustning, torkskåp för täcken.
Ordentligt dränerat och grusat utrymme utanför ligghall/stallgång. Uppvärmd vattenkopp i andra änden av hagen (så hästarna "tvingas" att röra på sig), också dränerat och grusat runtomkring.

Skötsel; Vi är tre hästägare som hjälps åt, jag har tre dagar i veckan och de andra har två dagar var i veckan. Då mockas det i ligghall och på den hårdgjorda ytan utanför, fylls på hö i småmaskiga hönät som hängs ut på olika ställen i hagen/ligghallen, blandas till kraftfoder och mineraler och hästarna fodras lösa ute i hagen (man får vara med och passa dem lite så de inte byter hinkar med varann...). Man ser över alla hästarna, men borstar inte eller kratsar hovar om inte någon av de andra hästägarna särskilt bett om det. Om någon häst har täcke på sig så kontrollerar man att det inte har blivit blött igenom, i så fall byts det. Tidsåtgång 2-3 timmar.

De dagar man inte har stallet så behöver man alltså inte åka ut, men å andra sidan är det svårt att hinna med att rida sin häst de dagar man har stallet...
Hästarna är unga och leker mycket i hagen, så de behöver inte ridas varje dag.
Vintertid vore det förstås trevligt med uppvärmd stallgång/box för att göra iordning hästarna, men man är ju ändå ordentligt påpälsad för att rida utomhus och utrustningen är ju varm, så man behöver inte stå och värma bett odyl. Och så passar man ju på att lägga viloperioden på vintern så man inte behöver rida när det är som kallast.

För skoning, vet-besök odyl så går vi till en granne och lånar riktig stallgång. Vi har ingen egen sjukbox, men skulle det behövas så går det att ordna hos grannen.

Vi har alltså en väldigt enkel lösdrift, skulle kunna fixas till så det blev mycket bekvämare för människorna, men hästarna trivs fantastiskt bra och det är ju det som är huvudsaken!
Och för oss människor så är det ju också en hel del fördelar; Vi behöver inte passa tider för ut-/-insläpp och fodringar, man åker helt enkelt dit när det passar en. Man behöver inte ha dåligt samvete för att man inte rider varje dag. Hästen är inte stel eller svullen i benen om man vill rida direkt på morgonen (vilket de ofta är om de står på box under natten). Hästen hålls i hyfsat god form även under viloperioden och man vet att de alltid har möjlighet att gå in om det är skitväder eller mycket insekter. Man vet att hästarna kan äta och dricka precis när de vill. Hetsiga hästar blir oftast mycket lugnare och mer harmoniska, slöa hästar blir ofta piggare och gladare!
 
Sv: Allt om LÖSDRIFT

Vi har en lösdrift med 6 hästar, och det tar max 10 minuter per dag att sköta allt som ska göras. Det går inte att jämföra med att väga upp hö till hästar som är installade, mocka 6 boxar etc etc.

Vi har följande system:

Ligghall med grus i botten så urinet rinner undan. Strör på med ren halm varje dag, från en fyrkantsbal som står i hallen.

Hösilage med slowfeedingnät runt och en gummiring, som gör att hästarna äter lagom mycket och vi slipper fodra.

Uppvärmd vattenkopp.

En liten contatiner i hagen där vi dumpar skit vi mockar från den grusade matplatsen, så att det hålls fräscht runt maten.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 259
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 169
Senast: Smurfoff
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
952
Senast: Roheryn
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp