Bukefalos 28 år!

Allt om LÖSDRIFT

Hej!

Min sov inne, liggande, åtminstone en gång på morgonen och en på kvällen- vid 7 på morgonen och 18 på kvällen brukade det vara (lärde mig det när hon fick medicin 2 ggr/dag och ALLTID låg och sov inne när jag kom och gav den). Min pålla är en sån där som trivs inne, i sommarhagen har de en lösdriftshall, hon brukar stå där ofta och hänga oavsett väder.

/Lavinia
 
Hej!

Min sov inne, liggande, åtminstone en gång på morgonen och en på kvällen- vid 7 på morgonen och 18 på kvällen brukade det vara (lärde mig det när hon fick medicin 2 ggr/dag och ALLTID låg och sov inne när jag kom och gav den). Min pålla är en sån där som trivs inne, i sommarhagen har de en lösdriftshall, hon brukar stå där ofta och hänga oavsett väder.

/Lavinia
Fast är det inte konstigt då att det blev bättre för henne att stå på box? Om hon i alla fall stod inne väldigt mycket och även låg ner - vad blir skillnaden den när hon står på box? Förstår du hur jag menar? :) Är bara väldigt nyfiken!
 
Fast är det inte konstigt då att det blev bättre för henne att stå på box? Om hon i alla fall stod inne väldigt mycket och även låg ner - vad blir skillnaden den när hon står på box? Förstår du hur jag menar? :) Är bara väldigt nyfiken!

Mina ligger också och sover morgon, kväll och även tidig förmiddag ibland i ligghallen men skillnaden är att när dom sovit färdigt går dom ut hagen vilket inte går om dom står på box.
 
Fast är det inte konstigt då att det blev bättre för henne att stå på box? Om hon i alla fall stod inne väldigt mycket och även låg ner - vad blir skillnaden den när hon står på box? Förstår du hur jag menar? :) Är bara väldigt nyfiken!

Hej!
Precis som @nullo-modo säger, när hon sovit klart spenderade hon resten av dagen ute i hagen. Hon var alltså inne ca 3 timmar kanske delat på 2 tillfällen. På box står hon ca 10-12 timmar, gott om tid för hovarna att hinna torka upp och sulorna att hårdna till igen. På lösdriften hade hon inte heller valet att stå inne så mycket mer, då de andra gärna jagade ut henne. När hon går själv står hon jättegärna inne mer, men går alltid ut och bajsar :-)

/Lavinia
 
Vi tänker bygga lösdrift nu till våren, men jag skulle vilja ha någon inackorderad för sällskapets skull. Vi har totalt 5 hektar mark att göra hage utav. En hage blir nog runt 2 medan en blir 3, för att växla vid årstider alternativt ha en för valack och en för sto. Men hur många hästar kan man räkna med att ha på den storleken utan att de trampar sönder marken fullständigt? Bifogar en dålig bild, den röda fyrkanten är tänkt placering av lösdriften och man kan enkelt säga att hagarna kommer skiljas där.

http://skimmel.se/wp-content/uploads/2014/11/IMG_4007.jpg
 
Hej!
Precis som @nullo-modo säger, när hon sovit klart spenderade hon resten av dagen ute i hagen. Hon var alltså inne ca 3 timmar kanske delat på 2 tillfällen. På box står hon ca 10-12 timmar, gott om tid för hovarna att hinna torka upp och sulorna att hårdna till igen. På lösdriften hade hon inte heller valet att stå inne så mycket mer, då de andra gärna jagade ut henne. När hon går själv står hon jättegärna inne mer, men går alltid ut och bajsar :-)

/Lavinia
Då förstår jag! Min står nämligen inne säkert minst 10-12 timmar bara för att hon trivs så i sin utebox, men så är hon ju ensam i sin del så ingen kan jaga ut henne!
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Var lite osäker i vilket forum jag skulle lägga den här, men vi provar med hästmänniska. Jag har länge funderat på hur mycket/vad man...
2 3
Svar
55
· Visningar
6 259
Senast: Cambrie
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 169
Senast: Smurfoff
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
952
Senast: Roheryn
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
4 869

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp