Bukefalos 28 år!

Allvarlig vargincident i Edsbyn

(Ljusnan)
Två unga flickor, 12-åriga Kristin Törnberg och 13 åriga Jennifer Adolfsson, svävade i förrgår i livsfara när deras hästar skenade sedan de stött ihop med två vargar på Gamla landsvägen i Edsbyn. Efter en mer än kilometerlång skräckfärd i full karriär lyckades tjejerna få stopp på sina hästar strax innan de kom upp på den starkt trafikerade 301:an.

http://www.ljusnan.se/article.jsp?article=15260
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Jag stod och mockade igen....och kom på en sak...

Är det någon av er här som förutom mig, såg tv-programmet när en kille( typ. packat och klart) åkte på en resa till Tjernobyl? Minns att de inte fick gå själva i området utan det var tvungna att ha en beväpnad vakt med sig för att skydda dem från vargarna som nu tagit över staden som låg närmast Tjernobyl.

Var det någon annan som såg detta avsnitt som kan bekräfta min syn...:p

Att vargarna skulle "tagit över staden" stämmer inte. (synsättet kanske visar på att det handlar om en strid över vem som får finnas i ett område? Vi jägare eller de där hemska...som "tagit över"...)

Om människan plötsligt försvinner så blir det massor av plats för ett naturligt urval av djur, I Tjernobylområdet finns nu mängder av klövvilt och gott om mat.

Som en naturlig följd av detta följer och utvecklas även dessa djurs predatorer med. God tillgång på mat och inga jägare som lägger arsenik eller tjuvskjuter ger en livskraftig stam vargar. Intressant nog så är artrikedomen förbluffande enligt vad jag googlat fram. inte överraskande då en aktiv stam av de största rovdjuren ger den effekten. Ett naturligt tryck "oavnifrån" i leken om att äta och ätas ger maximal diversifiering.

Om de var "tvungna" (språkbruk lilla rödluvan:cool: ) att ha med sig en beväpnad vakt kan man ju aldrig veta. Men om det var ett SVT-team och det hela var reglerat mellan myndigheter etc så tar man säkert det säkra före det osäkra.

Förekomsten av gevär bevisar inte farligheten inne på området.

Men det kittlar fantasin. Och ger bra TV...

mvh

.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Tack för din snabbrecension av det jag hänvisade till även om jag tycker du formar det till det du vill. Jag kan även till och med bifalla din hypotes, men när du kommer till kärnfrågan i ditt inlägg tycker jag mig läsa en ton av arrogans, överlägsenhet, men jag kanske läser denna ton helt fel?

Jag ÄR en mamma, jag bryr mig om mina barn, jag ser deras trygghet som mitt livs mål. Tyvärr finns det massor av föräldrar som fullständigt skiter i sina barn och deras trygghet, då man ibland undrar om det inte skulle krävas licens för barnanskaffande!
Jag är inte en av dom, jag kämpar för att mina barn ska få en trygg framtid och i mina ögon är det just det jag har idag. Då jag hör att en varg tagit en hund i mina närområden blir jag givetvis orolig och dessutom när jag har släktingar som har kunskap och erfarenhet som säger att det bara är en början om de tillåts att ströva fritt och utan kontroll.

Jag är både kvinna och med kort utbildning och dessutom är jag emot vargen, så jag är en av dem som de i Norge nämner i sin rapport, och som du tar upp i ditt inlägg. Därmed är jag ganska väl representerad!

Jag är emot ökningen av vargen, jag är helt enkelt inte för risker. Jag handlar inte på börsen, jag köpte heller inte en amstaff som sällskapshund, just pga riskfaktorn. Jag flyttade bort från Stockholm, minskade därmed en riskfaktor av fara för mina barn. Jag satsade på Islandshäst då det är en lugnare ras, riskfaktorn!!

Att jag ser vargen som en riskfaktor för tryggheten, säger inte att att jag vill utrota alla vargar!!

Det jag ser framför mig när det blir fler vargar är ju att jag inte kommer att kunna säkra mina barns trygghet och det skrämmer mig. Varför ser jag det så? Därför att det redan har hänt i andra länder. Om du väljer att ur min syn, blunda och tilltror vetenskaplig kunskap så är det upp till dig.

Även om vi just nu i Skandinavien inte har det problemet som Ryssland har med vargar, kan det bli möjligt i framtiden.

Jag menar inte att jag är för SGT, då jag aldrig skulle kunna döda någonting om det inte var i självförsvar för mig eller mina närmsta (ursäkta, insekter är ej inräknade,de faller ofta för min hand/tidning) men jag känner ändå att jag måste kunna få försvara oss utan att hamna i fängelse? På det sättet säger regeringen att vi inte får försvara oss mot ett rovdjur. Men om sällskapshunden skulle gå till attack blir vi rekommenderade att avliva den? Det blir ju lite dubbelmoral.

Jag säger inte att man ska jaga varg för skoj skull, förstår inte syftet ? ej heller något annat vilt om det inte orsakar skada eller är för föda?

Jag tycker inte om älgar, så en ökning av dom är jag också emot, men det betyder inte att jag vill ha ihjäl alla älgar.

Skulle jag, som du skrev, bygga rovdjursstängsel, hade mina grannar blivit vansinniga på mig och kallat mig som du skrev "jädrans stockholmare", vilket åter igen jag tycker var onödigt skrivet av dig!

Men det är ju egentligen ren sanning, det är så man blir sedd som stockholmare på landsbygden.

Vi har däremot mycket Lodjur i vårat område och jag har hört den ta rådjur i skogen bakom vårat hus, fruktansvärda skrik. Men ändå är jag inte rädd för Lo? Har du någon logisk förklaring till varför jag inte räds Lo? Min teori är ju att de inte dödar människor, att det inte finns att finna, ens skrivet, att Lo tar människor? Men jag vet inte, det är ju bara min teori?

Alternativet är ju att flytta. Men när vargstammen ökar så spelar det ju ingen roll vart jag flyttar.

Jag vill även säga att min mans morfar är oerhört passionerad ang vilddjur/rovdjur och hans studie (i 25 år) vinklas inte ur en jägares varghat som du så fint och helt utan grund skrev i ditt tidigare inlägg, utan en respekt för dessa vackra djur. När han haft kända vilddjursexperter inbjudna från Ryssland/Kanada så har våra beslutsfattares stolar ekat tomma. Det tycker jag är trist. Han är för en ökning av varg, men det ska tillåtas skyddsjakt på de djuren som vållar problem, men enligt honom kommer en ökning av vargstammen att påverka mängden älg för jägarna att fälla, vilket såklart inte är populärt i den kretsen.

Det är detta målet jag hoppas på. Att det blir lovligt med skyddsjakt, men ej utrotning.

Det finns alltid olika vridningar på lagtexter och visst kommer skyddsjakt, även den, att missanvändas, det tror jag säkert, men det är jag emot, lika mycket som tjuvjakt och SGT.

Såg du tv-sändningen, eller har du något fakta som underlag till dina påståenden förutom Google? Eller som du själv skriver "eller så är det man säger en massa privat tyckande. Som då alltså inte hör hit annat än som (tröttsam) textmassa"..
(Fast mitt inlägg var ju ett svar på ditt inlägg, så jag får nog ta det...)

Jag vill även påpeka att du svarar på mitt inlägg med saker "Bulleribock" skrivit, vilket inte jag kan svara för...
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Hej!
Svarar i din text nedan (om jag får till tekniken...)

QUOTE=IslandsMalin;7353972]Tack för din snabbrecension av det jag hänvisade till även om jag tycker du formar det till det du vill. Jag kan även till och med bifalla din hypotes, men när du kommer till kärnfrågan i ditt inlägg tycker jag mig läsa en ton av arrogans, överlägsenhet, men jag kanske läser denna ton helt fel?

Som du själv noterar så har jag svarat på fleras inlägg och seriositeten upplever jag som skiftande. Om någon säger att älgarna är på g att utrotas är det svårt att vara helt allvarlig:angel:

Jag ÄR en mamma, jag bryr mig om mina barn, jag ser deras trygghet som mitt livs mål. Tyvärr finns det massor av föräldrar som fullständigt skiter i sina barn och deras trygghet, då man ibland undrar om det inte skulle krävas licens för barnanskaffande!
Jag är inte en av dom, jag kämpar för att mina barn ska få en trygg framtid och i mina ögon är det just det jag har idag. Då jag hör att en varg tagit en hund i mina närområden blir jag givetvis orolig och dessutom när jag har släktingar som har kunskap och erfarenhet som säger att det bara är en början om de tillåts att ströva fritt och utan kontroll.

Jag lovar, vi delar denna åsikt/strävan. Körkort för föräldrar är en gammal god idé som inte är genomförbar tyvärr. Min är 5 år...

Jag är både kvinna och med kort utbildning och dessutom är jag emot vargen, så jag är en av dem som de i Norge nämner i sin rapport, och som du tar upp i ditt inlägg. Därmed är jag ganska väl representerad!

Deras resultat är en smula livsfarligt och kan få de som är emot varg att fullständigt låsa sig vid storebrorsmentaliteter, att bli sedda som dummare och ovetandes om sitt närområde. Jag lovar en gång till, själv ser jag inte ned på de som inte har lång utbildning. I samma veva måste jag som du gjort berätta om utbildning. Jag har 4,5 år på universitet, No-lärare med tonvikt på Biologi. (även jag faller alltså inom ramen för studien såsom "vargpositiv:smirk: )

Jag är emot ökningen av vargen, jag är helt enkelt inte för risker. Jag handlar inte på börsen, jag köpte heller inte en amstaff som sällskapshund, just pga riskfaktorn. Jag flyttade bort från Stockholm, minskade därmed en riskfaktor av fara för mina barn. Jag satsade på Islandshäst då det är en lugnare ras, riskfaktorn!!

jag kan sympatisera med känslan, det kan säkert de flesta föräldrar. Samtidigt har du säkert läst att staden är mycket tryggare att växa upp i för barn än landet? Både du och jag väljer i stället landet, kanske för att vi känner till farorna och miljön, kan se dem, sätta fingret på dem? Vi har fel, både du och jag! Att alls ha djur eller häst ökar risken markant!

Av samma orsak tar folk bilen till flygplatsen och är inte det minsta rädda. Bilbälte, airbags, hastighetsbestämmelser, fyllekörningar och hela paketet. Vi känner till det. Sedan går vi ombord på världens säkraste fortskaffningsmedel flyget och har dödsångest? (I alla fall jag:o ) Det är helt "fel" känsla, en helt bedövande enkelriktad statistik visar tydligt att man aldrig skall sätta sin fot i en bil. I jämförelse med flyget.



Att jag ser vargen som en riskfaktor för tryggheten, säger inte att att jag vill utrota alla vargar!!

Det jag ser framför mig när det blir fler vargar är ju att jag inte kommer att kunna säkra mina barns trygghet och det skrämmer mig. Varför ser jag det så? Därför att det redan har hänt i andra länder. Om du väljer att ur min syn, blunda och tilltror vetenskaplig kunskap så är det upp till dig.

Vargen ÄR en riskfaktor, självklart. Om den kan ta sorkar, små och stora hundar och i flock stora älgar så kan den såklart både mumsa i sig dig och mig! men för att få ordning på hur stor risk det handlar om måste man ta till vetenskap. Att det "hänt i andra länder".... milda makter... är väl inget skäl? ALLTING har hänt i andra länder, allting har hänt här! Förbjud ALLT som kan vara en risk! Liksom med flygplanet och bilen så är det vargen framför vanliga hundar som anses vara problemet. vanliga hundar kan vi ju se och bedöma, är vana vid. I praktiken är de MYCKET farligare än vargarna. De vanliga alltså, inte macho-folkets pitbullar, som är så "varglösa" i beteendet som man någonsin kan få. (fast många ser dem som nära vargen:smirk: )

Detta handlar om okunskap och känslor, precis som flygrädsla.

Även om vi just nu i Skandinavien inte har det problemet som Ryssland har med vargar, kan det bli möjligt i framtiden.

Vad har nu Ryssland för problem med vargar???


Jag menar inte att jag är för SGT, då jag aldrig skulle kunna döda någonting om det inte var i självförsvar för mig eller mina närmsta (ursäkta, insekter är ej inräknade,de faller ofta för min hand/tidning) men jag känner ändå att jag måste kunna få försvara oss utan att hamna i fängelse? På det sättet säger regeringen att vi inte får försvara oss mot ett rovdjur. Men om sällskapshunden skulle gå till attack blir vi rekommenderade att avliva den? Det blir ju lite dubbelmoral.

Nej, det säger inte regeringen. Redan idag har du rätt att försvara dig själv mot både livshotande människor och vargar. det kallas självförsvar, nödvärn. Du har också rätt att skjuta varg i hägn om den hotar dina djur. Det finns alltså ingen dubbelmoral i detta. Att skjuta sällskapshunden som attackerar människor är helt naturligt. Den lever ju bland människor och har den fått sådan vana bör den bort.

Problemet här är ju ett helt annat. Här KÄNNER både du och jägarna att vargen är ett hot (du för dina barn, ditt liv och dina djur, jägarna för att de har en konkurrent och för älgarna) - bara för att den alls finns därute någonstans. !

Jag säger inte att man ska jaga varg för skoj skull, förstår inte syftet ? ej heller något annat vilt om det inte orsakar skada eller är för föda?

Jag tycker inte om älgar, så en ökning av dom är jag också emot, men det betyder inte att jag vill ha ihjäl alla älgar.

Vi är en del av naturen vi människor. Vad vi tycker om och inte tycker om har i alldeles för många år fått förstöra jorden. Vi är smartaste djuret på jorden och beter oss som den mest korkade varlesen i universum. Smal sak att leva sida vid sida med både älgar och vargar.

Idag jagar man varg förs skojs skull, man jagar den för att man hatar den, man förgiftar åtlar, stressjagar med skoter, lägger fällor som den fastnar i och beter sig allmänt svinigt, olagligt och för jägarna helt skamligt. Eftersom det är farligt att flyga!! (om du går med på denna slarviga glidande objektsglidning) eller de vill få dig och alla andra att TRO att det är farligt. Det handlar i stället tror jag mer om konkurrensen och om älgarna och i viss mån jakthundarna. Det är DERAS vanor som ändras när vargen kommer tillbaka och det är dom som skriker högst (i stället för att gilla läget och bli riktiga jägare i en vildmark som kräver mer kunskap än jaktlicens och ett torn att sitta i där du kan pimpla renat och skjuta prick på en av de mänga älgar som skall ned i frysen)

Skulle jag, som du skrev, bygga rovdjursstängsel, hade mina grannar blivit vansinniga på mig och kallat mig som du skrev "jädrans stockholmare", vilket åter igen jag tycker var onödigt skrivet av dig!

Men det är ju egentligen ren sanning, det är så man blir sedd som stockholmare på landsbygden.

Ursäkta om du trodde att jag menade dig när jag sa "jädrans stockholmare", så var det inte. Jag refererade till vad jag hört så många säga ute i landet att "stockholmarna" sitter och bestämmer över landet utan att veta hur det är "i verkligheten".

Sedan tror jag att du har fel när det gäller stängslet. När vi satte upp vårat så gick det i hela byn att det där är inget "riktigt" häststaket och alla ojade sig över att det var så DYRT och man får en massa saker på sig. Så ÄR det i alla byar i hela landet. Det hör till. Nu i efterhand kan man konstatera att det stängsel som då sattes upp inte behövts lagas alls utom grindarna. vi satte upp det 1999 och än i dag står det där i en mycket viltrik del av landet. det intressanta är att några grannar börjat sätta upp staket som liknar detta. Och inte av skäl som handlar om varg. De är väl trötta på att ha hästar på bygden, att strömmen är borta med första gräset, att snön hänger ned trådarna, eller att vilt kan trassla in sig och ta med sig delar av staketet ut i skogen...

De pengarna är den bästa investeringen som gjordes på gården! Hade vi haft vargproblem skjulle nyttan blivit dubbel!



.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Skrev för långt inlägg, fortsätter här:

Vi har däremot mycket Lodjur i vårat område och jag har hört den ta rådjur i skogen bakom vårat hus, fruktansvärda skrik. Men ändå är jag inte rädd för Lo? Har du någon logisk förklaring till varför jag inte räds Lo? Min teori är ju att de inte dödar människor, att det inte finns att finna, ens skrivet, att Lo tar människor? Men jag vet inte, det är ju bara min teori?

De som mobiliserar rädslan och piskar upp stämningarna tar den hjälp de kan få. När det gäller lodjur så är det svårt att känna rädslan, djuret är för litet, inga ens förhistoriska berättelser finns om farlighet för människan.

Men jag skall ge dig en inblick i hur många jägare tänker. En gång som ny i byn kom jag med traktorn på väg till en hage längre bort för att vända hö. På vägen står 4 gubbar och diskuterar. Jag stannar och språkar med dem en stund, man vill ju inte verka mallig. De är upprörda över att det är så mycket lodjur i skogen. Lodjuret är ett elakt djur som lemlästar rådjurskiden. Nu är de så MÅNGA i skogen att rådjuren inte vågar gå in där, titta själv! säger dom och pekar 500 meter ned på ett fält där en rådjursfamilj står och betar. 1) Lodjuret är ELAKT 2) det gör hemska saker med små gulliga rådjurskid. 3) titta själv, rådjuren är inte i skogen, 4) alltså måste Lodjuret BORT (och det är vi, djurens enda sanna vänner som skall skjuta ihjäl det...)

De vet att jag inte jagade. Alltså kör man snyftvalsen för att få acceptans och förståelse och - kan man tänka - en mildare reaktion om jag skulle råka se ett skjutet lodjur i någon lada framöver.

Att rådjur betar på fält beror på att det finns mat där, mer än i skogen. milda makter...

De ojade sig över att man inte fick jaga lo. De ojade sig över alla idioter i Stockholm som hittade på en massa. De gav ett exempel till. Varför i hela friden skall man lämna högstubbar när man avverkar? För hackspettarnas skull? De hade allt sett hur höken - en elak jägare! - med fri sikt tog en hackspett som suttit oskyddad på en högstubbe. Rena idiotin!

1) Höken är en ELAK jägare
2) Stockholmare KAN ju inte detta med naturen...

Hökar gör det hökar alltid gjort. De äger inte känslor eller beteenden som "elak". Högstubbarna blir hackspettmat i en framtid då de brutits ned lagom mycket för att få mat ur och att bygga bo i.

Jag ifrågasätter starkt dessa gubbars intelligens och att de får rösta samt äga gevär är ganska upprörande. (jo, jag känner många kloka jägare också men de är INTE i majoritet. Just när det gäller rovdjur och jakt verkar vanlig logik helt komma av sig)

Alternativet är ju att flytta. Men när vargstammen ökar så spelar det ju ingen roll vart jag flyttar.

Det kommer att vara lika lite farligt överallt!


Jag vill även säga att min mans morfar är oerhört passionerad ang vilddjur/rovdjur och hans studie (i 25 år) vinklas inte ur en jägares varghat som du så fint och helt utan grund skrev i ditt tidigare inlägg, utan en respekt för dessa vackra djur.

Jag vet inte om det var just din morfar jag menade (känner ju inte honom) men min erfarenhet säger mig att jägare just när det kommer till rovdjur få något litet fel i huvudet :smirk: och alla SÄGER ju att de är så måna om naturen och respekterar rovdjur så mycket. I praktisk handling däremot är det snudd på noll. Vad kommer det sig? Varför är det farligt att flyga? Varför säger de att de värnar om dig, älskar de vackra flygplanen men gud hjälpe oss om det blir fler flygplan...

När han haft kända vilddjursexperter inbjudna från Ryssland/Kanada så har våra beslutsfattares stolar ekat tomma. Det tycker jag är trist. Han är för en ökning av varg, men det ska tillåtas skyddsjakt på de djuren som vållar problem, men enligt honom kommer en ökning av vargstammen att påverka mängden älg för jägarna att fälla, vilket såklart inte är populärt i den kretsen.

Naturvårdsverket gör hela tiden turnéer ute i landet med upplysning och information om vargarna och vilken politik som förs och varför.- Om de ignorerar "kända vilddjursexperter" kan det ju bero på att de i själva verket är "kända" antivargagitatörer? Allt beror ju på hur man uttrycker sig och vem man frågar. Om din morfar är för varg men vill ha skyddsjakt så finns ju inget behov av att kalla in experter från utlandet. I takt med att vargstammen ökar så får man mer skyddsjakt. Så har det varit med alla djur, Lo, Björn etc. Att ropa på det nu är dock helt galet. 120 vargar är en spillra, inget att jaga på. Tycker han det så är han knappast för en ökande vargstam...

Det är detta målet jag hoppas på. Att det blir lovligt med skyddsjakt, men ej utrotning.

Det finns alltid olika vridningar på lagtexter och visst kommer skyddsjakt, även den, att missanvändas, det tror jag säkert, men det är jag emot, lika mycket som tjuvjakt och SGT
.

Om vi får 1000 vargar i landet så är det säkert bara sunt med viss jakt. I de texter som jag läst håller det vargen hälsosamt skygg. Om jakten blir laglig och kanske till och med tidsbunden kan man kanalisera jaktlusten på stora rovdjur där. med tiden kommer säkert en stor skara jägare att livligt plädera för att man skall bevara vargen eftersom det är JAKT, inget fjanteri i jakttorn.

Såg du tv-sändningen, eller har du något fakta som underlag till dina påståenden förutom Google? Eller som du själv skriver "eller så är det man säger en massa privat tyckande. Som då alltså inte hör hit annat än som (tröttsam) textmassa"..
(Fast mitt inlägg var ju ett svar på ditt inlägg, så jag får nog ta det...)

jag googlade "Tjenobyl + varg" och läste 5 olika sidor med samma budskap, massor av klövvilt, mycket varg, vakt med gevär följde expeditionerna. Så sakfrågan är det ju helt korrekt. men din skrivning att varg "tagit över" staden är ju fullständigt vinklad och dessutom fel i sak. vargen finns i den mängd som naturen tillåter, de finns inte i staden, de jagar klövvilt ute i natuen, mellan byarna. Massor av vilt = massor av varg, men de tar inte över några städer, även om jägare säkert tror det.

Jag vill även påpeka att du svarar på mitt inlägg med saker "Bulleribock" skrivit, vilket inte jag kan svara för..

Jo, jag vet, det blev rörigt.

Jag tycker att din och andras rädslor skall tas på allvar. men vi har ett enhälligt riksdagsbeslut på att bevara de 4 stora rovdjuren i livskraftiga stammar. det innebär en ökning av tex vargstammen med flera gånger. Efter det kan alla samsas, laglig vargjakt blir poppis, efter 10 år vet alla på landsbygden att flygplan är farliga men mindre farliga än annat, dvs man kan leva med probblemet.

Kvar blir en generation av skogens envåldshärkare som under 100 år ensamma bestämde i sin skog, skjöt vad de ville och visste bäst. De får dö ut. Men på naturlig väg:smirk:

mvh
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Överlag, förbaskat bra skrivet av dig Lyngey!! Det var det bästa inlägg du skrivit!! Att jag blev imponerad är kanske inte det du strävar efter men jag vill ändå poängtera det. Du för en disskussion som jag intresserar mig för, att jag intresserar mig för vad du har att säga är faktiskt en bra sak. En arrogant typ är jag inte intresserad av att lyssna på, men ger man lite tid och angagemang i förklaringarna så kan man få en värld att lyssna... BRA!!

(Men jag är ändå emot vargen:D, men jag har bra grund att förstå de som är för vargen. Upplyst skulle jag vilja kalla det :cool: Tack! )
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

tack:) :)

jag har också lärt mig en hel del om vargmotståndarnas argument och framförallt läst källorna till det som anses bevisa farligheten. Att människor tar åt sig och känner sig djupt oroliga är helt förståeligt. Att man(jägare vanligtvis) tar enskilda sidor eller händelser och blåser upp dem utan att väga samman helheten (för att kunna skrämma och skapa opinion) är oansvarigt.

Fråga din morfar varför han tror på en så omdiskuterad antivargförespråkare som Michail Pavlov? (för det var väl din morfar?, blir svårt att hålla alla i minnet)

Pratade i telefon med en av våra gamla stalltjejer. Hon är gift med en jägare. vi pratade om jägare - varg-problematiken och hon bara fnös. det finns massor av jägare - bl a hennes man - som skulle välkomna en livskraftig stam. Men de fientliga är så vansinnigt högljudda och man skulle behöva ställa sig på någon typ av barrikader för att få till en mer rättvisande bedömning av den svenska jägarkåren (än den jag visar på:o ) och vilka jägare skulle slåss för en sak som de inte BRINNER för? Alltså är tonvikten på hatsidan.

Sedan skrev jag att vargstammfrågan röstats igenom av en enhällig riksdag. Så väl är det säkert inte, en majoritet är det, alla partier ställer sig bakom vet jag helt säkert också men enhällig skulle förvåna mig.

mvh

.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Tack Lyngey, Islandsmalin mfl. som hållit igång denna intressanta debatt. Ni har gått från viss pajkastning till seriös diskussion med respekt för varandras åsikter. Tack också för bra faktaunderlag.

Jag bor själv i ett område med varg och förvånas och förskräcks över hur rykten sprids och förvrängs. Jag kommer att ha nytta av era inlägg i nästa diskussion.

Min egen åsikt? För en utökning av vargstammen men inte för vargar i centrala områden. De bör skjutas eller eventuellt sövas och fraktas någon annanstans. Tyvärr är det ju inte säkert att de vill stanna där... Man måste också börja skrämma dem mer så de får naturlig skygghet för människan.

Att vargar visar sig mitt på dan i öppen terräng, som i Edsbyn är inte ok. Även om jag inte tror att de springer efter hästar och morrar.
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

ÄR NI SÅ DUM I HUVE OCH INTE TROR OSS ? VA !!! VET NI HUR FÖRBANNAD MAN BLIR PÅ DET . NI ÄR SÅNNA HÄR JÄVLA EGOISTER OCH INTE TROR PÅ ER ANDRA ÄN ER SJ! HAR NI VARIT I EDSBYN NÅN GÅNG VET NI HUR NÄRA DET DÄR LIGGEE? HAR NI HÖRT NÅ ANNAT SOM HÄNT HÄR UPPE , NI VET INGENTING OM DET HÄR!! OCH VI HAR INTE SAGT NÅ OM VISAT TÄNDERNA ELLER NÅTT SÅNNT , VET NI HUR MÅNGA SOM GÅR DÄR MED HUND? NE JUST DET ERA IDIOTER. LÄR ER NÅN GÅNG , ATT INTE VAR SÅNNA JÄVLA EGOISTER , NI KAN VÄL SNACKA SKIT OM NÅRA ANDRA ISTÄLLET!:devil:
 
Sv: Allvarlig vargincident i Edsbyn

Detta var ju verkligen ett givande inlägg i en annars så intressant debatt.
Jag bor i Edsbyn, jag vet precis hur det ligger till.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp