Bukefalos 28 år!

Alternativ till ifor B403

Jen84

Trådstartare
Har kikat lite på hästtransport och snöat in mig på en ifor Williams, B403 (deras 1,5 hästars). Men tycker att det är för mycket pengar att köpa en ny och hittar inga begagnade.

Vad kan vara ett alternativ?
Kraven är att det är en boggie, önskemål är fronturlastning. Den ska max väga 1300 kg. Hästen som ska åka är en arab på ca 150 cm, så den behöver inte ha lastkapacitet för fullstora halvblod...
Vill att det är en rymlig transport som hästen åker bra i, gärna ljus. :)

Tips? Helst med en prislapp på max 40'000 kr, för mer än så vill jag egentligen inte lägga på ett släp.
 
Sv: Alternativ till ifor B403

Häromdagen såg jag ett 1,5-hästars Fautras på Blocket eller om det var Hästnet för lite drygt 30 000 kr. Vet dock inte om det fortfarande finns kvar.
 
Sv: Alternativ till ifor B403

Jag har ett Henra som jag är supernöjd med!

Det har jag också! :) Det är ett 2-hästars Caliber och tjänstevikten är låg (790 kg), så då klarar man sig ju med en totalvikt på 1300 kg om hästen inte är så stor. Dock ingen fronturlastning.
 
Sv: Alternativ till ifor B403

Cheval Liberté har ett par trevliga 1,5 hästars transporter. Frontutlastning är dock något man får betala extra för när man köper ett nytt så man får leta efter guldkornen på begagnatmarknaden.
 
Sv: Alternativ till ifor B403

Har ett Fautras JMS (1,5 hästars) och är supernöjd med det, så går ett sådant att få tag på till rätt prislapp kan jag verkligen rekommendera det. Bra kvalitet, stabilt, bra ventilation och hästarna brukar älska det. Det har dessutom en stor dörr fram som kan användas till urlastning.
 
Sv: Alternativ till ifor B403

Jag såg ett par stycken lite äldre Ifor, modellen HB 401, på Blocket för under eller runt den pengen du kunde tänka dig att lägga. Vissa hade högre totalvikt men Ifor brukar ju gå att väga upp eller ner rätt enkelt. Kostar några tusenlappar dock för intyg och besiktning.
 
Sv: Alternativ till ifor B403

Bra, då ska jag kika lite på den också. :) Äldre modell gör inte så mycket.

Hemsk när man fastnat för ett släp... Hyrde det vid ett tillfälle och insåg att ett sånt vill jag ha.... :S Det märktes inte ens att det var bakom bilen, hästen reser bra i det och det är litet och smidigt. Tycker om när hästen får plats för att vara i släpet och det inte ser ut som sardiner i en konservburk... Alternativet är ju att avvakta lite och köpa ett nyare om något år om jag inte hittar något vettigt...
 
Sv: Alternativ till ifor B403

Jag har själv en HB401 och är nöjd med den. Enda nackdelen är väl att det inte går att lasta något annat i transporten än hästen. När jag slutat studera och börjat arbeta igen kanske jag byter upp mig till en tvåhästars Ifor men för tillfället duger den jag har ypperligt!
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har bestämt mig för att köpa en transport. Det stressar mig lite att vara beroende av att låna/hyra.. Har lite funderingar kring...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 463
Senast: Mimmimamma
·
Utrustning Nu har jag tröttnat på att låna, hyra, pussla... Dags att köpa egen transport! Jag har två hästar just nu, men en ska troligen säljas...
2
Svar
30
· Visningar
6 843
Senast: Novalisa
·
Utrustning Går i tankar att köpa egen transport i sommar, men har dålig koll på vad man ska ha och inte. Läst en del och vet vilka krav jag har...
Svar
8
· Visningar
1 763
Senast: Bluefish
·
Utrustning Det är dags att inhandla transport i år och jag börjar mer och mer inse hur svårt det kommer bli utan att tumma på mina krav och...
Svar
18
· Visningar
2 599
Senast: misen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp