Bukefalos 28 år!

Använda det vi odlar.

Tänkte vi kunde dela med oss om hur vi använder och förvarar det vi odlar efterhand som vi sködar det.
Även sånt som vi plockar ute i naturen tycker jag ska få vara med.
Förut hade jag frukt och rotfrukter i min jordkällare och de höll sig hela vintern, men sedan gick dörren sönder så jag skänker bort det jag inte kan ta hand om.

Vilken fantastisk gammal 'uppfinning' jordkällare är.
 
Jag nämnde att jag äter nässlor på tvären och bredden. Peston blev jättegod: mixade med solrosfrön, olivolja, vitlök, örtsalt och parmesan.

Har, utöver nässlor, även violblad i morgonsmoothien. De ska tydligen ha 60 gånger högre C-vitamininnehåll än citrusfrukter (men som bladgrönt blir det såklart ändå inte särskilt mycket pga låg vikt).

Det togs ner en björk vid min bil och de bladen ligger på fermentering till te. Det är bland det mest häpnadsväckande effektiva sättet att förändra en smakprofil som jag känner till, jämfört med att bara torka dem. Älskar också fermenterade hallonblad eller svartvinbärsblad. Mjölke är en klassiker men jag brukar inte göra det för jag gillar de andra bättre.
 
Hittade denna som jag väljer att följa denna gången

Tog 200g färsk ramslök och 200g salt som jag körde till en pasta med matberedaren, detta ligger i torkungn (vanlig ungen fungerar lika bra men vill inte lämna länge).
Imorgon när det torkat så blandar jag det med 1400g salt till och sedan på burk.

Supergott på kokt ägg och även på köttbitar som ska grillas, steks eller in i ungen.
 
Hittade denna som jag väljer att följa denna gången

Tog 200g färsk ramslök och 200g salt som jag körde till en pasta med matberedaren, detta ligger i torkungn (vanlig ungen fungerar lika bra men vill inte lämna länge).
Imorgon när det torkat så blandar jag det med 1400g salt till och sedan på burk.

Supergott på kokt ägg och även på köttbitar som ska grillas, steks eller in i ungen.
Så underbart gott det låter. Ska prova imorgon.
 
Jag har precis gjort rabarberdricka för första gången, hoppas det blir bra för jag har megamycket rabarber och det finns en gräns för hur mycket paj och picklad rabarber en kan äta 😅
Vilken rabarberdricka valde du att göra?
Även jag har massa rabarber hemma 🙂
 
Jag tar mest hand om bönor, ärtor och mangold. Förväller lätt och fryser i portionspåsar. Lök torkar jag och förvarar torrt.
Plockar en del svamp och skänker till avkommans hushåll.
Bär och frukt äter jag färskt.
 
Jag brukar inte odla så mycket att det blir något att förvara. Lite grann potatis, morötter, sallad och tomater blir det i år. Något år har jag gjort tomatmarmelad och förvarat i kylskåpet. Däremot brukar jag plocka blåbär och lingon och frysa in. Ofta plockar jag såpass mycket att jag kan ge till mina föräldrar också.
 
Jag vill slå ett slag för att göra egen kapris på alternativa växter. Kul sätt att få variation tycker jag. För ett par år sedan testade jag att göra på maskrosknoppar, krassefrön (slinger-/ buskkrasse) och ramslökfrökapslar. Maskros och ramslök tycker jag blev godast. Kan lagras länge!
 
Tänkte vi kunde dela med oss om hur vi använder och förvarar det vi odlar efterhand som vi sködar det.
Även sånt som vi plockar ute i naturen tycker jag ska få vara med.
Jag har verkligen problem med förvaring och får helt enkelt äta mig ur situationen :) i ett modernt hus finns ingenstans att lägga grönsaker utom i skålen på bänken eller frysen. Squash håller förvånansvärt länge på bänken och blir förvånansvärt icky i frysen. Äpplena kraschar totalt i kallförrådet på nolltid tyvärr, trots att det är en förvaringssort. Nästa försök är nog bara att slänga ned dem i en kasse, ställa dem utanför dörren och försöka äta snabbt. Eller klyfta och frysa, det har jag inte testat.

Rabarbern är väldigt god som soppa och kompott :) dricker inte gärna saft.
 
Jag brukar inte odla så mycket att det blir något att förvara. Lite grann potatis, morötter, sallad och tomater blir det i år. Något år har jag gjort tomatmarmelad och förvarat i kylskåpet. Däremot brukar jag plocka blåbär och lingon och frysa in. Ofta plockar jag såpass mycket att jag kan ge till mina föräldrar också.
Ja just ja. Lingon är kul att plocka så det blir några hinkar om det är bra bärår. Ger bort till svåger och svägerska.
Själv klara jag mig en liter eller så i frysen
 
Jag har verkligen problem med förvaring och får helt enkelt äta mig ur situationen :) i ett modernt hus finns ingenstans att lägga grönsaker utom i skålen på bänken eller frysen. Squash håller förvånansvärt länge på bänken och blir förvånansvärt icky i frysen. Äpplena kraschar totalt i kallförrådet på nolltid tyvärr, trots att det är en förvaringssort. Nästa försök är nog bara att slänga ned dem i en kasse, ställa dem utanför dörren och försöka äta snabbt. Eller klyfta och frysa, det har jag inte testat.
Kafeet som kompisen drev hade ett rejält Trasnparent Blanche på gården. Vi skalade, klyftade och frös in så det fanns material till äppelkaka hela året.
 
Vilken rabarberdricka valde du att göra?
Även jag har massa rabarber hemma 🙂
Följde det här receptet, det har mina föräldrar gjort länge så gör man rätt vet jag att det blir gott 😅😂
 

Bifogade filer

  • Messenger_creation_61e31d20-e8a5-4264-89d3-39c8d8c41cb2.jpg
    Messenger_creation_61e31d20-e8a5-4264-89d3-39c8d8c41cb2.jpg
    202 KB · Visningar: 58

Liknande trådar

Tjatter Jag har alltid velat bo på landet. Nu har vi så smått börjat planera för en sådan flytt. Än så länge är vi alldeles i uppstart; dvs vi...
2
Svar
27
· Visningar
1 536
Senast: sthu
·
Samhälle Ponera att någonting händer så att betalsystem, bankernas system och möjligheter att ta ut kontanter ligger nere en längre period, minst...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
4 889
Senast: Lingon
·
Trädgård & Växter Jag fick en jättehärlig bok om biologisk mångfald i trädgården i julklapp. Har ingen trädgård än, men en ganska stor balkong. Flyttade...
2
Svar
21
· Visningar
1 199
Senast: starcraft
·
Trädgård & Växter Mina egenodlade sockerärtor tog slut och jag behövde köpa från affären. Det fanns inga så jag köpte sugar snaps i stället. Är väl samma...
Svar
4
· Visningar
590
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp