Bukefalos 28 år!

alternativ till spolspilta...

Empalie

Trådstartare
Jag vill gärna inte ha ngn spolspilta i nya stallet p.g.a att jag inte vill få in fukt, men vill ju ändå kunna spola av ngnstans, hur kan man lösa detta? Finns det några som gjort ngn annan anordning ute i närheten till stallet? Visa GÄRNA bilder och beskriv hur ni har gjort.
TACKSAM för tips!!!
 
Sv: alternativ till spolspilta...

Vi har spolspiltan utomhus, fast under tak - ungefär som en liten nätt carport. Funkar jättebra, och det är dödsskönt att kunna slabba med shampoo och fällande leriga hästar utan att behöva superstäda efter sig. Jag har tyvärr inga bilder.
 
Sv: alternativ till spolspilta...

en vattenkran på fasaden löser problemet..
 
Sv: alternativ till spolspilta...

Vi har separat "spolrum" i vårt stall. Ett eget "rum", helkaklat och rejäl utblåsfläkt. Man stänger till dörren när man spolar hästen och låter sedan dörren vara fortsatt stängd medan fläkten går en stund efter att man är färdig. Ingen fuktig känsla alls i stallet.

Har annars varit med om spolplatser ute, ungefär som den "carport" som Jerseyite beskriver. Kom bara ihåg att gärna ha platsen lite högre än omgivnngen och väldränerad för att slippa hamna i en lerpöl - om man nu inte ordnar ett gjutet underlag.
 
Sv: alternativ till spolspilta...

Vi har en tillbyggnad på stallet så det kommer inte in fukt i stalldelen. Värmefläkt och separat avlopp. Kan användas av hovis också för det är uppvärmt.
Men då ska man ju ha en häst som vill gå in där :devil:. Men vi jobbar på det.
 
Sv: alternativ till spolspilta...

:):)Tack för svar men jag vill så gärna ha bilder, please. Ni vet män kan inte se framfö sig i huvudet de måste ha en bild, ni förstår att jag försöker få min sambo att förstå hur jag menar.....:p
 
Sv: alternativ till spolspilta...

Ett travstall jag hade praktik på för några år sedan hade ett separat rum till vattenspilta. Man gick ut ur själva stallet och in i "spolhallen" som var ett rum med duschanordning.

Jättepraktiskt och som några nämnt, man behöver inte oroa sig för att grisa eller blöta ner. Där inne spolades lite allt möjligt av.

Om jag inte minns fel så fanns där även en fläkt så hästen kunde stå där en stund och torka innan man gick tillbaka med den in i stallet igen.

Där inne fanns även tvättmaskinen.

Om jag äger stall någon gång i framtiden ska jag också göra ett sådant duschutrymme. Man kan ju sätta fönster in mot stallet även så att man har uppsyn över hästen under torkning men även för att hästen ska kunna se sina kompisar.
 
Sv: alternativ till spolspilta...

Ett sånt stall har jag varit och titta på häst i. Det verkar jättesmidigt med ett helt avskiljt rum men som ändå är uppvärmt :)
 
Sv: alternativ till spolspilta...

Absolut :)

Min tanke är att det vore rätt praktiskt också, om man har fönster och utformar utrymmet på ett riktigt säkert sätt..För med lite undanflyttning av grejer osv så skulle utrymmet även fungera som en isoleringsbox el liknande vid ev sjukdom etc.

Eller kanske möjlig fölningsbox, avskiljt med lugn och ro.
 
Sv: alternativ till spolspilta...

Vi har spolspiltan utomhus, fast under tak - ungefär som en liten nätt carport. Funkar jättebra, och det är dödsskönt att kunna slabba med shampoo och fällande leriga hästar utan att behöva superstäda efter sig. Jag har tyvärr inga bilder.

Helt perfekt så vill jag också ha det :D
 
Sv: alternativ till spolspilta...

Okej, några halvt otydliga bilder som inte visar exakt hur vi löst det.

Stallgång med "lilla skötselplatsen" direkt efter boxen till höger:
J-1.jpg


"Lilla skötselplatsen", privat sadelkammare till vänster och dörr till spolrummet rakt fram:
U.jpg


Stooort helkaklat spolrum. Utblåsfläkt i hörnet i taket:
V.jpg


Hela vårt stall, inkl spolrummet, är uppvärmt. Hovis står inte i spolrummet när han jobbar utan vid "stora skötselplatsen" där det finns fönster och extra lysrör.
 
Sv: alternativ till spolspilta...

Okej, några halvt otydliga bilder som inte visar exakt hur vi löst det.

Stallgång med "lilla skötselplatsen" direkt efter boxen till höger:
J-1.jpg


"Lilla skötselplatsen", privat sadelkammare till vänster och dörr till spolrummet rakt fram:
U.jpg


Stooort helkaklat spolrum. Utblåsfläkt i hörnet i taket:
V.jpg


Hela vårt stall, inkl spolrummet, är uppvärmt. Hovis står inte i spolrummet när han jobbar utan vid "stora skötselplatsen" där det finns fönster och extra lysrör.


Vart köpte ni den armen till slangen? Jag letar snart ihäl mig på nätet efter en sån!
 
Jag har kallstall , kallvatten och avlopp i stallgången. Dvs jag kan svampa och spola av i stallgången, sen är det bara att öppna stalldörrarna så att det blir lagom med tvärdrag så torkar allt upp :p. Har bara behov av att spola hästar på sommaren (inte lika svettig häst pp vintern och det torkar inte upp i gången då). Men har aldrig tyckt att det blivit fuktigt i stallet.. är värre på hösten och vintern då det är tjock dimma och 5+ i flera veckor och inget vill torka öht. Har man bara bra ventilation så är det dock sällan problem med fukt pga spolspilta.

Men hade jag haft varmvatten och stall där det används flera gånger om dagen året runt så hade jag haft ett eget rum för det med både värme, fläkt och solarium. Så att man kan torka både hästar och täcken där. ha tvättmaskin och kunna stå och göra i ordning hästen på vintern efter ridturen :).
Hade dock haft dörrar utåt och stora fönster. Så att man kan gå in om för att snabbt spola av hästen utan att behöva gå in i stallet, och ha så att hästen ser ut och inte behöver gå in i ett litet isolerat rum och känna sig helt övergiven ;).
Hade också haft gummimatta på golvet :) så det inte blir att hästen halkar runt för mycket :)
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
804
Senast: valy
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 400
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 843
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 649
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp