Bukefalos 28 år!

Aluminiumtråd?

Gawotka

Trådstartare
Jag ska köpa nytt stängsel, planerar att ha fem trådar. Funderar på att varva franska elbandets Polarband med några varv järn- eller aluminiumtråd.

Aluminiumtråd har tydligen bättre ledningsförmåga, men min undran är ifall det är jobbigt att arbeta med, om det lätt trasslar sig och om det går av FÖR lätt? Töjer det sig massor, eller?

Tacksam för åsikter från er med erfarenhet! :bow:
 
Sv: Aluminiumtråd?

Jag har bara haft järn-tråd och om den är för tjock är det ett rent H-VETE att greja med.
Den tunnare varianten är inte såå jobbig men man lär ändå ha spännare och ngn fjäder här och där om man ska ha det välspänt.

Det är ju byngligare än en vanlig eltråd men jag tycker att ståltråden är sjukt bra så jag brukar blanda mellan eltråd och ståltråd eftersom eltråden syns bättre men ståltråden leder strömmen bättre :)
 
Sv: Aluminiumtråd?

Jag har bägge delar i form av rena trådar, alltså inte polarbandet. Vilket som funkar bäst beror helt på förhållanden man har.
Aluminium är lättare att jobba med, min trasslar sig inte. Nackdelen är väl den samma som den största fördelen, att den går lätt av om någon häst kommer åt den. I mina sommar hagar fungerar den bra men i vinterhagarna där hästarna ibland trycket till på tråden går den av för lätt.
 
Sv: Aluminiumtråd?

Tack för era svar!

Ja järntråd har jag själv "bynglat" med ett antal gånger och vet vilket h-vete det kan vara att hantera den..... Jag tänker blanda med Polarbandet, dels för synlighetens skulle och dels för att jag vintertid kan koppla bort de andra trådarna och därmed behålla ledningsförmågan i stängslet.

Under sommarhalvåret ska/måste jag ha ström på fem trådar då vi bor i björnrika trakter...

Okej, det lutar åt aluminum även om den är dyrare.... jag får hoppas på att polarbandet håller djuren från stängslet även vintertid så att de inte trycker sönder det.
 

Liknande trådar

Ridning Hej kloka buke! Gammal medlem här som återvänder efter flera års frånvaro. Jag måste tyvärr ta bort min fantastiska häst som jag hade...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 964
Senast: Sixten
·
R
Hundavel & Ras Hej alla, förlåt för ännu en rastipstråd! Hoppas det finns någon där ute som orkar läsa :) Jag känner att det börjar bli dags för mig...
2
Svar
22
· Visningar
5 706
Senast: LaMagia
·
Övr. Barn Var osäker på vilket prefix jag skulle välja eftersom jag avser diskutera både förskola och skola, men det fick bli Skolbarn till slut...
Svar
18
· Visningar
5 682
Senast: Sol
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok 2016 var året då jag äntligen fick ett hem. Tidigare hade jag bara haft bostäder, högst osäkra sådana och med resultatet att jag fick...
Svar
0
· Visningar
2 148
Senast: Magiana
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp